Kan man få fat i kolonneoverskrifterne i e~
Fra : Henrik Hejbøl Jensen

Dato : 08-05-01 22:57

Hej NG

Jeg tænkte på om der er en måde hvorpå man kan hente overskrifterne eller
"kolonnenavnene" fra en Database.

--
Venlig Hilsen Henrik

http://www.geekcode.com
GIT/GMU$ d S: a--- C++ !U !P L !E W+++ N+ O-- K? w++++ O- M@
V? !PS !PE Y PGP t 5+ X++ R- tv+ b+ DI++ D+ G e- h! r++ y++

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 08-05-01 15:07

"Henrik Hejbøl Jensen" <henrik@hejboel.dk> wrote in message
> Hej NG
>
> Jeg tænkte på om der er en måde hvorpå man kan hente overskrifterne eller
> "kolonnenavnene" fra en Database.

objRS.Fields.Item("MitFelt").Name

Eller

objRS("MitFElt").Name

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Niels Henriksen

Dato : 08-05-01 18:11

"Peter Lykkegaard" <polonline@hot.mail.com> wrote in message
> objRS("MitFElt").Name

ehm... er "MitFelt" ikke kolonnenavnet?

--
Niels Henriksen
Systemudvikler

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 09-05-01 07:19

"Niels Henriksen" <niels@WHATbiggs.dk> wrote in message
> "Peter Lykkegaard" <polonline@hot.mail.com> wrote in message
> >
> ehm... er "MitFelt" ikke kolonnenavnet?

Jope, det var mere for eksemplets skyld

Man kunne også bruge
objRS(0).Name
Forudsat at feltet "MitFelt" er det første felt i samlingen
ex "SELECT MitFelt, NogetAdent FROM...."

Som du selv er inde på så kan man gå videre og bruge For Each eller andet

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Hendrik Hansen

Dato : 08-05-01 18:12

"Henrik Hejbøl Jensen" <henrik@hejboel.dk> wrote in message
> Hej NG
>
> Jeg tænkte på om der er en måde hvorpå man kan hente overskrifterne eller
> "kolonnenavnene" fra en Database.

Hvis vi taler ADO, kan du enten gennemløbe Fields collection på dit
Recordset hvis du allerede har lavet en forespørgsel, der returnerer et
resultset. Hvis du ikke har en forespørgsel men i bogstaveligste forstand
vil have kolonnerne fra en given tabel, kan du kigge på OpenShema metoden på
dit Connection objekt (eks.: objConn.OpenSchema(adSchemaColumns,
"Tabelnavn")).

I SQL Server kan du tillige kigge på en stored procedure ved navn
'sp_columns', der tager tabel/view-navnet som argument.

Mvh. Hendrik