'M.dk' (3G / UMTS) & 'Sonofona.dk (GSM)'
Fra : PC

Dato : 23-07-04 13:23

Er det rigtigt, at både nettene fra 3.dk (nye UMTS) og Sonofon.dk
(GSM) er baseret på teknik fra amerikanske Motorola? -Motorola er, så
vidt jeg har kunne forstå, noget foran de fleste andre producenter på
både 'master' og 'mobilos' hvad teknik angår.

Navnet 'Sonofon' ligner noget med de 3 o'er. I 3.dk ligner '3' noget
det 'M' som er Motorolas logo. -Og de første 2 typer af 3G-mobilos fra
3.dk var jo også fra Motorola. (3G bruges ofte for 3. Generations
mobil-systemet, som også har det tekniske navn UMTS 'Universal Mobile
Telecomunications System'. )

Det er bare et gæt fra min side, er det rigtigt?

Jeg husker forresten også Motorola fra Mc68000 serien af
microprocessorer i de gamle Amiga-hjemmecomputere. En gammel producent
af egentlige microprocessorer, ligesom Intel og AMD, er vel også lidt
mere 'avanceret', hvad mikroelektronik angår, end de andre producenter
af 'master' og 'mobilos'.

Er det rigtigt hvad jeg har hørt?

MVH
PC $

Fra : Ukendt

Dato : 23-07-04 13:35

Jeg tror ikke jeg er helt med på hvor du vil hen?

Mvh.
Martin

Fra : Georg

Dato : 23-07-04 13:38

Nokia har leveret udstyret til Sonofons net (basestationer, antenner,
centraler mm) mens ericsson her leveret radiokædeudstyret. Det er rigtigt,
at Motorola udvikler meget avanceret elektronik både til civilt brug og til
forsvaret.

Hovedleverandør til TDC og Telias mobilnet er Ericsson. Det nu snart
hedengangne Orange bruger også udstyr fra Nokia.

Georg