Slår dyr sig ikke?
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 10-07-04 11:42

Jeg tænker på mindre dyr, som f.eks.

når en bille falder flere meter ned, en flue flyver ind i et vindue.

Eller hvad med fiskere der kaster rundt med fisk?

Jesper

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 10-07-04 12:03

Jesper Nielsen wrote:

> Jeg tænker på mindre dyr, som f.eks.
>
> når en bille falder flere meter ned, en flue flyver ind i et vindue.
>
> Eller hvad med fiskere der kaster rundt med fisk?

Hvad mener du med at »slå sig«? Der er ingen tvivl om at dyr kan komme
til skade, fx en flue der flyver imod et vindue eller endnu værre
smattes ud på en bilforrude.

Men insekter og fisk er næppe »bevidste« om smerte.

En bille kan tåle at falde langt uden at lide skade. For et lille dyr
er faldhastigheden begrænset da luftmodstanden spiller en relativt
større rolle for små dyr. Desuden er små dyr helt anderledes konstrueret
end store. I forhold til deres tværsnitsarealer er deres vægt lille, og
derfor kan de tåle ret store slag uden at noget går i stykker.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Martin Larsen

Dato : 10-07-04 14:55

"Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.dk> skrev i en meddelelse news:40efc7de$0$249$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Jeg tænker på mindre dyr, som f.eks.
>
> når en bille falder flere meter ned, en flue flyver ind i et vindue.
>
> Eller hvad med fiskere der kaster rundt med fisk?

Jo, men vi hører heldigvis ikke skrigene.

Mvh
Martin

Fra : Søren Christensen

Dato : 10-07-04 16:10

> "Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Jo, men vi hører heldigvis ikke skrigene.

Så tror jeg mere på Jeppe stig nielsens indlæg. Det virker mere rigtigt.

Venligst

Fra : Bo Warming

Dato : 11-07-04 07:43

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> wrote in message
> "Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Jo, men vi hører heldigvis ikke skrigene.

Når en bil påkører en kronhjort, flæber det lemlestede dyr heller ikke.

Menneskets lange barndom er om social kontrol og falsk skuespil bl.a.
overdreven klynk.

En fasttømret chimpanseflok, hvor nogle får polio og lever længe videre med
delvis lammelse, har nul omsorg for de, der nu er belastning for gruppen -
og som man jo intet kan gøre for. At hente mad til dem for at forlænge et
nytteløst liv, tænker de for langsigtet til.

Hvor slemt er det egentlig at husdyrejere øger rentabilitet ved at knække
haler - vi sætter os i dyrets sted, men er det ikke 100% egoistisk
farisæisme?

Nej til halalslagtning bør kun begrundes med at bevarelse af forældet
urentabel slagtemetode alene skyldes lyst til at provokere og støde an, og
føle sig hævet over værtslandet, og spilde vor tid med kævl. Dyrene forstår
vi ikke nok til at tage hensyn.

I "Den store Bastian" straffes drengen der piller vingerne af en levende
flue - for hans empati-mangel kan tolkes som at han også er følelseskold
overfor medmennesker. Så ved straf gennemtvinges religiøst vi-elsker-dyreliv
hykleri!

Fra : Bo Br

Dato : 11-07-04 16:30

> Når en bil påkører en kronhjort, flæber det lemlestede dyr heller ikke.

Har du nogensinde prøvet at køre en hare over ??????

Den skriger nøjagtigt som et lille barn der har slået sig rigtigt slemt.

Bo Br

Fra : Bo Warming

Dato : 11-07-04 17:11

"Bo Br" <fjern "NOSPAM"dbobrNOSPAM@pc.dk> wrote in message

> Har du nogensinde prøvet at køre en hare over ??????
>
> Den skriger nøjagtigt som et lille barn der har slået sig rigtigt slemt.

Det er nok et refleks, der skal advare flokfæller om fare.

Jeg er ikke tilhænger af dyremishandling, men mennesker er vigtigst, og det
er så extremt at overgreb at spærre dyr inde i Zoo eller stald, at
pladsmangel hos tremmekalve og halebrækning nok er en uvæsentlig bagatel.
Landmænd ønsker overskud og derfor dyr som trives. De har mere forstand på
det end politi og dommere.

Tag slavehandelen over Atlanten 1600-1850. Vi ser billeder på film af
kaptajner der pisker. Men negerstammer tog nabostammer som slaver og var
grusommere. Overlevelsen var bedre for slaver end forbetalende passagerer og
matroser.
Negrene er nu rige og medejere af USA, der ejer verden. De fik GAVN af
markedsfriheden, og flytter ikke tilbage til urskoven, selvom de kunne. Så
ignorer klynk.

Fra : webhiker

Dato : 12-07-04 04:18

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> wrote in

> "Bo Br" <fjern "NOSPAM"dbobrNOSPAM@pc.dk> wrote in message

Den kan godt. !
Er det dig som tager dig af trafikramte rådyr - og kun dig. !

> Det er nok et refleks, der skal advare flokfæller om fare.

Det er ikke en prærie hund som advare familien om fare , men en hare
som er blevet ramt af en bil. !
Hvorfor skulle den tilkalde ræven. ?
Naturligvis føler den smærte - det er en meget naturlig ting. !
En flue f.eks på en rimelig varm genstand hopper af sted , hvorfor tror
du den gør det. !

> Jeg er ikke tilhænger af dyremishandling, men mennesker er vigtigst,

Hvorfor er de det. !
De hyler jo bare de skal til tandlæge. !!
Også kaldet det værste dyr på jorden , og så er der alt for mange af dem.

Webhiker..........

Fra : Bo Warming

Dato : 12-07-04 07:22

"webhiker" <webhiker@not-working> wrote in message
> [...]
> Naturligvis føler den smærte - det er en meget naturlig ting. !
> En flue f.eks på en rimelig varm genstand hopper af sted , hvorfor tror

Den ER opdaget af rovdyr og fortæller nu andre at de skal passe på.

> Hvorfor er de det. !
> De hyler jo bare de skal til tandlæge. !!
> Også kaldet det værste dyr på jorden , og så er der alt for mange af dem.

Vi skal have anti-mord love for ikke selv at blive myrdet. Gensidig
forsikring.
Ikke af medlidenhed med ofre, dyr, andet.

Fra : Bo Warming

Dato : 12-07-04 07:23

"webhiker" <webhiker@not-working> wrote in message
> "Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> wrote in

> Den kan godt. !
> Er det dig som tager dig af trafikramte rådyr - og kun dig. !

Ønsker du dyrepsykologer ansat til krisehjælp
???

Ansatte strømmer til psykolog
Codans kunder benytter nu i højere grad sundhedsforsikringen til
psykologhjælp end til operationer på privathospital. Psykologbehandling er
blevet mindre tabubelagt, siger psykologernes formand.

Fra : Bo Warming

Dato : 10-07-04 19:44

"Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.dk> wrote in message
> Jeg tænker på mindre dyr, som f.eks.
>
> når en bille falder flere meter ned, en flue flyver ind i et vindue.
>
> Eller hvad med fiskere der kaster rundt med fisk?

Luftmodstand sikrer lav faldhastighed for insekter, der jo er lette i
forhold til areal.

Fisk der fanges og smides ud, vil vist ofte dø af læsion eller være svækket.
Men de har ikke tungt stift skillet, som vi ville brække, hvis det var os.

Fra : Jens Bruun

Dato : 10-07-04 21:26

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse

> Fisk der fanges og smides ud, vil vist ofte dø af læsion eller være
svækket.
> Men de har ikke tungt stift skillet, som vi ville brække, hvis det var os.

Genudsatte fisk dør ofte, fordi deres slimlag ødelægges ved berøring,
hvorefter de er sårbare over for snyltere og infektioner. Derudover kan fisk
ikke tåle at være ovenvande for lang tid, da der dannes skadelig mælkesyre i
vævet.

--
-Jens B.

Fra : Michael Berg

Dato : 12-07-04 08:07

Hej,

> når en bille falder flere meter ned, en flue flyver ind i et vindue.
> Eller hvad med fiskere der kaster rundt med fisk?

Smerte er organismens feedback på fysiske hændelser der er skadelige for
individet. Naturen har givet os smerter for at vi kan lære af vore fejl og
holde os væk fra ting der kan skade os, fordi vi dermed lever længere og har
bedre chance for at forplante os og videreføre vore gener.

Udfra den betragtning er det rimeligt at antage at alle organismer med
begrænset levetid oplever smerte.

/Michael

Fra : Bo Warming

Dato : 12-07-04 09:09

"Michael Berg" <michael.berg@bergconsult.dot.com (figure it out)> wrote in
message news:40f2389c$0$204$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> [...]
> bedre chance for at forplante os og videreføre vore gener.
>
> Udfra den betragtning er det rimeligt at antage at alle organismer med

Men er smerteoplevelsen hos en bakterie, der langsomt forgiftes
penicillin-molekyler, noget vi skal bekymre os om.?
Eller jøders schachtning-slagtning eller drenge der stikker en pind i en
skruptudse udfra videnskabelig nysgerrighed .- det kan være tegn på sadisme,
som man skal holde øje med, men lovjunglen behøver da ikke omfatte sådanne
bagateller?

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 13-07-04 13:31

"Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.dk> writes:

> Jeg tænker på mindre dyr, som f.eks.
>
> når en bille falder flere meter ned, en flue flyver ind i et vindue.
>
> Eller hvad med fiskere der kaster rundt med fisk?

Jeg tror ikke fald betyder så meget for mindre dyr. De er lettere i
forhold til deres areal, og luftmodstanden gør derfor at de ikke
falder så hurtigt som tungere dyr, selv fra samme absolutte højde.

De fleste dyr har et nervesystem, og kan derfor godt mærke stød.
Hvordan de fortolker dem er sværere at udtale sig om. Insekter og
fisk har ret begrænset kapacitet for indlæring, så en evt. reaktion er
nok på det instinktive plan, ligesom når vi automatisk flytter en hånd
væk fra noget varmt, før vi tænker over det.

Fra : S.G

Dato : 14-07-04 14:31

tjaaa hvirveldyr/bløddyr med skellet indeni og dyr med "skellettet" uden på,
såsom biller osv. Der skal mere til at slå dem ud :)