Hvad er Edge ?
Fra : Claus E Beyer

Dato : 22-07-04 10:45

Jeg har læst om noget der hedder Edge og som får den nuværende GPRS til
at køre 2-3 gange hurtigere. Man skal vist også have en telefon som
undestøtter Edge.

Er der nogen her der véd mere om Edge?

Claus

Fra : Mr bob

Dato : 22-07-04 11:30

http://www.gsmworld.com/technology/edge/index.shtml

Fra : Johnny

Dato : 22-07-04 16:40

Claus E Beyer wrote:
> Jeg har læst om noget der hedder Edge og som får den nuværende GPRS til
> at køre 2-3 gange hurtigere. Man skal vist også have en telefon som
> [...]

Snuppet fra min personlige mobilguide på www.inpulse.dk/mobil

EDGE
EDGE er en teknologi som ligner GPRS. Man kalder ofte EDGE for en
videreudvikling af GPRS.

Teori
Optil 473,6 kbps til den enkelte bruger ved brug af 8 timeslots i den
hurtigeste coding scheme (mindste fejlretning). En coding scheme er den
måde hvorpå informationerne bliver komprimeret og fejlrettet. Højere
coding scemes giver bedre komprimering og dårligere fejlretning – lavere
coding scenes giver dårligere komprimering og bedre fejl retning.
Netværker finder selv den optimale codings sceme baseret på
informationer fra telefonen og målinger fra basestationen.

Teoretisk så kan hastigheden faktisk nå 553,6 kb/s, men dette er dog
ikke den hastighed en bruger får. Der afsættes nemlig data til
fejlretning, link til basestation osv. Altså et teoretisk maks. på 473,6
kb/s i download for en bruger (downlink).
Man siger dog ofte, at EDGE har et teoretisk maks. på 384 kb/s for den
enkelte bruger med et coding scheme som giver lidt bedre fejlretning. De
384 kb/s er også den "officielle" hastighed som GSMWORLD (GSM verdens
organisationen) anbefaler dens medlemmer at reklamere med. Men EDGE kan
altså i teorien sende og modtage hurtigere.

I forhold til GPRS, som giver op til 20 kb/s pr. timeslot ved CS4 coding
scheme, så giver EDGE en teoretisk hastighed op til 59,2 kb/s pr.
timeslot ved MCS9 coding scheme. Endvidere så har EDGE flere coding
schemes at vælge imellem, og EDGE er også bedre til at vælge mellem de
forskellige coding schemes.

Oversat til dansk betyder dette, at EDGE hurtigt kan tilpasse hastighed
og fejlretning næsten realtime og derved effektivt vælger den rigtige
coding scheme, som giver det bedste overførselshastighed og sikkerhed
for at alle data kommer frem. Og lige netop på dette punkt er EDGE meget
bedre end GPRS.

Det vil sige, at EDGE ikke kun er en overbygning på GPRS, men at EDGE
også introducerer nogle nye metoder til bedre at udnytte båndbredden og
samtidig sikre forbindelsen mens man f.eks. kører i bil eller tog.

Læs selv mere på
http://www.ericsson.com/products/white_papers_pdf/edge_wp_technical.pdf

Praksis
EDGE kører i praksis mellem 120-160 kb/s ifølge erfaringer fra bl.a.
USA, hvor de har fungerende EDGE netværk.

De fleste netværk bruger MCS6-MCS8 coding schemes som giver mellem en
hastighed mellem 29,6-54,4 pr. timeslot

--
Mvh. Johnny

Teleselskab: SONOFON
Grossman's Misquote: Complex problems have simple, easy to understand
wrong answers