Påske hvornår
Fra : Jørgen P

Dato : 28-06-04 15:29

Hej

Hvordan regner kalender folkene ud hvornår påsken falder hver år.

Jeg ved der er noget med Måneden at gøre, men der er formlen jeg søg

Jørgen Poulsen

Fra : Jens Vejmand

Dato : 28-06-04 16:24

Påskesøndag er den første søndag efter første .fuldmåne efter forårsjævndøgn
(som er omkring 21.marts)
Jens

Fra : Merete

Dato : 28-06-04 16:34

"Jens Vejmand" <gabeladhart@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Påskesøndag er den første søndag efter første .fuldmåne efter
forårsjævndøgn
> (som er omkring 21.marts)
> Jens

Og for at det ikke skal være løgn blev det besluttet på kirkemøde i Nicæa i
år 325 - jaja, en af de ting vi ikke har ændret på !

Merete

Fra : Martin Larsen

Dato : 28-06-04 17:19

"Merete" <hardwoman18@hotmailFJERN.com> skrev i en meddelelse news:40e03a85$0$271$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> [...]
>
> Og for at det ikke skal være løgn blev det besluttet på kirkemøde i Nicæa i
> år 325 - jaja, en af de ting vi ikke har ændret på !

Desværre er det forkert. Påskedagsberegning kan findes med Google.

Mvh
Martin

Fra : Aage Andersen

Dato : 28-06-04 17:14

> Hvordan regner kalender folkene ud hvornår påsken falder hver år.

Følgende program skrevet i Python klarer sagen:

class paaske:
def __init__(this, year):
# practical astronomy, p. 3
a = year % 19; b = year / 100; c = year % 100; d = b / 4
e = b % 4; f = (b + 8) / 25; g = (b - f + 1) / 3
h = (19 * a + b - d - g + 15) % 30; i = c / 4; k = c % 4
L =(32 + 2 * (e + i) - h - k) % 7; m = (a + 11 * h + 22 * L) / 451
n = h + L - 7 * m + 114; m = n / 31
M = "mar", "apr"
this.day = n % 31 + 1; this.month = m
this.year = year; this.monthName = M[m - 3]

I bogen "Practical astronomy with your calculator" beskriver P.
Duffett-Smith en metode,
som jeg har oversat til Python

Programmet bruges således (for år 2005):

paaske(2005).day 27
paaske(2005).month 3
paaske(2005).monthName mar

/ betyder heltalsdivision, % giver resten ved heltalsdivision

"formlen" gælder for den gregorianske kalender, der blev indført i Danmark i
år 1700.

mvh Aage

Fra : Jørgen P

Dato : 28-06-04 17:44

> Aage Andersen skriver
> Følgende program skrevet i Python klarer sagen:
>
> class paaske:
> def __init__(this, year):
> # practical astronomy, p. 3
> a = year % 19; b = year / 100; c = year % 100; d = b / 4
> e = b % 4; f = (b + 8) / 25; g = (b - f + 1) / 3
> h = (19 * a + b - d - g + 15) % 30; i = c / 4; k = c % 4
> L =(32 + 2 * (e + i) - h - k) % 7; m = (a + 11 * h + 22 * L) / 451
> n = h + L - 7 * m + 114; m = n / 31
> M = "mar", "apr"
> this.day = n % 31 + 1; this.month = m
> this.year = year; this.monthName = M[m - 3]

Det er en lang formel, håbe på den var mere simpel,
Kan se det er noget med år og skudår men mangler en forklaring, uden at skal
købe en bog
Jørgen

Fra : Jørgen P

Dato : 28-06-04 18:06

> Det er en lang formel, håbe på den var mere simpel,
> Kan se det er noget med år og skudår men mangler en forklaring, uden at
> [...]
ok jeg har fundet dem her
http://www.tondering.dk/claus/cal/node3.html#SECTION003121000000000000000

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 28-06-04 22:48

Aage Andersen skrev:

> Følgende program skrevet i Python klarer sagen:

I Excel virker følgende besynderlige, men meget enkle, formel såfremt
årstallet er mellem 1900 og 2204 og står i A1:

engelsk version:

=FLOOR(DAY(MINUTE(A1/38)/2+56)&"/5/"&A1;7)-34

dansk version:

=AFRUND.GULV(DAG(MINUT(A1/38)/2+56)&"/5/"&A1;7)-34

--
Thomas Thorsen

Fra : Aage Andersen

Dato : 29-06-04 09:12

> I Excel virker følgende besynderlige, men meget enkle, formel såfremt
> årstallet er mellem 1900 og 2204 og står i A1:
>
> =AFRUND.GULV(DAG(MINUT(A1/38)/2+56)&"/5/"&A1;7)-34

Tak for den !

Husk at cellen med formlen skal formateres som "dato".

Aage

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 28-06-04 20:23

"Jørgen P" <e-lerts@poulsen.tdcadsl.dk> wrote in message news:<40e02b17$0$194$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...
> [...]

Første søndag efter første fuldmåne efter forårsjævndøgn.

> Jeg ved der er noget med Måneden at gøre, men der er formlen jeg søg

Prøv Københavns Universitets almanak.

VH
Kristian

Fra : Martin Larsen

Dato : 28-06-04 20:54

"Kristian Damm Jensen" <damm@ofir.dk> skrev i en meddelelse news:2c9e2992.0406281122.76263306@posting.google.com...

> Første søndag efter første fuldmåne efter forårsjævndøgn.

Forkert. Jeg citerer fra autoritativ kilde på nettet:

How is the equinox related to Easter?
The equinox is not related to Easter! March 20 is the critical
date for determining all Easters, and March 20 was the equinox
date in 325 AD when the definition of Easter date was agreed.

Mvh
Martin

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 06-07-04 19:57

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> wrote in message news:<40e076ac$0$23868$14726298@news.sunsite.dk>...

> Forkert. Jeg citerer fra autoritativ kilde på nettet:

Kunne du så ikke have den anstændighed (dette er trods alt en
videnskabelig gruppe) at fortælle *hvilken* autoritativ kilde der er
tale om?

VH
Kristian

Fra : Martin Larsen

Dato : 06-07-04 20:33

"Kristian Damm Jensen" <damm@ofir.dk> skrev i en meddelelse news:2c9e2992.0407061056.33ceaff5@posting.google.com...

> Kunne du så ikke have den anstændighed (dette er trods alt en
> videnskabelig gruppe) at fortælle *hvilken* autoritativ kilde der er
> tale om?

Prøv Google

Mvh
Martin

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 07-07-04 11:51

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> wrote in message news:<40eafd84$0$23876$14726298@news.sunsite.dk>...

> Prøv Google

(1) Google fortæller ikke selv noget om påskens placering - den giver
mig en stribe, sandsynligvis indbyrdes divergerende muligheder.

Google er et glimrende værktøj, men man er stadig nødt til at udøve
kildekritik bagefter.

(2) Jeg bad om *din* kilde. Det er stadig et spørgmål om at kunne
udøve kildekritik.

VH
Kristian

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 07-07-04 12:07

Kristian Damm Jensen wrote:

> (2) Jeg bad om *din* kilde. Det er stadig et spørgmål om at kunne
> udøve kildekritik.

Eftersom Martin bragte et ordret citat, er det lige så nemt selv at
finde ud af hans kilde som at spørge ham. Kilden er:
http://users.chariot.net.au/~gmarts/easter.htm

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 06-07-04 22:00

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> writes:

> "Kristian Damm Jensen" <damm@ofir.dk>

> Prøv Google

Google er da ikke en autoritativ kilde?!?

Mit gæt på en autoritativ kilde er kalender-FAQ'en:
<URL:http://www.tondering.dk/claus/cal/node3.html#SECTION003122000000000000000>

/L

Fra : Carsten Holck

Dato : 28-06-04 22:49

Heldigvis fandt Jørgen P <e-lerts@poulsen.tdcadsl.dk> tastaturet og
skrev i news:40e02b17$0$194$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:
> Hej
>
> Hvordan regner kalender folkene ud hvornår påsken falder hver år.
>
> Jeg ved der er noget med Måneden at gøre, men der er formlen jeg søg
>
> Jørgen Poulsen

Til inspiration
http://aa.usno.navy.mil/faq/docs/calendars.html

/carsten