Forvirret!!!!
Fra : Tanja Rovsing Olsen

Dato : 05-08-04 20:43

Hej..

Er der nogle der ved noget om gigt.. ledegigt primært.. jeg fik nemli
for åår tilb konstateret urinsyregigt i en alder af 18 år.. men min
nuværende læge tror ikk på det.. Det er min højre fod det drejer sig
om.. når jeg får de såkaldte "anfald", så hæver min fod op og dunker..
givet vis pga. krystaller i min fod.. (Kan ikk udskille syren) - men
sidder nu tilbage med en fod jeg ikke rigtig ved hva fejler.. min læge
kan ikke sige noget præcist, for har aldrig været udsat for noget
lignende.. er også blevet opereret i den, pga for meget væskedannelse..
Det er nu 6 mdr. siden, men såret er der stadig og der kommer stadig
væske ud..

Er der nogle der kan hjælpe med dette uvisse.. ???

MVH/Tanja

Fra : Nicolai Kaltoft

Dato : 06-08-04 18:56

"Tanja Rovsing Olsen" <tut@tanjaolsen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> væske ud..
>
> Er der nogle der kan hjælpe med dette uvisse.. ???

Hejsa Tanja

At en 18 årrig kvinde skulle have urinsyregigt ville være meget usædvanligt.
Sygdommen (som ivøvrigt kaldes podagra, når den rammer storetåen) debuterer
hyppigst blandt mænd i 40-50 årsalderen (90% af patienterne i Danmark er
mænd). Kvinder rammes oftest først efter overgangsalderen. Dermed jo
naturligvis ikke sagt, at det ikke kunne være det, som du fejler. Det er
ganske simpelt at diagnosticere urinsyregigt - man tager simpelthen en prøve
af ledvæsken i det angrebne led og ser om der skulle være urinsyrekrystaller
heri. Der findes både lægemidler, der hæmmer dannelsen af urinsyre såvel som
midler, der øger urinudskillelsen af urinsyre. Derudover behandler man mest
med lette smertestillende midler under anfaldene.

Leddegigt derimod ses tre gange hyppigere hos kvinder end hos mænd. Det er
en autoimmun sygdom, hvor kroppens eget immunforsvar (af årsager, som vi
ikke kender) angriber leddene. Her er diagnosen lidt vanskeligere at stille.
Man ser på de specifikke symptomer (ex. morgenstivhed), røntgenbilleder og
på hvilke led, der er inddraget. Desuden kan man få en vis hjælp af
blodprøver, hvor man måler på, om du danner antistoffer mod dig selv.
Behandlingen er primært smertelindring med lette smertestillere, men der
findes også lægemidler, der har en vis effekt på selve udviklingen af
sygdommen (de såkaldte DMARD). Endelig findes der det meget lovende (men
meget kostbare) Remicade, der har stor effekt hos mange. Da dette er meget
dyrt bruges det imidlertid kun ved de svære tilfælde, hvor man ikke længere
ser nogen gavnlig effekt af de traditionelle behandlinger.

Super hilsen
Nicolai

Fra : Tanja Rovsing Olsen

Dato : 09-08-04 18:22

Nicolai Kaltoft wrote:
> [...]
> dyrt bruges det imidlertid kun ved de svære tilfælde, hvor man ikke længere
> ser nogen gavnlig effekt af de traditionelle behandlinger.

Nicolai

Hej Nicolai

Jeg takker mange gange for din ekspertise.. Og det er i hvert fald noget
der satte stoffet til eftertanke.. men problemet er jo også at ingen
læger ved hvad det er.. eller kan være.. Så.. der ligger endnu et
problem.. mine forældre synes jeg sku prøve at få det scannet.. er det
mon en måde at se hvad det er eller ikke er?? Eller har du andre forslag??

MVH/Tanja

Fra : Nicolai Kaltoft

Dato : 09-08-04 19:28

> [...]
> problem.. mine forældre synes jeg sku prøve at få det scannet.. er det
> mon en måde at se hvad det er eller ikke er?? Eller har du andre forslag??

Hejsa Tanja

Såvel en MR-scanning som ultralyd kan være med til at vurdere graden af
inflamation i et led, der er angrebet af leddegigt, men det er ikke lige det
første jeg tænker på, når jeg hører ordet gigt. Det da bestemt muligt, at
man vil se noget, som man ikke har lagt mærke til på røntgenbillederne, men
under alle omstændigheder er det dog ikke noget, som du selv kan vælge at
få - det skal lægen bestille.

Der findes et sandt utal af gigt former og andre sygdomme i bevægeapparatet,
så det er helt umuligt for mig at sidde her og prøve at gætte på, hvad du
evt. måtte fejle. Snak med din reumatolog (og hvis ikke du har én allerede,
så må du se at blive henvist) - de er de virkelige eksperter på området.

Hvad var det iøvrigt for en type operation, som man forsøgte sig med. Var
det måske en synevektomi, hvor man fjerner en del af den membran, der
beklæder indersiden af leddet og som danner ledvæsken. I så fald har man nok
troet, at det drejer sig om leddegigt, da dette ofte er det første operative
indgreb, som man forsøger sig med på leddegigt patienter.

Endeligt kunne det være væsentligt, om du eventuelt har andre symptomer (ex.
øjenirritation, mundtørhed, åndenød, hududslet eller andet). Der findes en
del bindevævssygdomme, der ofte kan give ledsmerter udover deres øvrige
manifestationer.

Super hilsner fra
Nicolai