Browser
stl_s 3840
arlet 2470
ALT tekst i MSIE 5
Fra : Rado

Dato : 08-05-01 16:16

Jeg har bemærket at ALT teksten på billedtags ikke popper op når man
holder musepilen over billedet, i MSIE 5.0 under W2k. Nogen der ved
hvad det skyldes?

--
Rado

"Panta rei"

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 08-05-01 17:58

Tue, 08 May 2001 17:16:07 +0200, skrev Rado <rado@post1.tele.dk>:

>Jeg har bemærket at ALT teksten på billedtags ikke popper op når man
>holder musepilen over billedet, i MSIE 5.0 under W2k. Nogen der ved
>hvad det skyldes?

Det skal den sådan set heller ikke, altteksten er faktisk kun beregnet
til at skulle ses, når billedvisning er slået fra.

Vil man altid have den med, så skal man bruge title.

Men i IE kan du i funktioner => internetindstillinger => hjælp til
handicapede sætte et flueben ved »Vis altid alternativ tekst ved
billeder«.

med venlig hilsen
Knud
--
http://home13.inet.tele.dk/smedpark

Fra : Rado

Dato : 11-05-01 16:40

On Tue, 08 May 2001 18:57:46 +0200, Knud Gert Ellentoft
<knudgert@mail.tele.dk> wrote:

>Det skal den sådan set heller ikke, altteksten er faktisk kun beregnet
>til at skulle ses, når billedvisning er slået fra.
>
>Vil man altid have den med, så skal man bruge title.

Jeg har prøvet title:

<P TITLE="textindhold">

det virker ligeledes heller ikke (hverken på tekstafsnit eller
billeder) i 5.5 under W2k, kun i 5.0 under Win98 ?

--
Rado

"Panta rei"

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 11-05-01 21:41

Fri, 11 May 2001 17:39:34 +0200, skrev Rado <rado@post1.tele.dk>:

>Jeg har prøvet title:
>
><P TITLE="textindhold">
>
>det virker ligeledes heller ikke (hverken på tekstafsnit eller
>billeder) i 5.5 under W2k, kun i 5.0 under Win98 ?

Virker fint på IE 5.5 i Win 98 og NT 4, så det skulle være mærkeligt,
at det ikke virker på en i Win 2000.

med venlig hilsen
Knud
--
http://home13.inet.tele.dk/smedpark

Fra : Rado

Dato : 13-05-01 16:29

On Fri, 11 May 2001 22:40:43 +0200, Knud Gert Ellentoft
<knudgert@mail.tele.dk> wrote:

>Virker fint på IE 5.5 i Win 98 og NT 4, så det skulle være mærkeligt,
>at det ikke virker på en i Win 2000.

Jeg tror det er et Win2000 problem (om det så er generelt eller kun
hos mig er så spørgsmålet).

Igår da jeg sad og havde arbejdet med hjemmesider i Homesite i nogle
timer opdagede jeg nemlig pludselig at det virkede - dvs.
tekstboblerne dukkede op både ved ALT og TITLE, men dog som regel med
en del forsinkelse af varierende tid - fra 3-10 sekunder, efter at jeg
havde sat musen over området. Så jeg konkluderede at jeg nok bare
havde været for hurtig, selvom det nu så lidt underligt ud med
forsinkelsen og de varierende tider.

Så nu idag da jeg bootede op igen og fortsatte arbejdet, virkede det
pludselig ikke igen, overhovedet. Dvs. det virker over TITLE, men kun
hvis jeg kører musen hen over teksten ned til ca. 5 mm efter det
sidste bogstav i teksten - så dukker boblen op med det samme, lige når
pilen skifter udseende (hvis jeg sætter den direkte på dette sted med
det samme, uden at køre den ned over teksten, virker det derimod
ikke). Heller ikke hvis jeg holder den over selve teksten i lang tid
virker det - hvilket det gjorde igår. Med ALT virker det overhovedet
ikke idag. Det gør det derimod i Netscape 4.08, men der virker TITLE
til gengæld ikke overhovedet. Så det hele virker totalt utilregneligt.

Jeg har også bemærket at tooltips (de små tekstbobler der dukker op
når man holder musen over en knap) ikke virker i en del programmer
(f.ex. Homesite, NoteTab Pro), mens de virker fint nok i andre (f.ex.
Agent, Pegasus Mail), og på f.ex. knapperne på proceslinjen.

Så jeg siger tak for svaret og hopper over i dk.edb.system.ms-windows
og hører om der er nogen der der har oplevet noget tilsvarende.

--
Rado

"Panta rei"

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 13-05-01 18:28

Sun, 13 May 2001 17:29:02 +0200, skrev Rado <rado@post1.tele.dk>:

>Det gør det derimod i Netscape 4.08, men der virker TITLE
>til gengæld ikke overhovedet. Så det hele virker totalt utilregneligt.

Netscape 4 kender ikke til title, så det vil aldrig fungere uanset OS.

Fut :news:dk.edb.internet.webdesign.html, hvor spørgsmålet efterhånden
må høre hjemme.

med venlig hilsen
Knud
--