Erfaringer med POCA 500 søges
Fra : Martin

Dato : 09-08-04 17:06

Er der nogle i denne NG som har erfaringer med den danske styrepultsjolle
POCA 500. Jeg tænker på kvalitet, sejlegenskaber, diverse + og - ?

Mvh
Martin

Fra : Alan Olsen

Dato : 11-08-04 08:42

Jeg kan se at der er ingen der svare dig på din forespørgsel, så jeg
forsøger.

Vi har i min dykkerklub haft en Poca 500 som bogstaveligtalt blev slidt op.

Jollen er en glimrende jolle, som sejler fint under almindelig danske
forhold. Vi havde en 50 hk. motor på og løb med 4 dykker + udstyr ca 20
knob.

Det svage punkt ved jollen var for vores vedkommende dørken og kølen.

Dørken: dørken består af noget krydsfineer belagt med glasfiber. kommer der
vand ind i mellemskroget, går krydsfineren i opløsning med det resultat at
den med tiden forsvinder, det sket for os og vi forstærkede dørken med en
alu-dørkplade.

Kølen: Vi trailede båden og kølen tog med tiden stor skade af at båden
skulle trækkes op og ned over den bagerste rulle på traileren. Kølen blev
simpelthen knust på udsatte steder.

Den behandling båden fik af vores dykkerklub er i sagens natur ikke den
behandling en familie vil give den. Mit indtryk er, at det er en god
familie/fiske jolle, som jeg hvis jeg selv stod for at skulle købe en båd
til min familie absolut ville overveje hvis prisen og båden var iorden.

Mvh Alan

Fra : Martin

Dato : 27-08-04 17:49

Hej Allan

Tak for dit svar, som jeg desværre først har læst nu.

Jeg er selv lidt kritisk overfor bl.a kølen, men generelt syntes jeg at
båden er lidt for tynd i fiberen, hvilket I jo så har haft problemer med på
kølen.

En 17" jolle som vejer under 250 kg! Det har gjort mig lidt mistænksom. Men
generelt syntes jeg at den ser lækker ud. Jeg har dog ikke haft mulighed for
at prøvesejle en selv.

Men tak for hjælpen. og god weekend

/Martin