Maritime ord
Fra : Preben Holm

Dato : 07-08-04 21:43

Hej gruppe,

kunne jeg ikke få Jer alle til at skrive de forskellige ord (i kan komme
i tanke om) som optræder i maritim sammenhænge inklusiv en betydning af
disse. Jeg er nybegynder indenfor sejlerlivets glæder og føler mig som
en grønskolling når jeg ikke fatter hvad folk siger.

Mvh / Preben Holm

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-08-04 22:11

På ejendommeligvis fremsatte Preben Holm følgende påstand:

www.udkig.dk se under ordbog eller lignende, jeg kan ikke lige huske
det korrekt link.

Claus

Fra : Morten

Dato : 07-08-04 22:25

Bolværksmatros = Landkrabbe

--
- Hilsen Morten

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-08-04 00:00

På ejendommeligvis fremsatte Morten følgende påstand:

> Bolværksmatros = Landkrabbe

Det er ikke rigtigt...

En bolværksmatros er en person, som uden det ringeste kendskab til
sejlads og både påstår at mestre kunsten at sejle.

En landkrabbe er sædvanligvis en erfaren sejler, som lader sig
pensionere og går i land. Bruges også om folk, som aldrig har sat
deres fod på en båd eller skib.

Claus

Fra : Morten

Dato : 08-08-04 11:10

Jamen, så kan det vel også være korrekt når

> uden det ringeste kendskab til sejlads = folk, som aldrig har sat
> deres fod på en båd eller skib

Landgangskrabber =
> Bruges også om folk, som aldrig har sat deres fod på en båd
eller er overbeviste om at kun de forstår de maritime udtryk.

--
- Hilsen Morten

Fra : Torben Bach

Dato : 08-08-04 10:57

"Preben Holm" <64bitNOnoSPAMno@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> disse. Jeg er nybegynder indenfor sejlerlivets glæder og føler mig som
> en grønskolling når jeg ikke fatter hvad folk siger.

Prøv denne link, som ser ud til at være ret så omfangsrig m.h.t. maritime
betegnelser.

http://home.worldonline.dk/sejler/ordliste/ordfr.html

Mvh

Torben

Fra : Bo Carlé

Dato : 08-08-04 11:34

Hej Preben
Kast også et blik på:
http://www.ordbog.hvf114.dk./
Ovenstående link, er om maritime udtryk.
Bo

Fra : Morten

Dato : 09-08-04 13:11

Hvis du er Niels Brok regnskabsuddannet skal du blot huske på at
bagbord er i vinduessiden og styrbord i dørsiden.

--
- Hilsen Morten

Fra : Kemster

Dato : 09-08-04 13:31

Jeg så faktisk en udsendelse i fjernsynet for ikke såååå længe siden, hvor
de lige kom med en side beærkning...
Programmet omhandlede gamle vikingeskibe, hvor de altid styrede i højre side
med en åre, stukket ned i vandet, og at det var deraf udtrykket kom...
styrbord = højre ( set fremad )

MVH
Kemster

Fra : Alvin A. Bang

Dato : 09-08-04 15:00

"Kemster" skrev i en meddelelse
> [...]
side
> med en åre, stukket ned i vandet, og at det var deraf udtrykket kom...

Derudaf kan udledes hvorfor det hedder bagbord. Som alle ved står man mere
elle mindre på tværs af sejlretningen når man styrer et vikingeskib og
rumpen altså bagen vender så mod........behøver jeg at skrive mere!!!!

MVH
Alvin

Fra : Lars Bonde

Dato : 09-08-04 17:30

> Derudaf kan udledes hvorfor det hedder bagbord. Som alle ved står man mere
> elle mindre på tværs af sejlretningen når man styrer et vikingeskib og
> rumpen altså bagen vender så mod........behøver jeg at skrive mere!!!!

Jeg er ikke helt med. Nu her konen og jeg sejlet lidt med et vikingeskib og
vi menes ikke at vi her stået med bagen vent mod bagbord. man står med næsen
vent mod bogen. Hvis man leder efter hvorfor det heder styrborg handler det
om hvor det øje som roret er fastgjort til sider. Det er et stort huld som
er lavet i det bord "planke " som sidder i højre sider agter eller styrbord.

---

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 09-08-04 19:19

"Lars Bonde" <larsdaf@pc.dk.tagmigvæk> skrev i en meddelelse

> [...]
> om hvor det øje som roret er fastgjort til sider. Det er et stort huld som
> er lavet i det bord "planke " som sidder i højre sider agter eller

Jeg tror såmænd ikke, I er så uenige enda.
Jeg mindes at have sejlet i et vikingeskib ved Roskilde, hvor roret nærmest
var en åre, og der stod man nærmest lidt på tværs af sejlretningen. Jeg
mindes også at have set et andet vikingeskib, hvor der vinkelret på åren var
monteret en en stok, som så stod tværskibs. Der ville man nok have front mod
sejlretningen - men roret er jo stadig monteret i styrbord side.

Jeg blev i øvrigt spurgt forleden, hvorfor det det hedder "halse" - altså
bagbord og styrbord halse. Jeg gættede på, at det er fordi, man på helt
gamle (vikinge-)skibe satte hhv. styrbord og bagbord bomnok (enden af
bommen) i siden af skibet (i læ side må det være), hvorved man så kunne
trimme den modsatte (luv) ende med et skøde. Hvad der så var sejlets
halsbarm afhang så af, om det var styrbord hhv. bagbord ende af bommen, der
sad i borde. Altså bagbord eller styrbord halse (halsbarm i borde).
Hmmmm, holder det mon vand ??

---
Mvh, Peter Ingsø Laursen

Fra : Lars Bonde

Dato : 09-08-04 20:43

> Jeg tror såmænd ikke, I er så uenige enda.
Det tror jeg nu helle ikke. Det nok svært at finde noget endegyldigt.

Det her jeg ikke tænk på før. Men mon ikke den er god nok.

VH Lars

---

Fra : Aage Andersen

Dato : 09-08-04 19:32

> Derudaf kan udledes hvorfor det hedder bagbord. Som alle ved står man mere
> elle mindre på tværs af sejlretningen når man styrer et vikingeskib og
> rumpen altså bagen vender så mod........behøver jeg at skrive mere!!!!

Og så var der styrmanden, der hver aften når han gik til køjs i al
hemmelighed
trak en lille seddel frem med teksten

højre = styrbord, venstre = bagbord

mvh

Aage

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-08-04 15:15

På ejendommeligvis fremsatte Aage Andersen følgende påstand:

eller man kan huske på SHAGtobak...

StyrbordHøjreAtidGrøn....

Claus

Fra : Egon Stich

Dato : 11-08-04 12:23

"Alvin A. Bang" <alvinbang@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> elle mindre på tværs af sejlretningen når man styrer et vikingeskib og
> rumpen altså bagen vender så mod........behøver jeg at skrive mere!!!!

Og det er så den folkelige udlægning. Men den passer ikke.
Styrbord kaldes således, fordi styreåren sad i højre side.
Bagbord er lidt mere indviklet.
På de gamle nordiske sprog hedder jorden "bakken". Svenskerne slår stadig
2hovedet i bakken", når de falder.
Da det var mest praktisk at lægge til med siden uden styreåre, altså imod
"bakken", kom venstre side til at hedde "bakbord".
En variant findes på gammelt engelsk: "Larboard"
Kan verificeres i de nordiske krøniker.

MVH
Egon.

Fra : John Hilt

Dato : 29-08-04 17:37

On Mon, 9 Aug 2004 14:10:48 +0200 Morten
wrote in news:dk.fritid.sejlads

>Hvis du er Niels Brok regnskabsuddannet skal du blot huske på at
>bagbord er i vinduessiden og styrbord i dørsiden.

Yes Gynter Morten, but think you a little about ...

http://home.online.no/~vidaandr/news/OBSquoting.html
http://www.bersvendsen.com/usenet/quoting.html

http://www.uwasa.fi/~ts/http/quote.html

"The number one rule of quoting is quote judiciously. Quote only what
is essential to make it possible for the reader to understand what your
posting or email message is about. As a rule avoid quoting an entire
message (signatures and all). It is not judicious to quote a hundred
lines of discussion just to input a single line of one's own."

--

-= jh =-