Gode råd til os nye?
Fra : Anita

Dato : 30-07-04 01:47

Har nogle af de garvede rotter et par gode råd at give os nye med på vejen?

Jeg starter i jobbet som lærer på mandag (undervisning onsdag), og kunne da
godt bruge et par tips, hvis nogle har ideer, der kan gøre starten nemmere.

Venligst Anita

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 30-07-04 08:46

"Anita" <anita@*SLET*stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
da
> godt bruge et par tips, hvis nogle har ideer, der kan gøre starten

1.sørg for at være lydhør over for hvad ældre kolleger fortæller dig - det
kan godt være at du synes at den kultur de har på den pågældende skole er
både håbløs og gammeldags, at den burde laves om - og det kan der så
sandelig være god grund til, men som ny provokerer man blot de mennesker,
der skal hjælpe dig frem senere, hvis noget går i hårdknude.

2.sørg for at melde dig i fagforening - det virker som en rød klud på mange
lærere, at nogle kører friløb, også selvom du mener at det er
fagforeningsforsteninger, der præger det liv, at du ikke får noget for
pengene etc.

3.sørg for at orientere dig om, hvem der er tillidsmand og
sikkerhedsrepræsentant og evt. supleanter - du kan hurtigt få brug for dem.

4.lad være med at bidrage til sladder - hvis nogle har lyst til at "sladre"
om andre kolleger, så lad dem, men lad endelig være med at deltage i det. Du
kan altid undskylde dig med at du ikke kender vedkommende godt nok eller
lign.

5. lad være med at protestere for højlydt, hvis din leder sætter dig til et
eller andet surt arbejde - som ny har du ingen status på et lærerværelse, og
selvom det er uretfærdigt, urimeligt etc, så er det desværre vilkårene -især
som ny: du er ansat for at undervise, også selvom du ikke mestrer det
pågældende fag - men vær parat til at sige, at det og det fag, kender du
ikke til, har ingen erfaring med eller er du ikke i stand til at varetage på
forsvarlig vis. Men sig det diplomatisk - og spørg tillidsmanden om det kan
være rigtigt at...,

6.vær forberedt på at du kan blive forflyttet til en anden skole, selvom
lederen siger det modsatte: lederen har desværre ikke nogen mulighed for at
fastansætte dig på en skole - du er ansat i en kommune og er praktisk taget
ikke ansat på den pågældende skole. Når det store puslespil skal gå op i
sidste ende, kan det blive dig, der bliver "overtallig" lærer og skál
forflyttets, selvom din leder evt. har antydet noget andet.

7.Sørg for at være inde i regler - både de eksterne og de interne: vid,
hvad du må omkring børn og disciplin - det er væsentlig at du ikke er naiv
og synes at børn da er nogle søde væsener altid, og at du bestemt ikke kunne
tænke dig at skælde dem ud nogen sinde - du skal passe på ikke at lade en
Sigsgaards teoretisering om børn i folkeskolen skræmme dig til at følge den
slags pseudoråd han giver i sine bøger - han ville ikke i virkelighedens
verden kunne håndtere en hel del af de situationer med sin
laissez-faire-holdninger. Og tro mig - jeg har haft ham på universitetet -
han er en venlig mand, men har ikke ret meget forstand på praktisk
undervisning - han har aldrig undervist i en folkeskole.

8. I det hele taget sig hellere til en kollega, hvis du er i tvivl: jeg har
et lille problem, du måske kan hjælpe mig med - fremfor at være frembrusende
og sig til fx klasselæreren: en af dine møgunger... - klasselærere mener
faktisk at de er en slags stedfortrædere for forældrene og tager ofte den
slags udtalelser ilde op - og det er nok korrekt at det er deres rolle, men
nogle knytter sig imho alt for tæt til de børn, som de alligevel skal
aflevere på et eller andet ukendt tidspunkt.

9. Lad være med at føle at du ikke slår til, fordi noget er gået galt i
undervisningen. Selv de lærere, der har været det i mange år, og som
efterhånden har udviklet deres egen stil og som absolut ikke vil indrømme at
de ikke kan klare hele verden, har disse følelser. Det er natúrligt at man
får et slags praksischok første gang man skal undervise for alvor. Men man
lærer med tiden, hvis man ikke føler at man skal klare hele verden på en
gang.

10. Det er vigtigt at du forstår begrebet "opsyn" - det står i
tilsynscirkulæreret, men det indebærer følgende ting:

a. du må ikke lade børnene være uden opsyn - alt efter alder og
modenhed/klasse, kan eleverne sidde alene, hvis det er tvingende nødvendigt
for dig at forlade den, men inden da skal de så vidt muligt have instruktion
om, hvad der forventes af dem - og det skal være tilpasset deres alder. Fx
må du aldrig lade 1. klasserne sidde alene i en klasse med mindre du er
sikker på at de ikke laver ulykker, at de forstår, hvad de skal etc.

b.har du idræt, så SKAL du være til stede ved omklædning og bad. Det betyder
at hvis du pludselig får en drengeklasse, må du ikke blot gå uden for døren,
medens de bader - du skal være til stede - i yderste nødstilfælde kan du
sige at de ikke skal bade, men bader de og klæder de om, skal du være 100
procent til stede: falder en af dem og kommer til skade, må du ofte tage
"skraldet" - det samme gælder i idrætssalene: de må ikke overlades til sig
selv, uanset alder - der er skærpet tilsynspligt.

c.i frikvartererne har du almindeligt tilsyn - også selvom du ikke er
gårdvagt - hør de andre kolleger, hvordan de takler de forskellige
situationer (slagsmål, tilskadekomst m.v.) - falder en elev og slår sig
voldsomt, skal på skadestue etc., skal du yde den nødvendige primære
førstehjælp (tilkald ledelsen/kollegerne, sørg for at eleven bliver tryg
etc.).

d. eleverne er børn - de forsøger af og til at gøre det, der er gunstigst
for dem selv: de gider ikke altid at lære noget og forsøger på at komme uden
om at arbejde på alle mulige måder - de argumenterer for en hel masse - især
til nye lærere: vi plejer .. er ofte det, du vil høre gang på gang -:
klasselæreren siger at vi godt må lave hvad vi vil etc.

e. Tro dem ikke over en dørtærskel - de lyver og drager ikke den konsekvens
at lærerne snakker sammen - hvis du ikke er sikker på, hvad de må og hvad de
ikke må, så sig: det er sikkert rigtigt at I må gøre dette eller hint, men
indtil jeg har talt med jeres lærer/klasselærer, så bliver det på mine
betingelser. - De vil sikkert brokke sig, men husk: det er dig der har
ansvaret for undervisningen, ikke eleverne eller dine kolleger (de har
ansvar for deres undervisning).

f.Har en elev glemt en madpakke og spørger. må jeg gå hjem og hente den
/(eller idrætstøjet), så sig nej - eller henvis dem til kontoret med deres
kontaktbog eller et stykke papir- du må ikke tage ansvaret for at de kan
blive kørt ned eller der kan ske andet på vejen. Du kan heller ikke vide om
de pjækker, om deres forældre er hjemme etc.

I det hele taget - og det er meget centralt - du har tilsynspligten og det
indebærer at du ikke må lade dem ude af syne udover de helt nødvendige ting
(hvis en elev skal følges til kontoret fordi han/hun er gået amok - husk at
fortælle eleverne, hvad de så skal foretage sig imens), og det indebærer at
du aldrig nogensinde må lade dem gå hjem og hente ting med mindre du ved at
kontoret eller evt. klasselæreren har sagt god for det. Få det skriftligt -
også fra kontoret. Sørg derfor altid at have nok af papir med, så du kan få
de nødvendige underskrifter, hvis de har "glemt" deres kontaktbog eller
lignende.

Jég er ked af at sige det, men det handler i skolepraksis ofte om at være
mere påpasselig, mere "fængselsbetjent" end du måske bryder dig om - men
virkelighedens verden er mere barsk end den umiddelbart ser ud: du er IKKE
alene i forældrenes sted, men skal varetage nogle FORORDNINGER og cirkulærer
m.v. som er bestemt af offentlige myndigheder og det politiske system - du
har altså mindre frit spillerum end du umiddelbart tror.

I det hele taget: at være lærer er ikke kun at undervise, men også at tage
ansvaret både over for børnene, dig selv og over for det kommunale systems
regler og cirkulærer.

g. i tvivlstilfælde: sørg altid at få tillidsmanden med - hvis lederen vil
have en almindelig samtale med dig, så er det normalt i orden, men hvis
hun/han kommer ind på tjenesteforhold, der har at gøre med overtrædelse af
regler eller lignende, så afbryd mødet med det samme og sig, at du i så fald
gerne vil have en bisidder med/tillidsmanden - det er din ret.
Det er i orden at få en "skideballe", hvis man kvajer sig, men hvis det
handler om noget, der kan få konsekvenser for ens ansættelsesforhold, bør du
sikre dig bisidder.

Nu kan det lyde voldsomt skræmmende, men det er det egentlig ikke - enhver
arbejdsplads rummer nogle forhold og muligheder og da du har valgt at være
lærer, så vil du opleve en hel masse forskellige glæder og sorger som på
enhver anden arbejdsplads - at skrive det ned kan godt virke voldsomt
negativt, men det er blot nogle råd til dig for at fortælle dig at
skolelærerjobbet ikke længere er et "kald", men et arbejde, hvor det
politiske system har påtaget sig mere og mere magt og hvor forældrene er
mere kritiske end nógensinde. Det indebærer at du pludselig har en anden
opgave end du umiddelbart har troet, du havde eller man havde i gamle dage.

Du vil naturligvis snuble i starten, men hvis du sikrer dig at du også kan
leve med dig selv bagefter, er du ikke dårligt hjulpet.

Held og lykke
Arne H. Wilstrup
overlærer, cand.pæd.

Fra : Anita

Dato : 30-07-04 10:18

Arne H. Wilstrup wrote:

[Klip en masse gode råd]
> Du vil naturligvis snuble i starten, men hvis du sikrer dig at du
> også kan leve med dig selv bagefter, er du ikke dårligt hjulpet.

Tusind tak for rådene. De fleste af de ting du er inde på, burde ikke give
anledning til problemer for mit vedkommende. Jeg har været en del ude som
vikar, og kender alle de billige tricks eleverne kommer med. Jeg er medlem
af dlf og er generelt lydhør overfor medstuderende/kolleger. Det er ikke
altid jeg gør som de siger (er enig med dem) men jeg lytter gerne til, hvad
de har at byde ind med. Det største "problem" bliver nok det med alle
reglerne som man jo lige skal lære at kende.

Da skolen jeg skal undervise på er en skole med mange "svære" børn, tror jeg
ikke at jeg vil give mig selv skylden for enhver kikser der måtte opstå. Men
jeg mener heller der er spor galt i at kigge indad og se om lignende
kikserere kunne undgås fremover, ved at jeg fx ændrede noget i
undervisningen.

Kan du iøvrigt sige noget om tavshedspligt og indberetningspligt, eller hvor
jeg kan læse om disse?

Venligst Anita

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 30-07-04 12:52

> Kan du iøvrigt sige noget om tavshedspligt og indberetningspligt, eller
hvor
> jeg kan læse om disse?

Der findes nogle regler/love om tavshedspligt, men jeg ved ikke præcis hvor
du finder dem - men der er dog generelle ting, der er gældende for alle
offentligt ansatte:

1.offentligt ansatte har skærpet indberetningspligt. Det vil sige, at hvis
du selv i din fritid oplever at børn udsættes for vanrøgt, så har du pligt
til at melde det til myndighederne.

2. på skolen bør du følge forretningsgangen:
klasselærer - skoleleder . Det er sådan at skolelederen har det overordnede
pædagogiske ansvar og skal derfor underrettes hvis der er tale om ting, du
erfarer i tjenesten, som kan betyde mistanke om vanrøgt af et barn.

Det er op til skolelederen at foretage sig det fornødne, men det fritager
ikke dig for ansvar, hvis lederen ikke gør det.

Hvis du er i tvivl om hvorvidt lederen foretager sig de ting, han/hun skal,
så bør du alliere dig med tillidsmand og evt. lærerforening - lad endelig
være med at forsøge at køre sololøb - ikke fordi du ikke kan have ret, men
fordi du som menig ansat står svagt, hvis du ikke har fulgt
forretningsgangen eller at du tager grusomt fejl.
Du kan evt. altid melde en sag anonymt. Kommunen skal undersøge tingene.

--
ahw

Fra : Anita

Dato : 31-07-04 22:55

Arne H. Wilstrup wrote:
> Der findes nogle regler/love om tavshedspligt, men jeg ved ikke
> præcis hvor du finder dem -

Okay, jeg vil prøve at spørge på skolen.

Men ved du fx. hvordan reglerne er omkring tavshedsligt i forhold til
kolleger? Er det da helt okay at drøfte alt, eller er der regler?

> Du kan evt. altid melde en sag anonymt. Kommunen skal undersøge
> tingene.

Ja okay, den mulighed er der jo også.

Men hvad gør man fx, hvis et barn/ungt menneske fortæller én at han/hun
ønsker at begå selvmord?

Dette er et eksempel oplevet i en af mine praktikker. Jeg tror ikke der blev
gjort noget.

Venligst Anita

Fra : Michael R.

Dato : 31-07-04 09:51

On Fri, 30 Jul 2004 09:45:58 +0200, "Arne H. Wilstrup"
<karl@utroligsmart.dk> wrote:

> [...]
> "skraldet" - det samme gælder i idrætssalene: de må ikke overlades til sig
>selv, uanset alder - der er skærpet tilsynspligt.

Hmmm, Sidste år var jeg ude som vikar, men det ændrer jo nok næppe på
reglementet - Jeg skulle have en 8 klasses piger til idræt. Vil du
virkelig mene at en mandlig lærer skal være til stede der (under
omkllædning) eller sige til dem at de kan undlade at bade. Jeg tror
måske jeg har misforstået dig, eller?
Man ville da iøvrigt nemt få en grimt image hvis man insisterede på at
være tilstede i en sådan situation :o

Jeg ventede udenfor døren.

Iøvrigt ellers fremragende indlæg fra dig.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 31-07-04 11:32

"Michael R." <rasmussen_mr@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> virkelig mene at en mandlig lærer skal være til stede der (under
> omkllædning) eller sige til dem at de kan undlade at bade. Jeg tror

Nej, det fremgår af DLFs instrukser at du godt kan nægte at have dem i
idræt, men at du kan gå op i klassen og foretage almindelig undervisning. Du
kan ikke pålægges at have pigeidræt som mandlig lærer. Eleverne har ret til
at være generte, og du skal naturligvis ikke udsætte dig for problemer i
den anledning. Det, du burde have gjort var at lave klasseundervisning - der
SKAL også være opsyn med dem under omklædning og det ville jo ikke være
muligt.

Nu gik det godt denne gang, men hvad hvis en af dem var faldet alvorligt i
badeværelset? Kunne du have gået ind til de øvrige måske nøgne piger og
foretaget førstehjælp? Næppe - det ville i hvert fald have været særdeles
problematisk, eftersom du jo kunne have ladet være med at tage idræt.

Det fornuftigste ville være at du var gået op i klassen med dem og lavet
andet end idræt - for at sige det populært: hvis en dreng falder og slår sig
og bliver trøstet af en kvindelig lærer, så opfattes det som et udtryk for
"moderlige følelser" i praksis - gør en mandlig lærer noget tilsvarende over
for en pige, så bliver han udlagt som en gammel gris eller måske det, der er
værre: pædofil, blufærdighedskrænker m.v. og en dom giver ikke under 1 års
fængsel til en lærer, er der erfaring for. Så derfor: hold dig fra
pigeidræt - gå i klassen og lav noget andet fagligt. Det har du lov til.

> Man ville da iøvrigt nemt få en grimt image hvis man insisterede på at
> være tilstede i en sådan situation :o
>
> Jeg ventede udenfor døren.

FINT- indtil en af dem måske var kommet til skade og der ikke havde været
det fornødne opsyn -skærpet opsyn, som der skal være.
Som vikar ville du måske og måske ikke kunne klare frisag i praksis, men du
kan ikke vide det - og lederen kan ikke påtage sig det ansvar, selvom
han/hun siger at hun gør det.

Som ung vikar oplevede jeg at blive fyret fordi jeg ikke ville have
pigeidræt, men ifølge foreningen og den daværende gymnastikkonsulent i
kommunen lød det: "Det forekommer IKKE at en mandlig lærer har
pigegymnastik" - sådan!
Men det gjorde ikke indtryk ´på inspektøren, et rigtig dumt svin, men sådan
er vilkårene.
Havde jeg taget pigeidræt og havde været uheldig, så kunne det meget vel
være at jeg i dag ikke havde været lærer. Nogen gange skal der blot et
dårligt rygte til førend mange døre er lukket for dig.

Med andre ord: jeg kender godt til lærere, der gør som dig: har idræt og
holder sig uden for døren, men det er dels i strid med bestemmelserne om
skærpet tilsynspligt og dels sikkerhedsmæssigt betænkeligt. Og den dag,
uheldet er ude, så står de til en tjenestemandssag eller det der ligner.

Du kunne jo også opleve at der skete et uheld i forbindelse med afslutningen
af en undervisning: alle eleverne var gået ud for at bade - en lidt
forsinket pige var pludselig - i sin iver for at komme efter de andre -
faldet og slået hovedet på badeværelsesgulvet ved indgangen til
gymnastiksalen. Hvad så? Kunne du gå hen for at hjælpe hende? javist -
nødret eller hvad det nu hedder, ville jo komme først, men praksis ville
vide at pigerne ville skrige op, komme med historier om den "pædofile
lærer" etc., og selvom du gjorde dét i bedste mening, ville du risikere át
få ubehageligheder.

Børn - selv i 8.klasse - er ikke altid logisk og klart tænkende - de
opfatter ofte voksenverdenen på en hel anden måde end vi tror, de opfatter
den.

Så gør det aldrig! Tag klasseundervisning - det er det sikreste, og det vil
være sjældent at du vil kunne få problemer med dette, selvom der også vil
være inspektører, der er bindegale på det område.

En lærer blev for længe siden (mange år tilbage) ført i retten fordi han -
ifølge pigerne - skulle have onaneret i timen. Ingen af drengene havde set
det, men pigerne fastholdt det og manden blev dømt og fyret.

Det er senere blevet fastslået at ikke alle pubertetspiger kan skelne mellem
fantasi og virkelighed, og hvis du har læst/set "Heksejagt", så vil du vide
at piger kan sagtens "smitte" hinanden og gøre en fjer til fem høns.

Et selvoplevet eksempel her: sidste år var jeg og mine kolleger på lejrtur
med en 10. klasse - og det må vel siges at være store børn - 16-18 år. Vi
lavede et terrænløb, der indebar at man skulle ud og løbe i skoven om natten
(kl. 21 om aftenen.)

Et af holdene bestod kun af piger - og de kontaktede os pr. mobiltelefon
grædende fordi de var sikker på at der var en mand efter dem - de var 10
piger i den gruppe, men alle og en var overbeviste om at der var en mand
efter dem, der ville voldtage dem allesammen.

De var endvidere sikre på at der kun var én mand, men han så uhyggelig ud
etc.
De var blevet bange for et træ, men intet kunne overbevise dem om at der
ikke havde været en mand efter dem og de hulkede og græd som pisket indtil
vi fandt dem og fik dem hjem i god behold.

Det skal siges at alle andre grupper kom hjem uden problemer - men lige
netop disse 10 piger var simpelthen så bange, at de troede at de var døden
nær.
Det faldt dem ikke ind at én mand næppe kunne stille noget op mod 10 store
piger -og deres fantasi fik ekstra næring ved at de hidsede hinanden op.

Det ser man sjældent drenge gøre i den alder, men piger -ak, ja!

> Iøvrigt ellers fremragende indlæg fra dig.

tusind tak!

--
ahw