TV
Fra : Ulrich D

Dato : 23-06-04 20:31

Hej NG – dette er muligvis den gale gruppe, men jeg proever alligevel:
Er der forskel paa fjernsyn indenfor EU? Jeg mener, kan der opstaa
frekvensproblemer/lydproblemer hvis man importerer et TV fra e.g UK?
Paa forhaand tak
/Devantier

Fra : Torben W. Hansen

Dato : 23-06-04 21:04

"Ulrich D" <The@twinkie.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er der forskel paa fjernsyn indenfor EU? Jeg mener, kan der opstaa
> frekvensproblemer/lydproblemer hvis man importerer et TV fra e.g UK?

I Europa benyttes mig bekendt PAL-NTSC og SECAM. PAL-NTSC er mest benyttet,
men bla. Frankrig anvender SECAM. USA benytter NTSC (populært kaldt Never
Twice the Same Colour), der er forgænger til PAL-NTSC. Det amerikanske
NTSC-system havde problemer med at vise ens farver fra tid til anden pga.
fasedrejninger i TV-signalernes udbredelse, hvilket betød at der på
apparatet var en knap til indstilling af favetonen, således at fodboldbanen
igen kunne blive grøn istedet for f.eks. rød. Walter Bruch, en tysk
ingeniør, fandt på at modificere NTSC-systemet ved at fasevende en del af
farvesignalet (R-Y) i hveranden linie (Phase Alternating Lines, PAL), og på
denne måde konvertere fejl i farvetone til ændringer i farvestyrke, som øjet
i meget mindre grad registrerer.

Det er dette PAL-NTSC-system, som endnu benyttes i Danmark indtil
digital-TV'ets overtagelse, men hvilket system der anvendes i England, ved
jeg desværre ikke.

Torben W. Hansen

Monty Phyton

Fra : Torben W. Hansen

Dato : 23-06-04 21:17

"Torben W. Hansen" <nospam@cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> men hvilket system der anvendes i England, ved
> jeg desværre ikke.

Ups! - Jeg kom lige i tanke om, at England vist nok udsender billedet med
525 linier, hvor det mest normale er 625 linier pr. billede, hvilket også er
gældende i Danmark.

Fra : Torben W. Hansen

Dato : 24-06-04 07:30

> Ups! - Jeg kom lige i tanke om, at England vist nok udsender billedet med
> 525 linier,

Ups^2 !!
England bruger også 625 linier ifølge websiden som Glen refererer til...

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-04 21:11

"Torben W. Hansen" wrote:

> Det er dette PAL-NTSC-system, som endnu benyttes i Danmark indtil
> digital-TV'ets overtagelse, men hvilket system der anvendes i England, ved
> jeg desværre ikke.

Ifølge disse sider bruger UK også PAL:

http://www.filmbug.co.uk/dictionary/pal-ntsc.php
http://www.repetrope.com/support/pal.asp

- så jeg tror ikke der er andre problemer med at importere et
UK-fjernsym end at skaffe en adapter til strømstikket.

--
mvh.
Karsten Strandgaard Jørgensen

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-04 22:49

Karsten Strandgaard Jørgensen wrote:
> - så jeg tror ikke der er andre problemer med at importere et
> UK-fjernsym end at skaffe en adapter til strømstikket.

Som andre har skrevet: jo, der kan sagtens være flere problemer. Det
blev de også enige om i dk.teknik.tv+video for et par år siden:
http://kortlink.dk/77r

Fra : N_B_DK

Dato : 25-06-04 02:41

Torben W. Hansen wrote:

> I Europa benyttes mig bekendt PAL-NTSC og SECAM.

Nej der benyttes flere versioner for PAL og i Frankrig benyttes SECAM

> PAL-NTSC er mest

Nej det er 2 forskellige systemer, NTSC har 525 linier og PAL B/G 625, NTSC
60 delbilleder pr sek, PAL B/G 50 delbilleder på sek. NTSC har
farvebærebølgen på 3.58MHz PAL B/G 4.43MHz

> [...]
> farver fra tid til anden pga. fasedrejninger i TV-signalernes
> udbredelse, hvilket betød at der på apparatet var en knap til

Ikke havde problemer, har problemet, og tint findes skam stadig på enheder
med NTSC understøttelse.

> [...]
> (R-Y) i hveranden linie (Phase Alternating Lines, PAL), og på denne
> måde konvertere fejl i farvetone til ændringer i farvestyrke, som

Dette er korrekt. (kan dog ikke huske om navnet er korrekt, men teknologien

Igen ikke PAL.NTSC PAL /B/G

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Torben W. Hansen

Dato : 25-06-04 08:23

> Nej der benyttes flere versioner for PAL og i Frankrig benyttes SECAM
Mener du ikke at Frankrig tilhører Europa ?

> Nej det er 2 forskellige systemer, NTSC har 525 linier og PAL B/G 625,
NTSC
> 60 delbilleder pr sek, PAL B/G 50 delbilleder på sek. NTSC har
> farvebærebølgen på 3.58MHz PAL B/G 4.43MHz
Nej du tager fejl - PAL systemet hed oprindelig PAL-NTSC, da det bygger på
samme chrominans-grundprincip, dog med anden linie- og billedfrekvens,
chroma-carrier mm., hvilket er uinteressant i relation til grundprincippet.
Vor underviser var Bjarne Nielsen, Ringsted Tekniske Skole, der bl.a.
forestår et TV-historisk museum samt har leveret rekvisitter til TV-serien
"Krønikken".

> Ikke havde problemer, har problemet, og tint findes skam stadig på enheder
> med NTSC understøttelse.
Ja - det både _havde_ og _har_ faseproblemer.

> kan dog ikke huske om navnet er korrekt,
Nej - men det kan jeg...om det så er stavet rigtigt tør jeg ikke sætte
hovedet på blokken for.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-06-04 08:41

Torben W. Hansen skrev:

>om det så er stavet rigtigt tør jeg ikke sætte
>hovedet på blokken for.

Google siger at det er rigtigt.

--
Bertel

Fra : Torben W. Hansen

Dato : 25-06-04 11:52

Hej Bertel,

> Google siger at det er rigtigt.

Det vil jeg lige prøve at kikke lidt mere på - ( hvis du fandt et "godt"
link og lige har det ved hånden, så kunne jeg godt være interesseret i det)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-06-04 13:33

Torben W. Hansen skrev:

>Det vil jeg lige prøve at kikke lidt mere på - ( hvis du fandt et "godt"
>link og lige har det ved hånden, så kunne jeg godt være interesseret i det)

Det har jeg ikke. Jeg søgte bare på navnet på tyske sider og så
stod der en hel masse links med noget med PAL, tv, ingeniør osv.

--
Bertel

Fra : Torben W. Hansen

Dato : 25-06-04 13:40

> Det har jeg ikke. Jeg søgte bare på navnet på tyske sider og så
> stod der en hel masse links med noget med PAL, tv, ingeniør osv.

Ja - jeg prøvede lige selv, og der står faktisk en hel masse om Walter Bruch

Fra : N_B_DK

Dato : 25-06-04 12:01

Torben W. Hansen wrote:

> Mener du ikke at Frankrig tilhører Europa ?

Læs dog hvad jeg skriver, hvor påstår jeg at frankrig ikke er en del af
Europa ?

> Nej du tager fejl - PAL systemet hed oprindelig PAL-NTSC, da det
> bygger på samme chrominans-grundprincip.

Når du selv skriver oprindeligt hed PAL-NTSC, ja så gør det jo ikke længere
og er derfor forkert at kalde det det gamle navn. (tror dog kun at det har
heddet det i ganske kort tid, synes ikke lige jeg har kunne finde noget
littæratur der omhandler det navn)

> dog med anden linie- og
> billedfrekvens, chroma-carrier mm., hvilket er uinteressant i
> relation til grundprincippet.

Vi taler ikke grundprincipper, vi taler om "færdige" produkter eller rettere
standarder (PAL hhv NTSC)

> Vor underviser var Bjarne Nielsen,
> Ringsted Tekniske Skole, der bl.a. forestår et TV-historisk museum
> samt har leveret rekvisitter til TV-serien "Krønikken".

Kender godt Bjarne er selv udlært på TSR, og der er da en væsentlig forskel
på den måde chominans siganlet er opbyget ved hhv. PAL og NTSC.

Hvad har det med sagen at gøre at TSR har et museum ? som jeg godt kender
*S*

> Ja - det både _havde_ og _har_ faseproblemer.

Ja det ved jeg, det var jo det jeg skrev ?

> Nej - men det kan jeg...om det så er stavet rigtigt tør jeg ikke sætte
> hovedet på blokken for.

Betyder heller ikke ikke noget om navnet er korrekt stavet, det har egenligt
intet med sagen at gøre, hvad han hed.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Torben W. Hansen

Dato : 25-06-04 12:53

"N_B_DK" <N_B_DK@Removehotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

Hvad er forskellen ? (ud over at du ikke tåler udtrykket PAL-NTSC)

> Hvad har det med sagen at gøre at TSR har et museum ? som jeg godt kender
> *S*
Noget med sandhedsværdien af min information der stammer fra nævnte person.

> Betyder heller ikke ikke noget om navnet er korrekt stavet, det har
egenligt
> intet med sagen at gøre, hvad han hed.
Det var ikke mig der kommentede hvorvidt hans navn var rigtigt eller ej -
men dig...

> Fjern spam før besvarelse.
Det er hermed gjort...

Fra : N_B_DK

Dato : 25-06-04 17:56

Torben W. Hansen wrote:
> "N_B_DK" <N_B_DK@Removehotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad er forskellen ? (ud over at du ikke tåler udtrykket PAL-NTSC)

Forskellen er at du kalder heller ikke en diesel forbrændings motor
diesel-benzin, da diesel motoren grunprincipper bygger på benzin motorens.

> Noget med sandhedsværdien af min information der stammer fra nævnte
> person.

Fordi TSR har et museum, gør da ikke at en person tilknyttet TSR har ret i
alt hvad han siger? (og ja jeg ved godt at det er Bjarne der står for
"driften" af museumet.

> Det var ikke mig der kommentede hvorvidt hans navn var rigtigt eller
> ej - men dig...

Navnet på den tyske opfinder har intet med sagen at gøre, for min skyld
kunne det være Anders And der havde opfundet det *G*

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Torben W. Hansen

Dato : 25-06-04 19:47

"N_B_DK" <N_B_DK@Removehotmail.com> skrev i en meddelelse

Hej du,

Jeg synes at det er ok at korrigere indlæg, men synes at din måde var lidt
"Rasmus Modsat" og lod mig rive lidt med. Ærlig talt så tror jeg, at hvis vi
havde siddet ansigt til ansigt havde meningerne blevet drøftet på fredligste
vis.

Jeg ved ikke, om du har kikket på denne link: http://kropla.com/tv.htm

Der står faktisk at PAL er en variant af NTSC, så kan det diskuteres her fra
og til... om det bør skrives på den ene eller anden måde. Sidenhen er der
tillige kommet en række varianter af PAL-systemet, hvorfor det naturligvis
er hensigstmæssigt blot at holde sig til udtrykket PAL efterfulgt af et
suffix.

Lige for at drille lidt - så stod der faktisk ikke noget om "Anders And",
men der nævnes noget om en ingeniør ved navn "Walter Bruch".

Fra : Uffe Ravn

Dato : 26-06-04 14:15

> [...]

> Fordi TSR har et museum, gør da ikke at en person tilknyttet TSR har ret i
> alt hvad han siger? (og ja jeg ved godt at det er Bjarne der står for

Næh men Bjaren ER altså ret kvalificeret med hensyn til farvetves udvikling
og historie.

Mvh.

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 23-06-04 21:19

Ulrich D wrote:

> [...]
> Er der forskel paa fjernsyn indenfor EU? Jeg mener, kan der opstaa
> frekvensproblemer/lydproblemer hvis man importerer et TV fra e.g UK?

Hej Ulrich

Jeg mener, at der stadig forskelle. Kig et stykke nede i denne gode
artikel efter overskriften "IV. A quick overview of PAL and SECAM in
relation to NTSC":

http://www.ee.washington.edu/conselec/CE/kuhn/ntsc/95x4.htm

Der er lavet næsten utallige varianter - de anvender dog alle interlaced
halvbilleder, for at kunne nøjes med færre helbilleder per sek uden at
flimre for meget. Computer-skærmkort og monitorer derimod anvender
non-interlaced for at undgå lodret linieflimmer:
*I det Forenede kongerige Storbritannien og Nordirland ligger den
analoge mono lydbærebølge via FM 6,5 MHz højere end billedbærebølgen,
farvesystemet (PAL) er kompatibelt med det (vest)tyske, norske, svenske
og danske.
*(vest)tyske, norske, svenske og danske anvender PAL-B og PAL-G.
*I det tidligere (Øst)tyskland, Polen og sikkert også Rusland
anvend(t)es farvesystemet SECAM, vistnok med lyden via AM.
*I Frankrig anvendes også SECAM, men den er lidt anderledes end den fra
Polen.
*I Tyskland anvender ZDF (og vistnok en kanal mere) analog baseret
stereolydformidling (A2-stereo), som anvender 2 bærebølger; 5,5 MHz
(L+R) og 5,74 MHz (L-R eller R-L).

Mange lande incl. Danmark, formidler også digitale lydkanaler i stereo
(NICAM) udover de analoge.

Mere information:

http://www.theelectroniccompany.com/Multi-system-FAQ.htm
http://www.theelectroniccompany.com/secam.htm

-

Men takket være LSI-chips kan fjernsyn og videoer fås som multistandard:

Eks.:

AVF49xyA Audio/Video Front-End (PQFP128-2 package)
Short Description:
http://www.micronas.com/products/documentation/consumer/avf49xya/index.php

mvh/Glenn

-

Fra : Kurt Guldbæk

Dato : 27-06-04 17:48

> [...]
> analoge mono lydbærebølge via FM 6,5 MHz højere end billedbærebølgen,
> farvesystemet (PAL) er kompatibelt med det (vest)tyske, norske, svenske
Det hedder system I ig de bruger kun UHF, altså bånd IV og V.

> *(vest)tyske, norske, svenske og danske anvender PAL-B og PAL-G.

Man skal nu passe lidt på med at kalde det for PAL-B og PAL-G.
Det er sammenblanding af to forskellige standarder, nemlig standarden for
videosystemet (PAL) og standarden for transmissionssystemet (B eller G).
Videosystemet og farvesystemet er ved både transmissionssytem B og G det
samme, nemlig PAL.
Transmissionssystemerne B og G kan principielt overføre billeder efter
forskellige videosystemer.
Ved system B (Bånd I og Bånd III = kanal 2-12) er kanalbredden 7MHz med
lyden (FM) liggende 5,5MHz over billedbærebølgen.
Ved system G (Bånd IV og Bånd V = kanal 21 - 69) er kanalbredden 8MHz med
lyden (FM) liggende 6,5MHz over billedbærebølgen.

Kurt Guldbæk

Fra : Ole Jensen

Dato : 24-06-04 07:39

Ulrich D wrote:
> [...]
> Er der forskel paa fjernsyn indenfor EU? Jeg mener, kan der opstaa
> frekvensproblemer/lydproblemer hvis man importerer et TV fra e.g UK?

Hej

Min fætters datter hjembragte et fjernsyn fra England for et par år
siden, og det virkede ikke med det danske system.
Løsningen var at køre signalet gennem en video, som omsatte fra det
danske til det engelsek system. Det var en video købt i DK

mvh
Ole-J

Fra : Ole Geisler

Dato : 24-06-04 16:55

On 23 Jun 2004 12:30:51 -0700, The@twinkie.com (Ulrich D) wrote:

>Hej NG – dette er muligvis den gale gruppe, men jeg proever alligevel:
>Er der forskel paa fjernsyn indenfor EU?

Ja

>Jeg mener, kan der opstaa
>frekvensproblemer/lydproblemer hvis man importerer et TV fra e.g UK?

Ja.
Typisk har UK TV ingen VHF, analoglyden ligger på 6MHz, NICAM bruger
anden bitrate.

Kort og godt : lad være.

Medmindre det er et _ægte_ multistandard TV.

FUT dk.teknik.tv+video
--
Ole Geisler, fejlfinder af Guds naade
Mit motto: Let`s fix it!

Fra : N_B_DK

Dato : 25-06-04 02:33

Ulrich D wrote:
> [...]
> Er der forskel paa fjernsyn indenfor EU? Jeg mener, kan der opstaa
> frekvensproblemer/lydproblemer hvis man importerer et TV fra e.g UK?

Såfremt at det givne tvs tuner understøtter PAL B/G er der ingen problemer,
men hvis ikke så får du problemer med lyden, da UK bruger en anden
bærebølgefrekvens til lyden end vi gør.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Torben W. Hansen

Dato : 25-06-04 13:35

> [...]
> Er der forskel paa fjernsyn indenfor EU? Jeg mener, kan der opstaa
> frekvensproblemer/lydproblemer hvis man importerer et TV fra e.g UK?

Hermed link til oversigt over TV-systemer for hele verden:

http://kropla.com/tv.htm