Kan en mobil med nyt SIM-kort spores?
Fra : Jakob Munck

Dato : 03-08-04 18:51

I mit lokale supermarked hænger der et opslag fra en person, som har fået
sin mobiltelefon stjålet. Han giver 500 kr. i dusør for at få den tilbage og
han skriver at "mobilen kan alligevel ikke bruges, da tyveriet er anmeldt og
den derfor bliver sporet når den anvendes".

Selv om det lyder godt, at man skulle kunne spore stjålne mobiltelefoner, er
realiteten så ikke den, at hvis en tyv udskifter SIM-kortet med et andet, så
kan mobilen ikke spores og han kan uden risiko anvende den alt hvad han vil?

Tager jeg fejl?

v.h.
Jakob Munck

Fra : Jonas Jalling

Dato : 03-08-04 19:36

Jakob Munck wrote:
> [...]
> mobiltelefoner, er realiteten så ikke den, at hvis en tyv udskifter
> SIM-kortet med et andet, så kan mobilen ikke spores og han kan uden

Hej Jakob,

En telefon kan godt spores. Min søster fik stjålet sin mobil for godt en
måned siden. Tyven var så "smart" at han ringede til mig bla. hvorved vi
hurtigt opdagede at telefonen var stjålet. I den forbindelse har min søster
og jeg været hos politiet til afhøring osv. Efter afhøringen blev vi vist
nogle kort over hvor tyven/telefonen havde været, efter at telefonen var
blevet stjålet. Ganske smart faktisk.

Jonas Jalling

Fra : Carina

Dato : 03-08-04 19:36

"Jakob Munck" :

> [...]
> realiteten så ikke den, at hvis en tyv udskifter SIM-kortet med et andet,

> kan mobilen ikke spores og han kan uden risiko anvende den alt hvad han

En telefon har et stelnummer, et imeinummer, ligesom en cykel har det.
Teleselskaberne kan, udfra imeinummeret, se hvilket telefonnummer der
anvendes i telefonen.

Det er dog kun politiet der sporer telefoner, og spørgsmålet er om de gør
det når det "kun" drejer sig om en stjålet telefon.

VH
Carina

Fra : Fischer

Dato : 03-08-04 20:11

> [...]
> hvis en tyv udskifter SIM-kortet med et andet, så
> kan mobilen ikke spores og han kan uden risiko

Ja, du tager delvis fejl.
Når en mobil meldes stjålet, vil den ofte blive spærret på mobilnettet. Både
i Danmark og visse andre lande. Det gøres med det indbyggede serienummer -
IMEI-nummeret.
Hvis tyven sætter et andet SIM-kort i, vil han ikke få adgang til
mobilnettet, da telefonen er spærret. Samtidig registreres forsøget, så
politiet kan se hvilket mobilnummer der er brugt i telefonen.
Hvis dette nummer / SIM-kort tilhører et abonnement, er det jo let at finde
tyven. Hvis det er et ikke-registreret taletidsnummer, er det noget mere
svært.
Der er altså visse muligheder for at finde en stjålet telefon.

Men .... der er men'er.
I visse modeller kan IMEI-nummeret ændres med det rette udstyr. Dermed er
tyveri-spærringen intet værd.
Desuden kan telefonen også blive eksporteret til lande der ikke er med i det
internationale samarbejde omkring spærring. Det vil typisk være til
Østeuropa, Mellemøsten eller Afrika. Her kan de stjålne mobiltelefoner
bruges uden problemer.

*Fischer

Fra : Jakob Munck

Dato : 04-08-04 06:48

> [...]
> Hvis tyven sætter et andet SIM-kort i, vil han ikke få adgang til
> mobilnettet, da telefonen er spærret. Samtidig registreres forsøget,

Dette EMEI-nummer, er det indbyttet i telefonens chip? Er det et nummer
brugeren selv kan se/aflæse? Hvorfra kender politiet og telefonselskabet
dette nummer? Afsendes det automatisk ved hver opringning telefonen laver?

v.h.
Jakob Munck

Fra : MigSelv

Dato : 04-08-04 07:30

En mindre rettelse..Det hedder IMEI og ikkke EMEI.

- Der er en serienummer, som alle telefoner er ustyret med.

/MigSelv

Fra : Fischer

Dato : 04-08-04 07:39

> Dette EMEI-nummer, er det indbyttet i telefonens chip?

IMEI-nummeret ligger sammen med softwaren i telefonens EEPROM.

> Er det et nummer brugeren selv kan se/aflæse?

Ja. Tast *#06# på din telefon.
Det står også på den mærkat der oftest sidder under batteriet. Disse bør
være ens - ellers er det ændret.

> Hvorfra kender politiet og telefonselskabet dette nummer?
> Afsendes det automatisk ved hver opringning telefonen laver?

Når telefonen tændes og valideres på mobilnettet, vil IMEI-nummeret blive
sendt ud fra telefonen.

*Fischer

Fra : Jens Jensen

Dato : 04-08-04 07:48

"Jakob Munck" <jm2_fjern_dette@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> realiteten så ikke den, at hvis en tyv udskifter SIM-kortet med et andet,

> kan mobilen ikke spores og han kan uden risiko anvende den alt hvad han

Ja de kan spore det, jeg købte selv en stjålen telefon (uden at vide det) og
efter en måned kunne jeg ikke ringe fra den, jeg troede den var itu indtil
politiet ringede på døren.

Heldigvis vidste jeg hvor den unge fyr der havde solg mig telefonen, plejede
at opholde sig, så de fik ham.

Men det sure er at jeg kun kan få mine penge fra tilbage fra ham tyven og
han er ikke ligefrem "velhavende" , så det var 3.600 kr ud af vinduet.

Mvh Jens