/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
hvor lang tid kan min lygte lyse?
Fra : Krumme


Dato : 26-06-04 14:54

Jeg er lige hjemvendt fra A-Z hvor jeg har købt en lampe som jeg påregner at
medtage til dette års roskilde festival

Lampens pære er opgivet til 7W

Den bruger 4 af de store batterier på 1,5v

Er der nogen der kan komme med en udregning eller et overslag på hvor mange
batterier jeg skal have med, hvis vi antager at vi tænder den kl 22 og
slukker kl 06.00

mvh:
Krumme



 
 
Martin Petersen (26-06-2004)
Kommentar
Fra : Martin Petersen


Dato : 26-06-04 15:05

Krumme (kasper@bavnshoj.dk) skrev følgende:
> Jeg er lige hjemvendt fra A-Z hvor jeg har købt en lampe som jeg
> påregner at medtage til dette års roskilde festival
>
> Lampens pære er opgivet til 7W
>
> Den bruger 4 af de store batterier på 1,5v

Hvor mange mAh er de på?

- Martin



Krumme (26-06-2004)
Kommentar
Fra : Krumme


Dato : 26-06-04 15:09

Ja det står jo så ikke på dem.
Det er sådan nogle standardbatterier. SONY

mvh:
Krumme



Krumme (26-06-2004)
Kommentar
Fra : Krumme


Dato : 26-06-04 15:47

Jeg har søgt med lys og lygte efter oplysninger vedr. batterierne.

Det er NiCd (Nikkel-Cadmium) batterier. Dvs. at de kun afviger 1,2 volt
et bud på strømstyrken er 500 mA

mvh:
Krumme



Martin Larsen (26-06-2004)
Kommentar
Fra : Martin Larsen


Dato : 26-06-04 18:38

"Krumme" <kasper@bavnshoj.dk> skrev i en meddelelse news:2k5gjbF17fg3dU1@uni-berlin.de...
> Jeg har søgt med lys og lygte efter oplysninger vedr. batterierne.
>
> Det er NiCd (Nikkel-Cadmium) batterier. Dvs. at de kun afviger 1,2 volt
> et bud på strømstyrken er 500 mA
>
Højde og diameter? Uanset hvor store de er holder de ikke
længe. 7W er meget til en lygte. Jeg gætter ½ time. Det skulle
vel ikke være vanskeligt at afprøve.

Mvh
Martin



Martin Jørgensen (26-06-2004)
Kommentar
Fra : Martin Jørgensen


Dato : 26-06-04 22:28

Martin Petersen wrote:

> Krumme (kasper@bavnshoj.dk) skrev følgende:
>
>>Jeg er lige hjemvendt fra A-Z hvor jeg har købt en lampe som jeg
>>påregner at medtage til dette års roskilde festival
>>
>>Lampens pære er opgivet til 7W
>>
>>Den bruger 4 af de store batterier på 1,5v
>
>
> Hvor mange mAh er de på?

Jeg har nogle batterier på ca. 2200 mAh (genopladelige), såvidt jeg
husker. Lad os bare bruge dem, som et eksempel.

7 W over 4*1,5v (= 6 v). Dvs. P = U*I og I = P/U <=> I = 7/6 = 1,17 A
(det lyder af meget?)...

Dernæst tror jeg man kan sige: 4*2,2 Ah = 1,17 * tid <=> tid = 7,5
hmmmm. Enheden? Timer? Nej.... Det lyder som om det ikke passer. Hvem
kan korrigere det jeg skriver?

Kan man ikke gøre det jeg laver?

mvh.
Martin Jørgensen

--
---------------------------------------------------------------------------
Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk

Kurt Guldbæk (26-06-2004)
Kommentar
Fra : Kurt Guldbæk


Dato : 26-06-04 23:02


"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev i en meddelelse
news:40ddea71$0$245$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Martin Petersen wrote:
>
> > Krumme (kasper@bavnshoj.dk) skrev følgende:
> >
> >>Jeg er lige hjemvendt fra A-Z hvor jeg har købt en lampe som jeg
> >>påregner at medtage til dette års roskilde festival
> >>
> >>Lampens pære er opgivet til 7W
> >>
> >>Den bruger 4 af de store batterier på 1,5v
> >
> >
> > Hvor mange mAh er de på?
>
> Jeg har nogle batterier på ca. 2200 mAh (genopladelige), såvidt jeg
> husker. Lad os bare bruge dem, som et eksempel.
>
> 7 W over 4*1,5v (= 6 v). Dvs. P = U*I og I = P/U <=> I = 7/6 = 1,17 A
> (det lyder af meget?)...
>
> Dernæst tror jeg man kan sige: 4*2,2 Ah = 1,17 * tid <=> tid = 7,5
> hmmmm. Enheden? Timer? Nej.... Det lyder som om det ikke passer. Hvem
> kan korrigere det jeg skriver?
>
> Kan man ikke gøre det jeg laver?
>
> mvh.
> Martin Jørgensen
>
> --
> --------------------------------------------------------------------------
-
> Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk

Der skal ikke tages hensyn til, at der er fire batterier, de er jo i serie
(det er i hvert fald det normale).
Hvis pæren bruger 1,17A og batterierne er på 2,200 AmpereTimer bliver det
knap 2 timer.

--

Med venlig hilsen
Kurt Guldbæk



Bertel Lund Hansen (26-06-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 26-06-04 23:11

Martin Jørgensen skrev:

>7 W over 4*1,5v (= 6 v). Dvs. P = U*I og I = P/U <=> I = 7/6 = 1,17 A
>(det lyder af meget?)...

Ja, men den er god nok.

>Dernæst tror jeg man kan sige: 4*2,2 Ah

Nej, du må ikke gange med 4 for batterierne bliver tappet alle
sammen samtidig. Hvis man kun kørte med en spænding på 1,2 V,
ville det være rigtigt med 4 * 2,2.

2,2 Ah / 1,17 A = 2 timer ca.

>Kan man ikke gøre det jeg laver?

Jo, tankegangen er rigtig nok.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

martin (28-06-2004)
Kommentar
Fra : martin


Dato : 28-06-04 07:42


"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> wrote in message
news:40ddea71$0$245$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Martin Petersen wrote:
>
> > Krumme (kasper@bavnshoj.dk) skrev følgende:
> >
> >>Jeg er lige hjemvendt fra A-Z hvor jeg har købt en lampe som jeg
> >>påregner at medtage til dette års roskilde festival
> >>
> >>Lampens pære er opgivet til 7W
> >>
> >>Den bruger 4 af de store batterier på 1,5v
> >
> >
> > Hvor mange mAh er de på?
>
> Jeg har nogle batterier på ca. 2200 mAh (genopladelige), såvidt jeg
> husker. Lad os bare bruge dem, som et eksempel.

her vil jeg gerne lige indskyde at :

alm D-celler ( LR20 ) [ L:58 mm Ø34mm]

ligger idag om kring 5000-7000 mAh, og anvender NiMh kemi

Jeg vil umiddelbart tro at de celler du her der er rimelig gamle
NiCad celler.

jeg handler celler hos
http://www.elkuglen.dk/acatalog/Elkuglen_Online_Genopladelige_batterier_20.h
tml

Og nej jeg har ikke aktier...

Martin




Dennis Jørgensen (27-06-2004)
Kommentar
Fra : Dennis Jørgensen


Dato : 27-06-04 12:43

Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net> writes:

> Martin Petersen wrote:
>
>> Krumme (kasper@bavnshoj.dk) skrev følgende:
>>
>>>Jeg er lige hjemvendt fra A-Z hvor jeg har købt en lampe som jeg
>>>påregner at medtage til dette års roskilde festival
>>>
>>>Lampens pære er opgivet til 7W
>>>
>>>Den bruger 4 af de store batterier på 1,5v
>> Hvor mange mAh er de på?

"de store" vil jeg skyde på er D-batterier.

De kan fx. fås på 4800mAh (NiCd). Eller 8000mAh (NiMH) (www.batterier.dk)

Jeg ved ikke om Sonys er lige så gode (jeg er stødt på genopladelige AA
batterier fra Sony på kun 800mAh, det er ikke imponerende).

> Jeg har nogle batterier på ca. 2200 mAh (genopladelige), såvidt jeg
> husker. Lad os bare bruge dem, som et eksempel.
>
> 7 W over 4*1,5v (= 6 v). Dvs. P = U*I og I = P/U <=> I = 7/6 = 1,17 A (det
> lyder af meget?)...

Men det er korrekt for 1,5V batterier (genopladelige er normalt 1,2V).

Bemærk at du har antaget en serieforbindelse, hvert batteri giver et
ekstra bidrag til den samlede spænding.

> Dernæst tror jeg man kan sige: 4*2,2 Ah = 1,17 * tid <=> tid = 7,5
> hmmmm. Enheden? Timer? Nej.... Det lyder som om det ikke passer. Hvem kan
> korrigere det jeg skriver?

Her antager du parallelkobling: hvert batteri behøver kun at drive en
fjerdedel af strømmen. Men når de er seriekoblede løber hele strømmen jo
gennem alle batterierne.

Mht. enheden, lav enhedskontrol:

Ah = A * [tid]

[tid] = h


Mvh.


Dennis Jørgensen

Nygaard (28-06-2004)
Kommentar
Fra : Nygaard


Dato : 28-06-04 07:39

> Her antager du parallelkobling: hvert batteri behøver kun at drive en
> fjerdedel af strømmen. Men når de er seriekoblede løber hele strømmen jo
> gennem alle batterierne.
>
Resultatet bliver det samme, hvad enten batterierne er serie- eller
parellelkoblet.
Er det serie, bliver strømforbruget 7W / (4 x 1,5V) = 1,17 A
Er det parallelt, bliver strømforbruget 7W / 1,5V = 4,67 A

Er batterierne på 2200 mAh (som antaget andetsteds), vil den samlede effekt
være:
I seriekobling: 2200 mAh
I parallelkobling: 4*2200 mAh = 8800 mAh

Den tid, hvori lampen kan lyse, vil i begge tilfælde være:
I seriekobling: 2,2 Ah / 1,17 A = 1,9 time
I parallelkobling: 8,8 Ah / 4,67 A = 1,9 time

/Nygaard



Jeppe Stig Nielsen (28-06-2004)
Kommentar
Fra : Jeppe Stig Nielsen


Dato : 28-06-04 09:31

Nygaard wrote:
>
> Resultatet bliver det samme, hvad enten batterierne er serie- eller
> parellelkoblet.

Ja, hvis man antager at batterierne leverer strømmen ved polspændingen
på 1,5 V. Så får man jo at et batteri på 2200 mAh kan levere en samlet
energi på (1,5 V)·(2200 mAh) = 3,3 Wh.

Da lampen konstant forbruger 7 W (dvs. 7 Wh hver time), er det klart
at disse antagelser giver samme »brændetid« for lampen uanset på hvilken
måde batterierne forbindes.

--
Jeppe Stig Nielsen <URL:http://jeppesn.dk/>. «

"Je n'ai pas eu besoin de cette hypothèse (I had no need of that
hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Anders Henriksen (28-06-2004)
Kommentar
Fra : Anders Henriksen


Dato : 28-06-04 10:43


"Nygaard" <keld@wapse.dk> skrev i en meddelelse
news:40dfbd2e$0$277$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> Er det serie, bliver strømforbruget 7W / (4 x 1,5V) = 1,17 A
>

Fint nok!

>
> Er det parallelt, bliver strømforbruget 7W / 1,5V = 4,67 A
>

Hvad skete der her? Er pæren den samme, afsættes der jo ikke 7 W mere???!

Mvh.
Anders




Bertel Lund Hansen (28-06-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 28-06-04 11:10

Anders Henriksen skrev:

>> Er det parallelt, bliver strømforbruget 7W / 1,5V = 4,67 A

>Hvad skete der her? Er pæren den samme, afsættes der jo ikke 7 W mere?

Nej, det er rigtigt. En 6 W pære der skal have 6 V har en
modstand på 1 Ohm. Den vil så kun trække 1,5 W ved
parallelforbindelsen og lyse (meget svagt eller måske slet ikke)
i ca. 4 timer.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Ulrik Smed (28-06-2004)
Kommentar
Fra : Ulrik Smed


Dato : 28-06-04 15:53

Bertel Lund Hansen wrote:

> Nej, det er rigtigt. En 6 W pære der skal have 6 V har en
> modstand på 1 Ohm.

6 Ohm, vel.

> Den vil så kun trække 1,5 W ved
> parallelforbindelsen og lyse (meget svagt eller måske slet
> ikke) i ca. 4 timer.

Effekten bliver reduceret med spændningsfaldet i anden. Når spændingen
falder til det kvarte, falder strømmen også til det kvarte, og effekten til
1/16. Jeg ser bort fra pærens lavere modstand ved lavere temperatur. Denne
effekt gør at du i praksis måske har mere ret end jeg, her.

--
Ulrik Smed
Denmark, Aarhus



Bertel Lund Hansen (28-06-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 28-06-04 16:27

Ulrik Smed skrev:

>> Nej, det er rigtigt. En 6 W pære der skal have 6 V har en
>> modstand på 1 Ohm.

>6 Ohm, vel.

Ja. Jeg graver mig lige ned.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Jeppe Stig Nielsen (28-06-2004)
Kommentar
Fra : Jeppe Stig Nielsen


Dato : 28-06-04 11:16

Anders Henriksen wrote:
>
> > Er det parallelt, bliver strømforbruget 7W / 1,5V = 4,67 A
>
> Hvad skete der her? Er pæren den samme, afsættes der jo ikke 7 W mere???!

Pæren er ikke den samme. Det er nu en pære der er beregnet til at om-
sætte 7 W ved en spænding på kun 1,5 volt.

Du har derfor ret i at der skal to forskellige pærer til hvis man vil
lave en 7 watts-lampe til både 1,5 V og 6,0 V. Men det er selvfølgelig
rent hypotetisk det her.

--
Jeppe Stig Nielsen <URL:http://jeppesn.dk/>. «

"Je n'ai pas eu besoin de cette hypothèse (I had no need of that
hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Dennis Jørgensen (28-06-2004)
Kommentar
Fra : Dennis Jørgensen


Dato : 28-06-04 09:12

"Nygaard" <keld@wapse.dk> writes:

>> Her antager du parallelkobling: hvert batteri behøver kun at drive en
>> fjerdedel af strømmen. Men når de er seriekoblede løber hele strømmen jo
>> gennem alle batterierne.
>>
> Resultatet bliver det samme, hvad enten batterierne er serie- eller
> parellelkoblet.

Ja, sålænge man ikke skifter antagelse undervejs, og det var jo netop
hvad jeg gjorde opmærksom på der skete.


Mvh.


Dennis Jørgensen

Martin Jørgensen (28-06-2004)
Kommentar
Fra : Martin Jørgensen


Dato : 28-06-04 11:31

Dennis Jørgensen wrote:
> "Nygaard" <keld@wapse.dk> writes:
-snip-

>>Resultatet bliver det samme, hvad enten batterierne er serie- eller
>>parellelkoblet.
>
>
> Ja, sålænge man ikke skifter antagelse undervejs, og det var jo netop
> hvad jeg gjorde opmærksom på der skete.

Klart nok

Og det er der vist også en del andre der har gjort opmærksom på (hvilket
jeg er glad nok for)

mvh.
Martin Jørgensen

--
---------------------------------------------------------------------------
Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste