|
| SP: Hydraulisk styretøj Fra : jetp |
Dato : 08-08-04 20:18 |
|
Jeg har erhvervet mig et styretøj bestående af en cylinder og en ratpumpe.
Det er ratpumpen, der volder vanskeligheder, som jeg håber, en eller anden
har erfaringer med. Det er en Danfoss OSP200 pumpe, som egentlig er beregnet
til servostyring, men på denne her er hullet til tanken proppet af og i
pumpeindgangen sidder der en beholder til på/efter -fyldning af olie, - dvs.
pumpen kører med nødstyring, når den kører uden extern pumpetryk. Problemet
er, at pumpen går trægt.
Jeg har prøvet at fjerne proppen fra tankudgangen og lede den over i
pumpe/påfyldningsbeholderen, men det gjorde ingen forskel.
Kan pumpen modificeres, så den kan bruges manuelt mere gnidningsløst?
Jeg håber, at jeg kan være så heldig, at én her har erfaring med denne
pumpe.
Mvh Jens, Randers
| |
Niels Thomsen (09-08-2004)
| Kommentar Fra : Niels Thomsen |
Dato : 09-08-04 00:59 |
|
"jetp" <jetpFJERN@oncable.dk> wrote in
news:41167c39$0$269$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:
> Jeg har erhvervet mig et styretøj bestående af en cylinder og en
> ratpumpe. Det er ratpumpen, der volder vanskeligheder, som jeg håber, en
> eller anden har erfaringer med. Det er en Danfoss OSP200 pumpe, som
> egentlig er beregnet til servostyring, men på denne her er hullet til
> tanken proppet af og i pumpeindgangen sidder der en beholder til
> på/efter -fyldning af olie, - dvs. pumpen kører med nødstyring, når den
> kører uden extern pumpetryk. Problemet er, at pumpen går trægt.
> Jeg har prøvet at fjerne proppen fra tankudgangen og lede den over i
> pumpe/påfyldningsbeholderen, men det gjorde ingen forskel.
> Kan pumpen modificeres, så den kan bruges manuelt mere gnidningsløst?
>
> Jeg håber, at jeg kan være så heldig, at én her har erfaring med denne
> pumpe.
>
> Mvh Jens, Randers
>
>
>
Hej Jens.
Den eneste erfaring jeg har OSP-styreenheder er, at jeg tidligere har væres
med til at produktsere dem på Danfoss (nu Sauer-Danfoss).
Mit råd er at få installeret en pumpe.
Som du skriver bruger du nødstyringen, og på en 200 kubik styreenhed, som
den du har, og som er en af de store, vil nødstyringen altid være træg. Den
går trægt fordi du danner styretrykket med en orbitor, som ikke er bygget
som pumpe, men som regulator og fordeler af et pumpetryk. En helt anden sag
er at Sauer-Danfoss anbefaler at deres styreenheder max køre nødstyring i
1% af deres levetid.
Skulle jeg lave et hudraulisk styresystem uden pumpe ville jeg vælge en
langt mindre OSP (25 el. 50), det ville betyde at jeg skulle dreje flere
omgange på rattet, men det ville kræve færre kræfter.
Du kan læse mere om Sauer-Danfoss OSP'er her:
http://www.sauer-danfoss.com/Literatur/index.html
under Steering. De skriver kun om traktorer, men det er jo også det OSP'en
er konstrueret til.
Hilsen Niels
| |
jetp (09-08-2004)
| Kommentar Fra : jetp |
Dato : 09-08-04 17:33 |
|
"Niels Thomsen" <nielsREMOVE@thomsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:4116be35$0$175$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Du kan læse mere om Sauer-Danfoss OSP'er her:
> http://www.sauer-danfoss.com/Literatur/index.html
> under Steering. De skriver kun om traktorer, men det er jo også det OSP'en
> er konstrueret til.
Tak for din gode forklaring, nu er jeg lidt klogere.
Mvh Jens, Randers
| |
Calle. (10-08-2004)
| Kommentar Fra : Calle. |
Dato : 10-08-04 05:23 |
|
Niels Thomsen wrote:
> "jetp" <jetpFJERN@oncable.dk> wrote in
> news:41167c39$0$269$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:
>
>> Jeg har erhvervet mig et styretøj bestående af en cylinder og en
>> ratpumpe. Det er ratpumpen, der volder vanskeligheder, som jeg
>> håber, en eller anden har erfaringer med. Det er en Danfoss OSP200
>> pumpe, som egentlig er beregnet til servostyring, men på denne her
>> er hullet til tanken proppet af og i pumpeindgangen sidder der en
>> beholder til på/efter -fyldning af olie, - dvs. pumpen kører med
>> nødstyring, når den kører uden extern pumpetryk. Problemet er, at
>> pumpen går trægt.
>> Jeg har prøvet at fjerne proppen fra tankudgangen og lede den over i
>> pumpe/påfyldningsbeholderen, men det gjorde ingen forskel.
>> Kan pumpen modificeres, så den kan bruges manuelt mere gnidningsløst?
>>
>> Jeg håber, at jeg kan være så heldig, at én her har erfaring med
>> denne pumpe.
>>
>> Mvh Jens, Randers
>>
>>
>>
>
> Hej Jens.
>
> Den eneste erfaring jeg har OSP-styreenheder er, at jeg tidligere har
> væres med til at produktsere dem på Danfoss (nu Sauer-Danfoss).
>
Hvad lavede du dengang? Og hvor lang tid er det siden
--
Calle.
| |
jetp (10-08-2004)
| Kommentar Fra : jetp |
Dato : 10-08-04 07:02 |
|
"Niels Thomsen" <nielsREMOVE@thomsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:4116be35$0$175$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> "jetp" <jetpFJERN@oncable.dk> wrote in
> news:41167c39$0$269$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:
>
> Skulle jeg lave et hudraulisk styresystem uden pumpe ville jeg vælge en
> langt mindre OSP (25 el. 50), det ville betyde at jeg skulle dreje flere
> omgange på rattet, men det ville kræve færre kræfter.
Jeg vil ikke montere en extern pumpe, så jeg må finde en anden løsning.
Vil styretøjet gå mærkbart lettere, hvis jeg finder en mindre OSP pumpe, og
er det en holdbar løsning, når jeg tager hensyn til punktet med 1% af
levetiden?
Alternativt kan jeg droppe Danfoss pumpen og i stedet bruge en anden
ratpumpe. Findes der alternativer til de dyre pumper til både, som evt. kan
findes på et autohug eller lign.? Den skal yde i forhold til cylinderen, der
er ca. 500 cm3.
Mvh Jens, Randers
| |
Calle. (10-08-2004)
| Kommentar Fra : Calle. |
Dato : 10-08-04 12:55 |
|
jetp wrote:
> "Niels Thomsen" <nielsREMOVE@thomsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:4116be35$0$175$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> "jetp" <jetpFJERN@oncable.dk> wrote in
>> news:41167c39$0$269$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:
>>
>
>> Skulle jeg lave et hudraulisk styresystem uden pumpe ville jeg vælge
>> en langt mindre OSP (25 el. 50), det ville betyde at jeg skulle
>> dreje flere omgange på rattet, men det ville kræve færre kræfter.
>
> Jeg vil ikke montere en extern pumpe, så jeg må finde en anden
> løsning.
>
> Vil styretøjet gå mærkbart lettere, hvis jeg finder en mindre OSP
> pumpe, og er det en holdbar løsning, når jeg tager hensyn til punktet
> med 1% af levetiden?
> Alternativt kan jeg droppe Danfoss pumpen og i stedet bruge en anden
> ratpumpe. Findes der alternativer til de dyre pumper til både, som
> evt. kan findes på et autohug eller lign.? Den skal yde i forhold til
> cylinderen, der er ca. 500 cm3.
>
> Mvh Jens, Randers
Ja, jo mindre cm3 den er på, jo lettere vil den gå, men så skal du også
dreje det mere på rattet. Men i en båd skal man jo heller ikke dreje meget
før den reagerer. Alternativt kan du se om du kan få fat i en mini
styreenhed (bruges til pro. plænetraktorer) den hedder OSPM til at starte
med. M=mini
--
Calle.
| |
Calle. (10-08-2004)
| Kommentar Fra : Calle. |
Dato : 10-08-04 05:22 |
|
jetp wrote:
> Jeg har erhvervet mig et styretøj bestående af en cylinder og en
> ratpumpe. Det er ratpumpen, der volder vanskeligheder, som jeg håber,
> en eller anden har erfaringer med. Det er en Danfoss OSP200 pumpe,
> som egentlig er beregnet til servostyring, men på denne her er hullet
> til tanken proppet af og i pumpeindgangen sidder der en beholder til
> på/efter -fyldning af olie, - dvs. pumpen kører med nødstyring, når
> den kører uden extern pumpetryk. Problemet er, at pumpen går trægt.
> Jeg har prøvet at fjerne proppen fra tankudgangen og lede den over i
> pumpe/påfyldningsbeholderen, men det gjorde ingen forskel.
> Kan pumpen modificeres, så den kan bruges manuelt mere gnidningsløst?
>
> Jeg håber, at jeg kan være så heldig, at én her har erfaring med denne
> pumpe.
>
Hvis en OSP kører nødstyring, suger den fra tanksiden, så det er nok P der
er proppet. Da du ikke har en pumpe der kan hjælpe med at trykke når du
drejer på rattet, så skal du jo manuelt selv skubbe olien med tandsættet.
Derfor går en OSP altid trægt under nødstyring.
Jeg kan så samtidig fortælle dig, at det ikke længere er Danfoss der laver
dem, men derimod Sauer-Danfoss. Og der er IKKE det samme.
--
Calle
(Automatikmekaniker i OSP montage/test afdelingen.)
| |
jetp (10-08-2004)
| Kommentar Fra : jetp |
Dato : 10-08-04 07:10 |
|
"Calle." <Fake@Fake.Fake> skrev i en meddelelse
news:a3YRc.2$nE4.0@news.get2net.dk...
> Hvis en OSP kører nødstyring, suger den fra tanksiden, så det er nok P der
> er proppet. Da du ikke har en pumpe der kan hjælpe med at trykke når du
> drejer på rattet, så skal du jo manuelt selv skubbe olien med tandsættet.
> Derfor går en OSP altid trægt under nødstyring.
Tak for svaret. Det er da dejligt, at der er nogle at spørge her, for jeg er
på "herrens mark" i det her spørgsmål.
I P-siden sidder der en lille beholder, hvor olien fyldes i, - tanksiden er
proppet.
Mvh Jens, Randers
| |
Calle. (10-08-2004)
| Kommentar Fra : Calle. |
Dato : 10-08-04 12:59 |
|
jetp wrote:
> "Calle." <Fake@Fake.Fake> skrev i en meddelelse
> news:a3YRc.2$nE4.0@news.get2net.dk...
>
>> Hvis en OSP kører nødstyring, suger den fra tanksiden, så det er nok
>> P der er proppet. Da du ikke har en pumpe der kan hjælpe med at
>> trykke når du drejer på rattet, så skal du jo manuelt selv skubbe
>> olien med tandsættet. Derfor går en OSP altid trægt under nødstyring.
>
> Tak for svaret. Det er da dejligt, at der er nogle at spørge her, for
> jeg er på "herrens mark" i det her spørgsmål.
> I P-siden sidder der en lille beholder, hvor olien fyldes i, -
> tanksiden er proppet.
>
prøv at sætte beholdren i T op prop P isteden, da der under den bolt med en
tap på, sidder en 8mm kugle som gør at den suger fra T når der ikke er
pumpetryk på P. Det kan måske få den til at gå lettere, men en 500cm3 er
meget tung i nødstyring. tror du skal under 200cm2 for at det er brugbart.
Men prøv at flytte beholderen, for at se om det hjælper, så skal du jo ikke
ud og lede efter en ny.
--
Calle.
| |
jetp (10-08-2004)
| Kommentar Fra : jetp |
Dato : 10-08-04 14:13 |
|
"Calle." <Fake@Fake.Fake> skrev i en meddelelse
news:DL2Sc.57$T74.37@news.get2net.dk...
> prøv at sætte beholdren i T op prop P isteden, da der under den bolt med
en
> tap på, sidder en 8mm kugle som gør at den suger fra T når der ikke er
> pumpetryk på P. Det kan måske få den til at gå lettere, men en 500cm3 er
> meget tung i nødstyring. tror du skal under 200cm2 for at det er brugbart.
> Men prøv at flytte beholderen, for at se om det hjælper, så skal du jo
ikke
> ud og lede efter en ny.
Jeg har prøvet at fjerne proppen fra T og lukke P, men det gjorde ingen
mærkbar forskel.
Styretøjet er jo nok overdimensioneret til mit formål, - det sidder i en 30
fods motorbåd med et forholdsvis lille ror.
Det ser så dejligt solidt ud, men det er nok for voldsomt, så måske skal jeg
skifte hele herligheden med noget mindre.
Det er en hård nød at knække, når det skal være både billigt og godt
Tak for hjælpen.
Mvh Jens, Randers
| |
Calle. (10-08-2004)
| Kommentar Fra : Calle. |
Dato : 10-08-04 18:11 |
|
jetp wrote:
> Jeg har prøvet at fjerne proppen fra T og lukke P, men det gjorde
> ingen mærkbar forskel.
Havde du også beholderen på T?
--
Calle.
| |
jetp (10-08-2004)
| Kommentar Fra : jetp |
Dato : 10-08-04 20:15 |
|
"Calle." <Fake@Fake.Fake> skrev i en meddelelse
news:Kk7Sc.133$MF.13@news.get2net.dk...
> Havde du også beholderen på T?
Nej, men der var olie i hullet, men det er måske ikke nok?
Beholderen er et ca. Ø35 mm rør med påsvejset gevindsykke, som er skruet ned
i hullet.
| |
Calle. (11-08-2004)
| Kommentar Fra : Calle. |
Dato : 11-08-04 10:27 |
|
jetp wrote:
> "Calle." <Fake@Fake.Fake> skrev i en meddelelse
> news:Kk7Sc.133$MF.13@news.get2net.dk...
>
>> Havde du også beholderen på T?
>
> Nej, men der var olie i hullet, men det er måske ikke nok?
> Beholderen er et ca. Ø35 mm rør med påsvejset gevindsykke, som er
> skruet ned i hullet.
Nej det er ikke nok. Husk på at en 500cm3 skal bruge 500cm3 olie på en
omdrejning, det kan der bestemt ikke være i porthullet
--
Calle.
| |
jetp (11-08-2004)
| Kommentar Fra : jetp |
Dato : 11-08-04 11:09 |
|
"Calle." <Fake@Fake.Fake> skrev i en meddelelse
news:EDlSc.2121$oT2.230@news.get2net.dk...
> jetp wrote:
> Nej det er ikke nok. Husk på at en 500cm3 skal bruge 500cm3 olie på en
> omdrejning, det kan der bestemt ikke være i porthullet
Hm, jeg tror ikke rigtigt, jeg forstår dig.
Cylinderen er på ca. 500 cm3, og ratpumpen giver 200 cm3 pr. omdr., men det
er et lukket system, som vel kun henter olie i beholderen, hvis der løber
noget ud af evt. utætheder, ellers cirkulerer væsken vel? Da jeg fyldte olie
på første gang sugede den fint fra P, - der hvor beholderen sidder, og
luften i systemet kom også ud der, - det boblede ihvertfald meget ...
Mvh Jens
| |
|
|