Roret trækker op mod vinden
Fra : Flemming Møller

Dato : 10-08-04 19:51

Jeg har en Twin cat (lidt sempel katemaran) som åbenbart ikke virker helt
normal
I kraftig vind skal der holdes meget hårdt i roret ellers vil den dreje op
mod vinden, hvad kan der være galt?
Er det sejlet, sværet, eller hvad?

--
Venlig hilsen
Flemming Møller

Fra : Martin Sorensen

Dato : 10-08-04 20:48

In article <_O8Sc.159$zc7.37@news.get2net.dk>, "Flemming Møller"
<kaeret@mailme.dk> wrote:

> [...]
> normal
> I kraftig vind skal der holdes meget hårdt i roret ellers vil den dreje op

Helt generelt er din katamaran for luvgirig (stavning?), og det skyldes
principielt at sejlcenteret ligger for langt agten for lateralcenteret
8praktisk talt sværdet/sværdene. Det kan igen skyldes flere ting:

1) Masten hælder for meget bagover.
2) sejlet har tabt faconen og bugen ligger for langt agter, og/eller
agterliget lukker for meget.
3) Fejlkonstruktion

Find en i nærheden der har en smule ide om trim og få ham/hende til at se
på det.

Jeg kan ikke lige finde bådtypen, er det den der består at 2 surfbrætter
koblet sammen?

mvh

Martin Sørensen

Fra : Lars Kristensen

Dato : 10-08-04 22:08

Martin Sorensen wrote:
> [...]

Båden skal helst være en lille smule luv girrig, men det må heller ikke
være for meget.

> [...]
>
> 1) Masten hælder for meget bagover.
> 2) sejlet har tabt faconen og bugen ligger for langt agter, og/eller

4) generelt forkert trim

> Find en i nærheden der har en smule ide om trim og få ham/hende til at se
> på det.

Flemming, du kan evt. også tage en tur på biblioteket og finde nogle
gamle bådnyt. I 1994 hvad de en serie om trim af rig og sejl. Det var
spredt over flere numre - i hvert fald 4. Svjh startede serien vist i
nummer 4 det år. Prøv at læse de artikler og eksperimentér lidt selv,
mens du er meget opmærksom på hvordan båden reagerer. Du skal
selvfølgelig gøre det en dag hvor der er en god stabil vind.

- Lars

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 11-08-04 21:58

> 1) Masten hælder for meget bagover.

Det gør selvfølgelig en smule men ikke så meget at hans kal holde vildt
fast.

> 2) sejlet har tabt faconen og bugen ligger for langt agter, og/eller
> agterliget lukker for meget.

trim at sejl... der taber han nok mest højde.

> 3) Fejlkonstruktion

Ja... eller fejl justering, for jeg tror det er hans ror, det er her den
sikkert er helt gal.
Jeg ville forslå at se på www.hobiecat.dk under Trim & tips, der har jeg
læst om justering af ror.

Mvh