Dreje med motor båd
Fra : Lasse Nielsen

Dato : 07-08-04 20:29

Hej Alle

Jeg har lige købt en brugt Ruds 435 FC med en Yamaha 4 takt 40 hk motor ...
jeg har dog et mindre problem: Båden kan dreje dejlig skarpt til venstree
men til den højre er det næsten ikke til at dreje med den... dvs. at den
dreje meget lidt... jeg har prøvet at afmotere armen der går til motoren for
at se hvad problemet er. Motoren kan i sig selv sagtens dreje, men "pineden"
som skal trække sig tilbage når jeg drejer til højre, komme ikke helt
tilbage så moteren ikke drejer nok...... er der nogen der ved hvad der kan
gøres ??? jeg har tænkt på at lave en længere "arm" som går fra motoren til
dreje tingen, men dette vil medfører at den ikke drejer så skarpt til
venstre mere, hvis i forstår,og det er jo ikke meningen...

Håber der er en der kan hjælpe.

mvh

E helt grøn sejler.

Fra : Ukendt

Dato : 08-08-04 01:14

Hej Lasse

Det kan være at det er nok at justere armen ...

Dette kan gøres ved at stille motoren i "ligeud" og derefter tager du
"pinden" af motoren.
Dernæst drejer du rattet fra max højre til max venstre, og finder midten og
mærker det op.
Og så monterer du armen på motoren igen, stiller kablet på midten (altså ved
opmærkningen) Og derefter justrer du kablet i beslaget som er fæsnet til
agterskottet.
Kablet skal så justeres så at motoren "står i midten/ligeud" sammen med
"midter" afmærkning på kablet.

Nu skulle du så have mulighed for at dreje lige skarpt til høre som til
venstre.

Håber det hjalp dig lidt på vej.

Mvh
Lui

Fra : Lars Kristensen

Dato : 08-08-04 02:33

Lui wrote:

> Kablet skal så justeres så at motoren "står i midten/ligeud" sammen med
> "midter" afmærkning på kablet.
>

> Nu skulle du så have mulighed for at dreje lige skarpt til høre som til
> venstre.

Rettelse for at undgå misforståelser: Motoren kan dreje lige meget til
højre og venstre. Båden vil ikke gøre det pga. skruen (kan ikke huske
hvad effekten hedder).

- Lars

Fra : Lasse Nielsen

Dato : 08-08-04 07:15

Jeg tror at jeg vil prøve dette, men så kan den vel ikke dreje så skarpt som
tidligere til venstre ?? Skal man så have nye styrekabler?

mvh

Lasse