vand og olie ( kemi )
Fra : martin

Dato : 02-07-04 07:38

Hej

motoren i min gamle bil er lige stået af. revner i foringerne.
metoden til at opdage dette er, at der trænger vand ned i olien,
kombinationen af vand og olie bliver så til mayonaise-agtige
klatter rundt omkring.

SAGENS KERNE : ( mine teorier og spørgsmål)

mayonaisen (vand/olie) en vel en emulsion siden de kan hænge sammen ? 'ik
?
der er SHJV ikke nogen emulgator i hverken olien eller vandet, så
hvordan bliver vandet og olien til "mayonaise" ?

eller hvis der er en helt anden årsag.......

Martin

Fra : Jens Harming

Dato : 02-07-04 08:44

"martin" <martin@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej

> der er SHJV ikke nogen emulgator i hverken olien eller vandet, så
> hvordan bliver vandet og olien til "mayonaise" ?

Hej
Mit hurtige gæt er, at olie og vand piskes til majonæse i oliepumpen ...
Hilsen
Jens

Fra : webhiker

Dato : 02-07-04 11:21

"martin" <martin@hotmail.com> wrote in

> [...]
> hvordan bliver vandet og olien til "mayonaise" ?
>
> eller hvis der er en helt anden årsag.......

Olie og vand taler ikke så godt sammen , så mon ikke det kan være
noget andet som blander sig med vandet. !
Der kunne måske være tale om et andet stof i form af en ( hinde ) som
ligger oven på olien. !!

Webhiker.......

Fra : Nygaard

Dato : 02-07-04 12:10

> Olie og vand taler ikke så godt sammen , så mon ikke det kan være
> noget andet som blander sig med vandet. !
> Der kunne måske være tale om et andet stof i form af en ( hinde ) som
> ligger oven på olien. !!

Der er typisk omkring en 4-10% vand i motorspildolie. Men hvis der har været
en defekt i motoren så der er rendt vand ud, kan der være op til 50% i olien
(Så har den samme farve som cappuchino).
For at få dette separeret igen, er det ofte nødvendig at tilsætte syre, samt
varme blandingen godt op...

/Nygaard

Fra : Bo Br

Dato : 02-07-04 23:38

"Nygaard" <keld@wapse.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> (Så har den samme farve som cappuchino).
> For at få dette separeret igen, er det ofte nødvendig at tilsætte syre,

Nu er det jo ikke rent vand der er på køleren af en bil.
Vandet indeholder glycol (kølervæske) som optager/blander sig med vandet. Så
hvis glycolen blander sig med olien, så gør vandet det også.

Bo Br

Fra : Jakob M

Dato : 02-07-04 15:20

> mayonaisen (vand/olie) en vel en emulsion siden de kan hænge sammen
> ? 'ik ?

Korrekt.

> der er SHJV ikke nogen emulgator i hverken olien eller vandet, så
> hvordan bliver vandet og olien til "mayonaise" ?

I de fleste moderne syntetetiske olier er der indbygget en vis emulgerende
effekt sådan at olien kan optage lidt vand uden at skille. Det er bl.a.
derfor man en gang i mellem skal have skiftet olie.

Mvh
Jakob