Hvor er køer bange for mennesker?
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 29-06-04 20:35

Går man ind på en mark er køer nysgerrige, men man kan ikke komme til at
klappe dem, da de tilsyneladende frygter mennesker.

Men burde de ikke være vandt til at landmanden og mennesker omgåes dem?

Jesper

Fra : Bo Bach Jensen

Dato : 29-06-04 21:03

"Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.dk> wrote in message
> [...]
> klappe dem, da de tilsyneladende frygter mennesker.
>
> Men burde de ikke være vandt til at landmanden og mennesker omgåes dem?

Hehe .. kære Jesper :)

Jeg tror du lever lidt i den svundne tid, nu tildags har landmanden ikke
meget kontakt med koen, det er da allerhøjst et los i siden når den står i
vejen :), eller når den/de skal malkes.

//Bo

Fra : -USH-

Dato : 29-06-04 21:17

http://www.fyensstiftstidende.dk/index.php?bfv_pageid=244&bfv_oldarticleid=488319

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 30-06-04 00:39

"Jesper" == Jesper Nielsen <jesniel@yahoo.dk> writes:

> [...]
> til at klappe dem, da de tilsyneladende frygter mennesker.

> Men burde de ikke være vandt til at landmanden og mennesker omgåes

Det skal være de rigtige mennesker, der skal komme på det rigtige
tidspunkt og gøre de rigtige ting.

Tilfældige besøgende gør noget køerne ikke er vant til, og derfor
bliver de bange.

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>
echo mail: !#^."<>"|tr "<> mail:" dk@wegge

Fra : Rudi Stegen

Dato : 30-06-04 01:12

Hej Anders Wegge Jakobsen, du skrev i dk.videnskab:

> Det skal være de rigtige mennesker, der skal komme på det rigtige
> tidspunkt og gøre de rigtige ting.
>
> Tilfældige besøgende gør noget køerne ikke er vant til, og derfor
> bliver de bange.

Det afhænger af deres optræden. Jeg har tit kradset køer (og mange
andre dyr).

Hovedregler for al omgang (med mere eller mindre fremmede dyr):
Dyret selv skal altid tage initiativet.
Dyret skal på intet tidspunkt føle sig truet, fanget e.l.
Man forholder sig mest mulig passivt (indtil dyret er tryg ved en).
Ens bevægelser skal være sløve, jævne og rolige.

Fx køer:
Fang deres opmærksomhed på en ikke-skærmmende måde. Smid fx jakken e.l.
på hegnet og bliv så stående (udenfor dette; hegnet er også en
sikkerhedszone/-sfære for dem).
Hav også et par solide nævefulde græs e.l. på dig.

Køer er vildt nysgerrige mht. ændringer i deres oomgivelser. En
cowboyjakke e.l., der ligger på hegnet, vil med næsten usvigelig
sikkerhed vække deres nysgerrighed, når de får øje på den. (Og får én
følger resten trop

Den/de mest modige kommer efterhånden helt en og glor på jakken og
begynder senere at snuse til den.

Man står selv helt afslappet en meters længde eller to fra den (også
tæt på hegnet), og når der er ro over feltet, lader man dem se det
herlige grønne i sine hænder (rolige, jævne bevægelser), mens man evt.
snakker venligt, stille og roligt.

Inden længe æder den første ko af græsset og næsten umiddelbart efter
står de næste og vil have det samme (pluk nogle nævefulde ad gangen og
lang - langsomt, jævnt og småmumlende - over hegnet).

Nu "forlanger" man så, at de tager græsset af fx ventre hånd, mens den
højre er placeret lidt ude ved siden og mindst lige så langt fremme som
venstre. Én eller anden ko vil snart ramle ind i højrehånden, mens den
tager fat i græsset i venstrehånden.

Næste er trin er så, at man ganske enkelt kradser den blidt - og så den
næste, og så... etc.

Ekskurtivt: De er forøvrigt - som næsten alle andre dyr - helt vilde
med at blive kradset (*hårdt*) i nakken og - hvis man komme til det -
nedad rygsøjlen.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Sune Storgaard

Dato : 30-06-04 02:02

Rudi Stegen mumbled his insignificant opinion in:
Xns951816630E27ERudiStegen@katie.ellegaard.dk
<klip>
> [...]
> mens den tager fat i græsset i venstrehånden.
>
> Næste er trin er så, at man ganske enkelt kradser den blidt - og så
<klip>

Jeg frygter lidt at fortsættelsen til det her er mere on-topic i
dk.snak.seksualitet...

Fra : ML-78

Dato : 30-06-04 03:21

Sune Storgaard skrev:

> Jeg frygter lidt at fortsættelsen til det her er mere on-topic i
> dk.snak.seksualitet...

Noget kunne tyde på, at det allerede er on-topic i den gruppe:

"Dyret selv skal altid tage initiativet."
"Man forholder sig mest mulig passivt (indtil dyret er tryg ved en)."
"Ens bevægelser skal være sløve, jævne og rolige."

ML-78

Fra : Bo Bach Jensen

Dato : 30-06-04 21:26

"ML-78" <dsl79866@NOSPAMvip.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
> "Man forholder sig mest mulig passivt (indtil dyret er tryg ved en)."
> "Ens bevægelser skal være sløve, jævne og rolige."

Gad vide om vi ikke også kan overføre dette til kvinder :)

> ML-78

//Bo

Fra : ChristianTC

Dato : 30-06-04 22:30

"Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.dk> wrote in message
> Går man ind på en mark er køer nysgerrige, men man kan ikke komme til at
> klappe dem, da de tilsyneladende frygter mennesker.

Det kan jeg godt forstå. Nævner lige et par ting som vi mennesker har skabt:
A-bomben, dumpning i havet, krig, sult, drivhuseffekten osv.

Intet under at de er bange for os

Mvh
Christian

Fra : N_B_DK

Dato : 01-07-04 00:08

ChristianTC wrote:
> Det kan jeg godt forstå. Nævner lige et par ting som vi mennesker har
> skabt: A-bomben, dumpning i havet, krig, sult, drivhuseffekten osv.

Jeg er ret sikekr på at sulten var "opfundet" inden de første mennesker
betrådte denne jord *S*

--
MVH.
N_B_DK

Fra : ML-78

Dato : 01-07-04 00:17

N_B_DK skrev:

> Jeg er ret sikekr på at sulten var "opfundet" inden de første
mennesker
> betrådte denne jord *S*

Drivhuseffekten eksisterede ligeledes inden de første mennesker.

ML-78

Fra : Rado

Dato : 01-07-04 04:52

On Wed, 30 Jun 2004 23:30:24 +0200, "ChristianTC"
<christoffertheviking@yahoo.dk> wrote:

>"Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.dk> wrote in message
>
>Det kan jeg godt forstå. Nævner lige et par ting som vi mennesker har skabt:
>A-bomben, dumpning i havet, krig, sult, drivhuseffekten osv.

Koteletter, T-bone steak...

--
Rado

and why. Then do it. - Robert Heinlein

Fra : ChristianTC

Dato : 01-07-04 09:08

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> wrote in message
> Koteletter, T-bone steak...

LOL

Fra : Rudi Stegen

Dato : 01-07-04 11:40

Hej Rado, du skrev i dk.videnskab:

> Koteletter, T-bone steak...

En fransk ko må være i en tilstand af konstant rædsel.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Vidal

Dato : 01-07-04 12:53

ChristianTC wrote:

> "Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.dk> wrote in message

> Det kan jeg godt forstå. Nævner lige et par ting som vi mennesker har skabt:
> A-bomben, dumpning i havet, krig, sult, drivhuseffekten osv.

Køerne bidrager da vældigt til drivhuseffekten med deres
evindelige fiseri.

Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : ChristianTC

Dato : 01-07-04 14:02

"Vidal" <vidal@webspeed.dk> wrote in message
> Køerne bidrager da vældigt til drivhuseffekten med deres
> evindelige fiseri.
>
> Venlig hilsen,
>
> Villy Dalsgaard

Det har man faktisk opfundet en vaccine mod. Den gør at køer og grise
udleder væsentligt mindre metan. Jeg kan ikke lige huske hvor jeg læste det
men det var i medierne her en af de sidste dage.

Mvh
Christian

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 01-07-04 14:07

Vidal wrote:
> Køerne bidrager da vældigt til drivhuseffekten med deres
> evindelige fiseri.

De kan vel udstyres med en katalysator? ;*)

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://www.softwarepatenter.dk

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 01-07-04 17:08

Vidal wrote:

> Køerne bidrager da vældigt til drivhuseffekten med deres
> evindelige fiseri.
>
> Venlig hilsen,
>
> Villy Dalsgaard

Hej Villy

Mon man også kan vaccinere fisk:

8.11.2003, Ing.dk: Fiskeprutter er mere end varm luft:
http://www.ing.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20031108/NATUR/111140004
Citat: "...sandsynlighed for, at prutterne bliver anvendt til
kommunikation mellem sildene..."

5 November 03, New Scientist: Fish farting may not just be hot air:
http://www.newscientist.com/news/news.jsp?id=ns99994343
(Hør fisk prutte)

mvh/Glenn

-