sommerferien
Fra : Ole R.

Dato : 11-08-04 09:51

Er folkeskolen utrolig bureaukratisk eller hvordan i himlens navn kan
det tage 4 år at skubbe ferien en uge. Er det politikerne der er nogle
sløve padder eller er folkeskolen en monstertung kollos at flytte bare
lidt med?

EB påpeger det også i dagens glimrende leder

Fra : Kim2000

Dato : 11-08-04 11:39

> det tage 4 år at skubbe ferien en uge. Er det politikerne der er nogle
> sløve padder eller er folkeskolen en monstertung kollos at flytte bare
> lidt med?

Det må vist være ja til begge dele men i dette tilfælde synes det dog at
være politikerne, der er grunden til den langsommelige proces, jeg mindes i
hvert fald ikke jeg i "Folkeskolen" har læst nogle indlæg om at lærerene
skulle være imod flytningen, ligesom jeg da selv anser det som komplet
ligegyldigt. Hvis forældre/elever vil holde ferie i august så for min skyld
ingen alarm, bare vi har fri i juli, så man kan følge touren

mvh
Kim

Fra : Leo

Dato : 11-08-04 14:27

Nu er det jo så ikke bare i folkeskolen en evt. flytning af ferien får
konsekvenser - også aftagerne til folkeskolen skal være indstillet på dette,
da der ellers vil rejse sig et brøl fra elever og deres forældre, hvis de
stakkels poder kun får 4 ugers ferie, når "andre" begynder tidligt i august.

Bortset fra det, så synes jeg, at sagen er ved at tage en lidt uheldig
udvikling - ikke alle faggrupper kan holde ferie i juli - og at skolens
ferie lå på begge sider af denne måned gav flere en mulighed for at holde
ferie i skolernes ferie.
Med de nye ferier vil mange ikke være i stand til at afholde ferie sammen
med børnene - eller i hvert fald blot en af forældrene vil kunne.
Samtidig - læser jeg - vil man til at stramme muligheden for at tage
eleverne ud uden for skoleferierne, hvilket ikke gør det nemmere. (Men som
jeg dog godt til en vis grad kan forstå! Jeg kan så ikke helt følge, at man
ikke blot fortsætter undervisningen i almindeligt/normal tempo og overlader
til ungerne at få læst op!)
Mon man også vil stramme for lærernes mulighed for at afholde ferie uden for
skolernes undrvisningsfrie perioder?

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 11-08-04 18:02

"Leo" <fupkonto@hotmail.dk> skrev i en meddelelse
[...]Jeg kan så ikke helt følge, at man
> ikke blot fortsætter undervisningen i almindeligt/normal tempo og
overlader
> til ungerne at få læst op!)

hmm! hvordan skal det nu forstås:"overlader til ungerne at få læst op"?
skal det være oplæsning fra forældrene eller mener du at ungerne selv
skal læse op på stoffet?
Jeg tvivler ikke på de gode intentioner fra forældrene når de siger til
læreren: kan han ikke få nogle opgaver med på ferien så han kan læse på
det og dermed følge med i skolen når han kommer tilbage- ak, ja -hvis
det blot var så enkelt, men det er jo netop det skolesyn, der holder
ved: undervisning = lektier og at løse opgaver og læse bøger - ikke den
professionelle formidlingsstrategi, der tager udgangspunkt i den enkelte
elevs styrke og svagheder, som er kendetegnet ved moderne undervisning.

> Mon man også vil stramme for lærernes mulighed for at afholde ferie
uden for
> skolernes undrvisningsfrie perioder?

Det er uhyre svært at få lov til at holde ferie på andre
tidspunkter -kun ved sygdom i ferien e der en reel mulighed for dette,
og så naturligvis ved afspadsering af overarbejde, men ellers er det
ikke normalt.

--
ahw

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 11-08-04 18:47

"Arne" == Arne H Wilstrup <karl@utroligsmart.dk> writes:

> [...]
> -kun ved sygdom i ferien e der en reel mulighed for dette, og så
> naturligvis ved afspadsering af overarbejde, men ellers er det ikke

Hvor mange ugers reel ferie har i egentlig om året?

Jeg får det til en 10-11 teoretiske ferieuger, afhængigt af hvordan
julen falder, men jeg går ud fra at i bruger noget af sommerferien til
at gøre klar til næste skoleår.

Så afhængigt af hvor meget reel ferie der er, er det vel rimeligt nok
at ferien ligger på faste tidspunkter.

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>
echo mail: !#^."<>"|tr "<> mail:" dk@wegge

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 11-08-04 19:35

"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@bakkelygaard.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor mange ugers reel ferie har i egentlig om året?

Vi har 5 ugers reel ferie, ligesom det øvrige arbejdsmarked. Og igen som, i
hvert fald en del af det øvrige arbejdsmarked har vi 5 ferie-fridage om året
(vidt og bredt lanceret under den lidt misvisende betegnelse "6. ferieuge")

> Jeg får det til en 10-11 teoretiske ferieuger, afhængigt af hvordan
> julen falder, men jeg går ud fra at i bruger noget af sommerferien til
> at gøre klar til næste skoleår.

Dybest set er det ligegyldigt hvor mange uger vi er eller ikke er på skolen
(i denne sammenhæng). Vi har en årsnorm på 1924 timer (så vidt jeg husker),
og det er igen lige som det øvrige arbejdsmarked. En stor del af tiden er
med tilstedeværelsespligt, f.eks. undervisning, møder og lignende, andet er
uden f.eks. den største del af forberedelsestiden.

For mit eget vedkommende betyder det i dette skoleår, at jeg har - i din
terminologi - 9 ugers "ferie". 5 uger i sommerferien, 1 uge i
efterårsferien, 1 uge mellem jul og nytår, 1 uge i vinterferien, 3 dage i
påskeferien, lille juleaften og dagen efter Kr. Himmelfartsdag. Fratrukket
de 5 ugers ferie og de 5 ferie fridage er der således 3 uger tilbage. Jeps,
jeg var på arbejde den første uge efter at eleverne havde haft sidste
skoledag, og startede igen om mandagen som eleverne startede torsdag

Det skal så sammenholdes med at jeg i dag har været 11 timer på arbejde -
noget der vil ske ca. 1 - 1½ gang om måneden, at jeg tit bruger hele
weeekenden til forberedelse osv.

Det skal understreges at jeg ikke klager, jeg redegør kun for at vores
arbejdstid er fordelt på en anden måde i løbet af året, men at det endelige
timetal i den sidste ende er det samme som alle andres. Diskussionen om det
så er det rigtige vores arbejdstid bliver brugt på er spændende nok, men
hører ikke rigtig ind her.

> Så afhængigt af hvor meget reel ferie der er, er det vel rimeligt nok
> at ferien ligger på faste tidspunkter.

Det grundlæggende princip må til hver en tid være, at vi er der mindst de
200 dage eleverne er i skole. Jeg tror jeg i de 10 år jeg har været lærer
har været ude for 3 eller 4 gange at en kollega fik fri (købte sig fri - for
selve feriedagene er placeret fra centralt hold). Det var i alle tilfælde
"once in a lifetime" tilbud de pågældende kollegaer havde fået. F.eks.
vundet en rejse til østen, der kun kunne afvikles på bestemte tidspunkter og
sådan noget.
Det bør da helt klart være undtagelsen, men udover at være en
undervisningsinstitution er en skole jo også en arbejdsplads, og der kan
være personalepolitiske grunde til at ledelsen giver lov.

Venlig hilsen
Peter Hindsgaul

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 11-08-04 19:59

"Peter" == Peter Hindsgaul <peter@hindsgaul.> writes:

> [...]

> som, i hvert fald en del af det øvrige arbejdsmarked har vi 5
> ferie-fridage om året (vidt og bredt lanceret under den lidt

Det kan godt være jeg misforstår hvad du skriver længere ned, men det
virker som om du har haft 8 uger i år. Hvis det forholder sig sådan,
er det så fordi du har brugt mindre tid på forberedelse (qua
erfaring?) end du har haft til rådighed, eller er det fordi du flytter
timerne ud over resten af året?

> [...]
> skolen (i denne sammenhæng). Vi har en årsnorm på 1924 timer (så
> vidt jeg husker), og det er igen lige som det øvrige

1924 timer med en 37,5 timers arbejdsuge er 51 uger, så jeg tror ikke
helt det tal holder. Medmindre selvfølgelig ferien bliver regnet
baglæns, men det virker som en lidt underlig måde at gøre det op på.

> med tilstedeværelsespligt, f.eks. undervisning, møder og lignende,
> andet er uden f.eks. den største del af forberedelsestiden.

Klart nok.

> [...]
> vores arbejdstid er fordelt på en anden måde i løbet af året, men at
> det endelige timetal i den sidste ende er det samme som alle

Jeg ender som regel på ~2200 timer om året, excl. ferie men med
rejsetid, så det er ikke alle-alle du skal sammenligne dig med. Men
det lyder som det gængse funktionærjob.

Jeg spurgte iøvrigt ikke for at brokke mig, jeg har tilstrækkeligt
med lærere i min omgangskreds til at vide hvordan tingene hænger
sammen. Det var mest et spørgsmål om hvor meget af sommerferien man
egentlig kan disponere over. Min mor har et år brugt 3 uger af
skoleferien på at stable klassesæt på grund af at der manglede en time
eller 2 i hendes skema i det forgangne år. Så det var vel egentlig et
spørgsmål om hvorvidt den slags sker ofte.

> Diskussionen om det så er det rigtige vores arbejdstid bliver brugt
> på er spændende nok, men hører ikke rigtig ind her.

Hvor ville du ellers diskutere det henne?

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 11-08-04 20:28

> [...]
> er det så fordi du har brugt mindre tid på forberedelse (qua
> erfaring?) end du har haft til rådighed, eller er det fordi du flytter

Jeg skrev "i din terminologi". Det er ikke sikkert det er helt retfærdigt,
men jeg opfattede din 10-11 teoretiske ferieuger sådan.

Jeg kommer næppe til at holde fri i alle de 9 uger, men ellers er det
rigtigt at mange timer bliver fordelt over resten af året. F.eks. en stor
del af forberedelsen. I sagens natur kan vi jo ikke forberede et skoleår i
et hug i starten. Vi arbejder med børn, og nogen gange rykker de hurtigere,
andre gange langsommere end forventet. Nogen gange rykker nogen af dem
hurtigere og nogen af dem langsommere, og det må vi jo så løbende forholde
os til, og forberede undervisning i henhold til.

> 1924 timer med en 37,5 timers arbejdsuge er 51 uger, så jeg tror ikke
> helt det tal holder. Medmindre selvfølgelig ferien bliver regnet
> baglæns, men det virker som en lidt underlig måde at gøre det op på.

Tallet er godt nok, og det er inklusiv ferie. Vi har 25 dages ferie á 7,4
timer. Ferie-fridagene tæller gennemsnitligt lidt mindre. Indtil 1991 blev
arbejdstiden gjort op uden ferie, men arbejdsgiverne - der i denne
sammenhæng den gang var finansministeriet - ønskede det som et bruttotal, af
hensyn til lønsammenligninger på det øvrige offentlige arbejdsmarked.

Så om det er underligt eller ej skal jeg ikke kunne sige, men det er sådan
det er

> Jeg ender som regel på ~2200 timer om året, excl. ferie men med
> rejsetid, så det er ikke alle-alle du skal sammenligne dig med. Men
> det lyder som det gængse funktionærjob.

Jeg tror egentlig jeg kan sammenligne mig med flere end du kan

> [...]
> eller 2 i hendes skema i det forgangne år. Så det var vel egentlig et
> spørgsmål om hvorvidt den slags sker ofte.

Det sker ikke ofte, og da vi skal have en arbejdsplan ved skoleårets start,
som faktisk kun undtagelsesvis kan afviges bør det slet ikke kunne ske mere.
Mangler der en time er det ledelsens problem. Det lyder som om det er nogle
år siden. Indtil for 5 år siden gav 2 ugentlige undervisningstimer ca. 100
timer på årsplan (pga at forberedelsestiden var direkte koblet til
undervisningstiden) 3 uger er godt og vel 100 timer, så i den forstand
passer regnestykket nogenlunde.

Man kan så stille spørgsmål ved om ledelsen handlede specielt genialt.

Som tidligere nævnt er ferien i ferielovsmæssig forstand placeret fra
central hold. Det er kommunen der afgør hvornår ugerne placeres. I den
kommune, hvor jeg arbejder nu bliver hele dynen skudt af i sommerferien. Dvs
at jeg ikke må beskæftige mig med mit arbejde i de 5 uger. Der hvor jeg var
før blev 4 uger placeret i sommerferien og 1 uge i vinterferien, så hvis
eleverne havde 7 ugers sommerferie kunne det rent teknisk have ladet sig
gøre. Men som sagt, skulle det ske i dag skulle opgaven være defineret og
tidsmæssigt placeret inden skoleårets start.

> Hvor ville du ellers diskutere det henne?

Gerne her i gruppen, men ikke i en tråd, der handler om sommerferie

venlig hilsen
Peter Hindsgaul

Fra : Anita

Dato : 12-08-04 15:01

Peter Hindsgaul wrote:
[klip en masse om lærernes arbejdstid]

Jeg må indrømme at det jeg blev mest overrasket over da jeg så min
aktivitetsplan (som det så fint hedder), var hvor lille en del af timerne
der reelt går til undervisning. Og hvor stor en del af timerne der går med
alt muligt andet.

Venligst Anita

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 12-08-04 19:13

> [...]
> at gøre klar til næste skoleår.
>
> Så afhængigt af hvor meget reel ferie der er, er det vel rimeligt nok

Det er helt og aldeles forkert - vi har en årsnorm på x antal timer -
den årsnorm er lige så stor som alle andre offentlige ansatte og ansatte
i LO-området (jeg husker ikke tallet her på stående fod, og jeg har ikke
tid til at finde det frem)

Derefter går der søgne-helligdage fra - akkurat som i de andre
brancher - og det betyder at der så er et vist antal arbejdsdage
tilbage.
Disse er fordelt på dage og timer - en lærer har en gennemsnitlig
arbejdstid på 41 timer ugentlig - så kan du selv gange ud.

Hvis jeg får fat i de reelle tal, så skal du få sort på hvidt at
antallet af feriedage ikke længere end i alle andre brancher inden for
det offentlige.

--
ahw

Fra : Ole Helms

Dato : 12-08-04 20:38

On 11 Aug 2004 19:47:23 +0200, Anders Wegge Jakobsen
<wegge@bakkelygaard.dk> skrev:

>Hvor mange ugers reel ferie har i egentlig om året?

Fem uger som de fleste, og nu noget forsinket i forhold til det
private arbejdsmarked også fem feriefridage.

> Jeg får det til en 10-11 teoretiske ferieuger, afhængigt af hvordan
>julen falder,

Holder man ferie, når man afspadserer overarbejde?

>men jeg går ud fra at i bruger noget af sommerferien til
>at gøre klar til næste skoleår.

Næh! Jeg lader op efter mine hårde arbejdsuger med fast overarbejde
planlagt af min arbejdsgiver.

--
Venligst
Ole Helms

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 12-08-04 20:57

"Ole" == Ole Helms <ole-x-helms@hotmail.com> writes:

> Fem uger som de fleste, og nu noget forsinket i forhold til det
> private arbejdsmarked også fem feriefridage.

> Holder man ferie, når man afspadserer overarbejde?

Man har en sammenhængende periode uden arbejde. Vi plejer at kalde
ferie der hvor jeg kommer fra. Men det har nok noget at gøre med at vi
er på jobløn, så jeg har en anden referenceramme end dig.

Velkommen i klubben.

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 11-08-04 20:32

"Ole R." <olerassmussen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det tage 4 år at skubbe ferien en uge. Er det politikerne der er nogle
> sløve padder eller er folkeskolen en monstertung kollos at flytte bare

En af de grunde der har været nævnt var skolebusserne. Nogle steder er der
tegnet kontrakter der løber så længe, at det ville være et problem.
Ikke at jeg synes det er en genial god grund, men den har været nævnt. I
øvrigt er den sidste udvikling i sagen, at det måske allerede sker fra 2006.

Venlig hilsen
Peter Hindsgaul