Nye sejl ?
Fra : Thomas Johansen

Dato : 11-08-04 09:21

Hej

Vores båd har efterhånden gamle sejl.. (24 år) Synes ikke det kan betale sig
at købe nye sejl ( ca. 26.000 for 3 stk). Det koster jo halvdelen af bådens
værdi.

Mit spørgsmål er så om det evt. kunne betale sig at finde nogle nyere sejl
og så få dem syet om ? Eller er det næsten lige så dyrt ?
Hvor kan man evt. finde gode brugte sejl og hvor kan man få dem syet om ?

Hvad gør man iøvrigt sejl rene med ?

Thomas

Fra : Lars Kristensen

Dato : 11-08-04 09:40

Thomas Johansen wrote:
> [...]
>
> Mit spørgsmål er så om det evt. kunne betale sig at finde nogle nyere sejl
> og så få dem syet om ? Eller er det næsten lige så dyrt ?

Hvad er det for en bådtype vi snakker om?
Hvis det er en båd der bliver sejlet meget kapsejlads i, kan du købe
nogle brugte kapsejladssejl. De mest hysteriske skifter deres sejl hvert
halve år mens andre sejler nogle sæsoner med dem. Dvs. der kan være gode
muligheder for at få nogle sejl der er et par år gamle til en god pris.
Har du overvejet køb af sejl i udlandet? Måske det er billigere.

- Lars

Fra : Thomas Johansen

Dato : 11-08-04 10:26

> Hvad er det for en bådtype vi snakker om?

En Solus24 fra 1980

> Hvis det er en båd der bliver sejlet meget kapsejlads i, kan du købe
> nogle brugte kapsejladssejl. De mest hysteriske skifter deres sejl hvert

Det er det så ikker

> halve år mens andre sejler nogle sæsoner med dem. Dvs. der kan være gode
> muligheder for at få nogle sejl der er et par år gamle til en god pris.
> Har du overvejet køb af sejl i udlandet? Måske det er billigere.

Måske.. Kender du nogle udlandske sejlmager ?

Fra : Alvin A. Bang

Dato : 11-08-04 15:29

"Thomas Johansen" skrev i en meddelelse
> [...]
> og så få dem syet om ? Eller er det næsten lige så dyrt ?
> Hvor kan man evt. finde gode brugte sejl og hvor kan man få dem syet om ?

Det er svært at vurdere om den pris du oplyser er rimelig når man ikke ved
om du har en mast på 25 meter og vil have formstøbte sejl. Nå spøg til side.
Du skal slå til på det rigtige tidspunkt. Om foråret er sejlmagerne ikke til
at "tale" med for der skal alle have nye sejl og derfor rigeligt at lave.
Lige efter sæsonnen er der mange der får repareret deres sejl så den er
heller ikke så god. I januar og februar er der derimod roligt på
sejllofterne så der vil de gerne have noget at lave. Derfor skal du slå til
her. Mange sejllofter reklamerer ligefrem mede disse vinterrabatter. Få
tilbud fra flere lofter og sammenlign priser og produkt. Når du har fundet
det du vil have så må du i gang med kræmmermentaliteten. Du behøver ikke at
betale den pris de forlanger og du kan være sikker på at de ikke laver noget
gratis......så det er bare at være fræk!!

MVH
Alvin

Fra : sailor99

Dato : 11-08-04 16:07

Hej Thomas!

Send mig en mail, så sender jeg et telefonnummer på en sejlmager.

Mvh
Georg

Fra : Jens Mogensen

Dato : 11-08-04 21:23

http://www.northsails.dk/dk/Market_custom.pdf er der et nyt storsejl til
salg til 7.500 kr.
- og jeg her selv en næsten ubrugt Genua til slag, der måske passer. - Da du
skriver om prisen på tre sejl, går jeg ud fra, at du ikke bruger
rulleforsejl

mvh
Jens

"Thomas Johansen" <tjo[NO SPAM]@hehe.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> og så få dem syet om ? Eller er det næsten lige så dyrt ?
> Hvor kan man evt. finde gode brugte sejl og hvor kan man få dem syet om ?

---
Udgående mail er tjekket, og fri for kendte virus.

Fra : Thomas Johansen

Dato : 12-08-04 08:20

> - og jeg her selv en næsten ubrugt Genua til slag, der måske passer. - Da
du
> skriver om prisen på tre sejl, går jeg ud fra, at du ikke bruger
> rulleforsejl

Korrekt.. Sådan noget moderne bruger jeg ikke

Har du målene på Genua'en ? Kunne jo være den næstede passed..

Thomas

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-08-04 21:55

På ejendommeligvis fremsatte Thomas Johansen følgende påstand:

> Vores båd har efterhånden gamle sejl.. (24 år) Synes ikke det kan
> betale sig at købe nye sejl ( ca. 26.000 for 3 stk). Det koster jo
> halvdelen af bådens værdi.

Ja, men en båd med nye sejl er langt mere værd end en båd med gamle
sejl. Dernæst er den meget lettere at sælge.

> [...]
> sejl og så få dem syet om ? Eller er det næsten lige så dyrt ?
> Hvor kan man evt. finde gode brugte sejl og hvor kan man få dem syet

Prisen på sejl er lige med sejlets tilstand. Taler vi genoa og
storsejl, så er de billige sejl ofte meget slidte. Dertil kommer, at
sejl jo er meget forskellige. De er syet med forskellige facon og
vinkler og er præcist tilrettet den tilhørende bom og mast. Skal man
begynde at rette alt det til, så vil jeg tro, at det ikke kan betale
sig, når man kigger på en sejlmagers timeløn. Det er den, der udgør
den størte post i en sejl, ikke materialerne (almindelige tursejl).

Så med mindre du er heldig og finde et sejl, der i facon og størrelse
er så tæt på dit eget sejl, så tror jeg ikke, det kan betale sig.
Forsejl er naturligvis noget nemmere at finde, men med storsejlet er
det vigtigt, at det passer godt til båden. Der går hurtigt 8-10 timer
med en tilpasning, og det er jo næsten 4000,- og så skal man vurdere,
om man vil smide så mange penge i et brugt sejl..

Svenske sejlmagere er i øvrigt lidt billigere end danske....

> Hvad gør man iøvrigt sejl rene med ?

Jeg har altid bruget en gulvskrubbe og flydende skurepulver.

Claus