Hvad kan man bruge for at få eleverne til ~
Fra : Michael Sørensen

Dato : 10-07-04 15:43

Starter forhåbentlig på seminariet 16. august, men har et spørgsmål vedr.
det rent praktiske i undervisningen i folkeskolen.

Børn der ikke opfører sig ordentligt / forstyrer / provokerer / ikke hører
efter etc. - hvad gør man.

Mit spørgsmål går på, at da jeg gik i skole var det...

Stop ELLERS... og så kom der altid en eller anden konsekvens, hvis man ikke
gjorde, hvad der blev sagt, fx...ellers...

kommer du uden for døren
kommer du ned på kontoret
kommer du i obs
får du skrevet i kontaktbogen
osv.

Nu er jeg ikke inde i "sagerne" (endnu), men mener at have hørt, at lærere
ikke har mulighed for at true / udføre med ovennævnte eksempler længere.

Hvad gør man / jeg, når man kommer ud som lærer og skal til at sige "stop,
ellers..." og efter min tøven pga. mangel på ord og handlinger eleven
svarer... "ellers hvad?"

Kan eleven ikke se nogle konsekvenser er det vel svært at få dem til at
samarbejde

Ved ikke, om i kan følge mig i mine betragtninger

/Michael Sørensen
8700 Horsens

Fra : Katjastrofen

Dato : 10-07-04 18:14

"Michael Sørensen" <webmaster_m-s@stofanet.DANMARK.> wrote in message
> Starter forhåbentlig på seminariet 16. august, ...

Tillykke, som nyuddannet og arbejdsløs *GG* - kan jeg kun sige, tænk godt
over hvilke liniefag du vil have. Der er pt mangel på tysk, musik og
fysiklærere [i hvert tilfælde på fyn]

> [...]
ikke
> gjorde, hvad der blev sagt, fx...ellers...

Unger, der er snotumulige, ryger uden for døren, på kontoret eller får en
seddel med hjem. [sedlen er ofte den mest effektive]

> Hvad gør man / jeg, når man kommer ud som lærer og skal til at sige "stop,
> ellers..." og efter min tøven pga. mangel på ord og handlinger eleven
> svarer... "ellers hvad?"

Det vigtige er, at du har en konsekvens. - du skal ikke "true" med at smide
dem på kontoret.. og så alligevel give dem lov til at fortsætte med deres
narrestreger.

> Ved ikke, om i kan følge mig i mine betragtninger

Selvfølgelig. Jeg syntes det svære var.. Hvornår skal man sætte grænsen [Men
i det virkelige liv, kom det heldigvis ret hurtigt]

> /Michael Sørensen
> 8700 Horsens

Katja

Fra : Michael Sørensen

Dato : 10-07-04 18:32

> Tillykke, som nyuddannet og arbejdsløs *GG*

også tillykke til dig, men surt for dig at være arbejdsløs. Jeg havde på
fornemmelsen, at der var stor mangel på lærere generelt, og at det ikke var
ret svært at finde job pt.

> kan jeg kun sige, tænk godt
> over hvilke liniefag du vil have. Der er pt mangel på tysk, musik og
> fysiklærere [i hvert tilfælde på fyn]

Hmm... lærte først tysk i de to år på gymnasiet, da jeg altid har fordraget
det, jeg kan hverken synge eller spille musik, og jeg har ikke haft fysik
siden folkeskolen, så det er nok ikke muligheder...

(hvilke liniefag har du da valg? Jeg har tidligere spurgt, om man med fordel
kunne vælge liniefag udfra hvordan mulighederne for at få job var, men det
typiske svar var, at man også skulle vælge ud fra interesser, da det giver
den "bedste / mest inspirerede" lærer)

> ikke

> Unger, der er snotumulige, ryger uden for døren, på kontoret eller får en
> seddel med hjem. [sedlen er ofte den mest effektive]

OK - er det så en forkert opfattelse, at lærere ikke længere må smide elever
ud eller på kontoret?

> Det vigtige er, at du har en konsekvens. - du skal ikke "true" med at
smide
> dem på kontoret.. og så alligevel give dem lov til at fortsætte med deres
> narrestreger.

Enig - kender det godt fra min trænergerning i en fodboldklub. Her gælder
lidt af det samme, hvis der er en spiller, der ødelægger det for resten.

Tak for dit bidrag, Katja

God sommer

/Michgael Sørensen
8700 Horsens

Fra : Katjastrofen

Dato : 10-07-04 19:21

> også tillykke til dig, men surt for dig at være arbejdsløs. Jeg havde på
> fornemmelsen, at der var stor mangel på lærere generelt, og at det ikke
var
> ret svært at finde job pt.

Ja, og desværre er det ikke sandt, lærermanglen er forsvundet. Min mor hørte
i radioen at for hver stilling der er i Odense, er der fem ledige lærere

Den sidste stilling jeg søgte, som var ude på bøhlandet og ikke nogen
speciel skole, havde modtaget 154 ansøgere.

Det skal dog siges, fyn er hårdt ramt.

Jeg har liniefagene: Dansk, matematik, kristendomskundskab og
billedkunst... - Her er min force, jeg har begge de store fag. Dog er der
dansklærere nok. Din force er dit køn! - Mænd har det også nemmere her *GG*

Det med ud fra interesserne er godt nok, men samtidig må man lige tænke på
muligheden for at få job. - Har du først fået arbejde på en skole, kan du
bedre deltage i fagfordelingen, og derved få dine "ønskefag" - Det svære er
pt, at få jobbet. - Som sagt, ved jeg ikke helt hvorledes det står til andre
steder end på fyn. Dog har jeg læst undersøgelser, der viste, at stort set
alle skoler, fik rigeligt med ansøgninger, dog havde de en ide om, at
naboskolen ikke gjorde [Det viser, at mange har den opfattelse af, at der er
lærermangel]
Kan anbefale dig at gå ind på www.folkeskolen.dk - og læse lidt, der vil
med garanti, så lidt om lærermanglen eller mangel på samme :)

katja

Fra : Per Rønne

Dato : 10-07-04 20:57

Katjastrofen <katja@katjastrofenFjErN.dk> wrote:

> Dog er der dansklærere nok. Din force er dit køn! - Mænd har det også
> nemmere her *GG*

Er det urimeligt at det er nemmere for mænd at få et lærerjob end
kvinder? Når nu kvinderne dominerer på lærerværelserne? Også på
gymnasieskolerne [2/3 af de nye gymnasielærere mangler et y-kromosom]
Per Erik Rønne

Fra : Katjastrofen

Dato : 10-07-04 21:28

"Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> wrote in message

> Er det urimeligt at det er nemmere for mænd at få et lærerjob end
> kvinder? Når nu kvinderne dominerer på lærerværelserne? Også på
> gymnasieskolerne [2/3 af de nye gymnasielærere mangler et y-kromosom]

Jamen, har da ikke sagt, at mænd ikke har noget at gøre i skolen. - siger
bare de også har nemmere ved at få job her. Ligesom det er i
håndværkerfagene, IT-fagene, og i skole og pædområderne. [det var bare et
lille bittert opstød *GG*]
> Per Erik Rønne

Katja

Fra : Per Rønne

Dato : 11-07-04 04:05

> [...]

> bare de også har nemmere ved at få job her. Ligesom det er i
> håndværkerfagene, IT-fagene, og i skole og pædområderne. [det var bare et

Hvorfor i håndværker- og it-fagene?

Sidste år førte jeg faktisk fire hold håndværkere op i it, et hold
htx-elever op til htx i programmering [java] og et hold gymnasieelever
op i datalogi. Samt var censor til studentereksamen i datalogi.

På de fire håndværkerhold var der sammenlagt godt 100 drenge og én pige.

På htx-holdet én pige, når hun en sjælden gang viste sig, på
gymmnasieholdet kun drenge og på det hold jeg var censor på én pige.
Alle lærere på håndværkerholdene var af hankøn, læreren på det
gymnasiehold jeg var censor ligeså. Så snakker vi en form for uformel
kønskvotering, kan det i hvert fald kun være til sin fordel for
kvinderne /hvis vi taler om håndværkeruddannelserne/, mens man
naturligvis må se mere bredt på lærerkorpset når vi taler om htx og det
almene gymnasium. Her er mændene jo i overtal når det drejer sig om de
hårde drengefag, men i massiv undervægt når vi taler om de bløde fag,
især når det drejer sig om unge lærere. Lige som i folkeskolen.

Men det synes jo som om piger modsat drenge føler sig frastøt af det
konkrete og af det som kræver abstrakt, logisk tænkning ... hellere et
løst snakkefag og så noget »med mennesker« .
--
Per Erik Rønne

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 10-07-04 20:05

"Michael Sørensen" <webmaster_m-s@stofanet.DANMARK.> skrev i en meddelelse
> OK - er det så en forkert opfattelse, at lærere ikke længere må smide
elever
> ud eller på kontoret?

Hvis man kan sende eleverne uden for døren og SAMTIDIG overholde sin
tilsynspligt er der ikke noget juridisk i vejen for det. Om man må sende dem
på kontoret er op til den enkelte skole(leder) at afgøre

vh
Peter Hindsgaul

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 11-07-04 18:54

og så er der det med personligheden...

det tærer enormt, men den kan du bruge - hvis du har evnerne - til at disse
situationer ikke opstår, eller i hvertfald ikke spidser til - men Guuud,
hvor det tærer.
--
Venlig hilsen
Birgitte Abkjær

OBS: Fjern dyret fra min e-mailadresse
ved direkte henvendelse!

Fra : Anita

Dato : 12-07-04 11:52

"Katjastrofen" <katja@katjastrofenFjErN.dk> skrev

> Tillykke, som nyuddannet og arbejdsløs *GG* - kan jeg kun sige,
> tænk godt over hvilke liniefag du vil have. Der er pt mangel på tysk,
> musik og fysiklærere [i hvert tilfælde på fyn]

Det samme gælder Nordjylland.

Jeg har mat, geo, samf og eng. Og det lykkedes mig at få job (årsvikariat)
på en af mine praktikskoler - endda med en uopfordret ansøgning. Desværre
skal jeg kun undervise i ét(!) af mine linjefag, nemlig engelsk. Men jeg er
optimistisk - og det er jo kun for et år, indtil videre.

Men til Michael: Det du har hørt om at vælge ud fra interesse er helt
rigtigt. Forestil dig at få en tysk-lærer som ikke brænder for faget, men
bare har valgt det for at kunne få et job?!

Venligst Anita

Fra : Anita

Dato : 12-07-04 11:46

"Michael Sørensen" skrev

> Børn der ikke opfører sig ordentligt / forstyrer / provokerer / ikke hører
> efter etc. - hvad gør man.

Det er meget forskelligt fra lærer til lærer. Og fra elev til elev. Der kan
fx. være en elev man ved, ikke kan finde ud af at gå uden for døren og køle
af, men bare laver balade istedet.

> [...]
ikke
> gjorde, hvad der blev sagt, fx...ellers...

Jeg er selv nyuddannet og starter i job i august. På den skole har man ikke
OBS men noget tilsvarende. Og det fungerer rigtig godt, idet der er en der
tager hånd om problemet i det øjeblik det er opstået. Og læreren kan
fortsætte undervisningen. Hvis man bare sender eleven uden for døren bliver
der sjældent fulgt op på problemet.

> Nu er jeg ikke inde i "sagerne" (endnu), men mener at have hørt, at lærere
> ikke har mulighed for at true / udføre med ovennævnte eksempler længere.

I praktikken er det sjældent et problem. Der sidder læreren (noget af tiden)
nede bagved, og det har stor indflydelse på elevernes adfærd. Og når du
først er kommet et stykke vej med praktikkerne, har du uden tvivl fundet ud
af hvordan du bedst håndterer konflikter.

Venligst Anita

Fra : Bent Jensen

Dato : 24-07-04 10:01

"Michael Sørensen" wrote ...

> [...]
> det rent praktiske i undervisningen i folkeskolen.
>
> Børn der ikke opfører sig ordentligt / forstyrer / provokerer / ikke hører

Ja, det er store spørgsmål i dag. Forholdene i mange folkeskoleer er
så forstyrrede, at man må sige, at skolen ikke er noget sted at
opholde sig, hvis man vil lære noget. Ingen kan tilsyneladende besvare
dit spørgsmål. De fleste, der har reflekteret på dit indlæg,
beskæftiger sig ikke med dit spørgsmål. De skriver i stedet om
beskæftigelsesmulighederne for folkeskolelærere. De opfatter vist
folkeskolen som en beskæftigelsesforanstaltning.

Jeg hader at sige det, men om en lærer kan skaffe sig disciplin i
klassen, afhænger vist mest af hans personlighed og desværre langt
mindre af hans kunnen i de fag, han underviser i.

De jeg gik i skole, fik vi øretæver, hvis vi lavede larm. Det virkede
- i det mindste overfladisk set - på disciplinen. Imidlertid var der
mange, der alligevel ikke lærte noget særligt i skolen. Man kaldte
sådanne elever "skoletrætte" og ønskede at blive af med dem. Mit
indtryk er, at det var skolen som helhed, der var træt og
uinspirerende. Det er forbløffende, så lidt man kan lære og allivevel
opfylde undervisningspligten. Efter sigende er der elever, der dårligt
nok kan læse og skrive, når de udskrives fra skolen i Danmark.

Tænk engang på, at japanske skolebørn bare i underskolen skal lære
over 800 kanji foruden to alfabeter, og hver enkelt kanji kan læses på
flere forskellige måder. Thailandske skolebørn skal lære et
skrivesystem, der er ca. ti gange så kompliceret som det danske, og
stort set alle gennemfører det, men måske mest med forældres og ældre
søskendes hjælp. Til gengæld er det ret begrænset, hvad de lærer af
andre ting, f.eks. engelsk. Der er gerne mellem 40 og 60 skolebørn i
en thailandsk skoleklasse, og de er alle sammen pænt uniformerede.

Bent

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 24-07-04 12:31

"Bent Jensen" <kongaead@my-deja.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> beskæftigelsesmulighederne for folkeskolelærere. De opfatter vist
> folkeskolen som en beskæftigelsesforanstaltning.

Spørgsmålet kan naturligvis ikke besvares fordi det er for generelt. Man
kan ikke fremvise en "facitliste" til børneopdragelse, der virker ved
hvert eneste barn og ved hver eneste skole. Det er absurd.

> Jeg hader at sige det, men om en lærer kan skaffe sig disciplin i
> klassen, afhænger vist mest af hans personlighed og desværre langt
> mindre af hans kunnen i de fag, han underviser i.

Personligheden spiller bestemt en stor rolle.

> [...]
> opfylde undervisningspligten. Efter sigende er der elever, der dårligt
> nok kan læse og skrive, når de udskrives fra skolen i Danmark.

Der er ingen eksaminer i folkeskolen og ingen særlig kontrol af eleverne
på den måde.
De elever, der har store vanskeligheder med at læse når de forlader
folkeskolen - og det er der da helt sikkert nogle, der har problemer
med - er oftest elever, der er ordblinde eller har andre
vanskeligheder - nogle af dem er svagt begavede, medens andre blot er
ordblinde eller har forskellige hjernemæssige forhold, der gør at de
ikke lærer så hurtigt som andre.
Disse elever ofres der en del ressourcer på, men med ventetider hos
skolepsykologer, tunge afgørelsesveje etc. forhindrer nogle af disse
elever i at blive sendt videre i systemet.

Jeg kender adskillige eksempler på hvordan forældre har blokeret for
børn, der vitterlig havde store læringsmæssige vanskeligheder, men som
ikke kom videre fordi forældrene afviste forslagene. Man kan ikke i dag
iværksætte nogen form for tilbud til et barn i folkeskolen, der rækker
udover nogle få støttetimer om ugen, hvis forældrene siger nej. Hvis vi
hver eneste gang skulle bruge enorme ressourcer på hvert eneste barn,
hvis forældre ikke vil acceptere fornuftige løsninger, så ville det
dræne hele timetallet i skolevæsenet. Desuden er de nedskæringsglade
politikere jo ikke særligt vilde med at ofre flere penge på folkeskolen
af den grund.

> [...]
> andre ting, f.eks. engelsk. Der er gerne mellem 40 og 60 skolebørn i
> en thailandsk skoleklasse, og de er alle sammen pænt uniformerede.

jamen, det er da centralt, hvad man lægger vægt på i skolen. I gamle
dage lagde man fx vægt på udenadlæren og terperi, akkurat som i det
thailandske skolesystem og det japanske i øvrigt. Til gengæld har man -
i modsætning til disse steder - jo i Danmark lagt vægt på
selvstændighed, at lære flere fag, herunder mindst 2 frememdsprog,
historie, håndarbejde, sløjd, hjemkundskab, mv..

Hvorfor mon uddannelsesniveauet målt med europæisk målstok er så ringe i
Thailand i forhold til i Danmark?

Hvad angår Japan har man jo næsten 40 timers skolegang om ugen plus
lektier - det har vi ikke valgt i Danmark, og det forstår jeg godt.

I Kina har man ofte helt op til 60 lektioner om ugen -er det noget at
stræbe efter?

--
ahw

Fra : Martin

Dato : 25-07-04 21:04

On Sat, 10 Jul 2004 16:43:03 +0200, "Michael Sørensen"
<webmaster_m-s@stofanet.DANMARK.> wrote:

Jeg har arbejdet som vikar i et års tid. I starten troede jeg også at
det galdt om at være diciiplinær og sige "TI SÅ STILLE" og lign. Men
det ligger ikke til mig, og jeg fandt ud af en enrgisk og engageret
undervisning i stedet for (jeg er jo rimelig ung og kan derfor snakke
med eleverne på en anden måde, - det tror jeg i hvert fald :) ) ,
faktisk virkede meget bedre. Positivitet smitter og kan eleverne lide
læreren er de også meget mindre tilbøjelige til at lave ballade -
tværimod vil de gerne gøre det godt for at læreren også sætter større
pris på dem.

Bagsiden er at har man en mindre god dag kræver det lidt ekstra at
være engageret i 5-6 timer :)