Betaler skoler, uddannelsessteder mv. til ~
Fra : Ukendt

Dato : 10-07-04 18:45

Hejsa,

Måske et out topic spørgsmål, men jeg sad lige og kom til at tænke på, om
skoler, uddannelsessteder mv. betaler afgift til Koda og andre copyright
organisationer, når de tager kopier af bøger og udleverer til eleverne.

Mit eksemple, der fik mig til at tænke på emnet var, at jeg lige nu sidder
med udleverede kopier af ca. halvdelen af en bog om virksomhedsregnskab, som
jeg har fået udleveret i forbindelse med uddannelse som revisor.

Vinther

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 10-07-04 20:01

"Vint" <ingen> skrev i en meddelelse
> [...]
> skoler, uddannelsessteder mv. betaler afgift til Koda og andre copyright
> organisationer, når de tager kopier af bøger og udleverer til eleverne.

Vi (folkseskolerne) betaler til Copydan. (Koda er så vidt jeg husker
komponisterne). Hvert år bliver et antal skoler udpeget til at være
"indberetningsskoler". De skoler skal så registrere alt, hvad de kopiere og
indberette det til Copydan. På baggrund af disse tal, bliver der lavet nogle
nøgler for, hvor meget skolerne skal betale. Skolerne bliver opdelt i
grupper efter elevtal, og nøglerne gælder for alle skoler i landet.

> [...]
som
> jeg har fået udleveret i forbindelse med uddannelse som revisor.

Det er i hvert fald ikke lovligt, med mindre der er truffet aftale med
forlag og forfatter. Der er en grænse for, hvor meget af et værk en
institution må kopiere - og det er så langt fra halvdelen.

Du kan læse mere om reglerne her: http://www.copydan.dk/cm364.asp?d=1

vh
Peter Hindsgaul