Oversættelse engelsk-dansk ønskes
Fra : Uffe Holst

Dato : 25-06-04 12:05

Jeg har en sætning, jeg skal have oversat. Den lyder:

In the case of protons, these nuclei precess or resonate
at a frequency of 42.6 MHz in the presence of a 1 tesla
magnetic field.

Det er ordet "precess", der volder vanskeligheder her.

Postet i dk.videnskab og dk.kultur.sprog - sæt selv FUT.
--
Uffe Holst

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 25-06-04 13:01

"Uffe Holst" <uhc@post6.tele.dk> writes:

> [...]
> magnetic field.
>
> Det er ordet "precess", der volder vanskeligheder her.

Hvis jeg husker rigtigt, så hedder det "precessere" på dansk.

   Torben

Fra : Steen

Dato : 25-06-04 13:39

Torben Ægidius Mogensen wrote:

> Hvis jeg husker rigtigt, så hedder det "precessere" på dansk.

Nej, som Carsten skriver, så er det med "æ".

Mvh Steen

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 25-06-04 14:49

Steen wrote:
> Nej, som Carsten skriver, så er det med "æ".

Google rulez som stavekontrol. ;*)

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://www.softwarepatenter.dk

Fra : Kurt Guldbæk

Dato : 27-06-04 14:13

> Hvis jeg husker rigtigt, så hedder det "precessere" på dansk.
>
> Torben

Og hvad betyder det så?

Kurt Guldbæk

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 27-06-04 14:35

Kurt Guldbæk skrev:
[precession = præcession]

> Og hvad betyder det så?

Jeg ved det ikke, men hvis det havde handlet om astronomi,
betød præcession *fremrykken*; fx den årlige fremrykning af
jævndøgnspunkterne på grund af Solens og Månens indvirkning
på jordaksens stilling.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Martin Larsen

Dato : 27-06-04 16:02

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev i en meddelelse news:40decda4$0$166$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
> betød præcession *fremrykken*; fx den årlige fremrykning af
> jævndøgnspunkterne på grund af Solens og Månens indvirkning

Det er en konsekvens af præcessionen. Hvis du har en snurretop
er præcessionen den cirkelbevægelse som aksens frie ende drejer
rundt i.

Mvh
Martin

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 27-06-04 14:49

Kurt Guldbæk wrote:
> Og hvad betyder det så?
http://da.wikipedia.org/wiki/Pr%E6cession

Det betyder at rotationsaksen af et objekt selv "roterer".

F.eks. peger jordens rotationsakse "nordpolen" ikke altid
den samme retning ifht. det plan i hvilke planeterne bevæger
sig omkring solen.

Du kan også se det hvis du har en snurretop, aksen starter
med at pege "op", men når den er ved at falde, vil toppen
af snurretoppen bevæge sig rundt på en cirkel. Det er
præcession.

Fra : Anders Henriksen

Dato : 28-06-04 17:19

"Carsten Svaneborg" <zqex@sted.i.tyskland.de> skrev i en meddelelse

> Det betyder at rotationsaksen af et objekt selv "roterer".

Har det en enhed?

Mvh.
Anders

Fra : Henning Makholm

Dato : 28-06-04 23:16

Scripsit "Anders Henriksen" <superkumbel@mailme.dk>

> Har det en enhed?

Radianer pr sekund (eller pr århundrede)?

--
Henning Makholm "Er du æsel eller hest?"

Fra : Rasmus Villemoes

Dato : 27-06-04 15:45

"Kurt Guldbæk" <k@g.s> writes:

> Og hvad betyder det så?

At den akse hvorom et objekt roterer selv "roterer". Hvis du har en
ganske almindelig snurretop er det ikke særlig svært at få den til
både at rotere og precessere.

http://en.wikipedia.org/wiki/Precession

Den danske udgave, http://da.wikipedia.org/wiki/Pr%E6cession, er langt
fra lige så omfattende som den engelske.

Mvh Rasmus

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 25-06-04 13:00

Uffe Holst wrote:
> In the case of protons, these nuclei precess or resonate
> at a frequency of 42.6 MHz in the presence of a 1 tesla
> magnetic field.
> Det er ordet "precess", der volder vanskeligheder her.

to precess= Præcessere

Forklaring: http://da.wikipedia.org/wiki/Pr%E6cession

Fra : Uffe Holst

Dato : 25-06-04 13:33

In an article of 24 Jun 2000 Carsten Svaneborg wrote:

> to precess= Præcessere
>
> Forklaring: http://da.wikipedia.org/wiki/Pr%E6cession

Jeg siger mange tak, også for linket til forklaringen.

--
Uffe Holst