Redningsvest - Div. spørgsmål
Fra : Peter C:\\>

Dato : 03-08-04 21:09

Hej Gruppe

Min kammerat har købt en båd, og spurgte forleden om jeg ikke ville med en
tur.
Jeg lånte en "redningsvest" af ham, og fik efterfølgende den tanke at jeg
ville sætte mig lidt ind i "hvad-der-nu-end-er-at-vide" om den slags.

Jeg kan regne ud at det er en 50N svømmevest jeg har lånt, og set i lyset af
at jeg er utrolig dårlig til at svømme, (i en paniksituation er jeg nok
ligefrem ikke-svømmer) har jeg valgt at tage skridtet fuldt ud, og anskaffe
mig en redningsvest selv.

Google-groups er søgt igennem, og ligeledes er denne gruppe, men der er
stadig et par ting jeg er i tvivl om.

Først lidt ting der måske kan være af betydning for at vælge den rigtige
vest:
Jeg er 190cm og vejer 82 kg
Sejladsen vil primært blive sejlads i Holbæk Fjord og Køge Bugt + afstikkere
til svensk farvand.
Det er sommersejlads (trolling-fiskeri) i en motorbåd
derudover KUNNE der muligvis blive en kanotur en gang imellem på
Gudenå/Suså.

Af bevægelsesfriheds-hensyn mener jeg det skal være en oppustelig
redningsvest. Jeg har for mange år siden hørt godt om Secumar. Er Secumar
anerkendt som et af de bedste mærker, eller hvad er "Mercedes´en" indenfor
oppustelige redningsveste ? Jeg er i princippet ligeglad med prisen.....ok
jeg vil da helst ikke betale mere end nødvendigt, men når alt kommer til alt
er altså kun det bedste godt nok i tilfældet af at jeg skulle få brug for
det. :-/

Jeg mener at kunne regne ud at "harness" er en fornuftig ting at tage med.
Er det korrekt opfattet at det er noget kraftigt seleværk beregnet til at
bjærge personen i ?
Skal jeg have nogle "ekstra-ting" med ? Har læst noget om D-Ringe og
sikkerhedsline ?

Secumar har en vesttype de kalder window.
Det er til hurtigt at kunne se om vesten er fuldt funktionsdygtig ikk´ ?
....men hvis man er den eneste bruger af vesten, kender man vel sin vest fra
gang til gang, og skal vel som sådan ikke gå og holde øje med om den er rød
eller grøn ?
Er det en funktion der er guld værd, eller er den "smart men til at undvære"
?

I mit lokale bådcenter (Holbæk) har de en Secumar til 695,- (en 150N Ultra
X)
Den har både automatisk og manuel oppustning og kan bære mellem 40-120kg
Hvad kan være grunden til at den er så billig når alle andre Secumar koster
fra 1400,- og opefter
(Ja jeg kunne bare spørge i forretningen, men da jeg var derude idag var der
travlt og ikke til at få fat i en ekspedient, og desuden kan det jo ikke
skade at høre andre input)

Hvis der er noget jeg har glemt at spørge om, så giv mig gerne svarene
alligevel

Pyyha...det blev en længere omgang, men kort sagt:
Redningsvest........hvad skal jeg ?

--
MVH Peter C:\
- - -

Fra : Calle.

Dato : 03-08-04 21:37

> [...]
> alligevel
>
> Pyyha...det blev en længere omgang, men kort sagt:

Lære at svømme. Det lyder som du er helt panisk for at skulle ombord på en
båd, det er det værste der kan ske. En alm. godkendt redningsvest, samt sund
fornuft er alt hvad du behøver.
--
Calle.

Fra : Lars Kristensen

Dato : 03-08-04 22:19

Calle. wrote:

> Lære at svømme. Det lyder som du er helt panisk for at skulle ombord på en
> båd, det er det værste der kan ske. En alm. godkendt redningsvest, samt sund
> fornuft er alt hvad du behøver.

Det er en god idé at blive fortrolig med vesten og dens funktion. Hvis
ikke man har prøvet en oppusteligvest før, kan man godt blive
forskrækket over larmen og den kæmpe ballon der ligepludselig kommer
rundt om hovedt på en. Prøv at tage den på og hop i vandet. Husk at
skifte pastil og gaspatron bagefter.

Køb en god redningsvest. Så længe den er godkendt lever den op til
kravene og så skal den nok holde dig ovenvande.
Til motorbådsbrug tror jeg ikke du skal gå så højt op i om der er D-ring
til livline og sådan noget.
Hvis jeg var dig ville jeg løbe ned i Netto og købe den de havde der.
Det var pro-safe, svjh er de dansk. Det er en udemærket vest til dit
praktiske behov. Hvordan den er rent udseendemæssigt kan jeg ikke huske,
men kan den vende dig om på ryggen og kan den ellers holde sig flydende
er det fint og det kan den i Netto. Kan så ikke lige huske hvordan det
var med bevægelsesfriheden.

- Lars

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 03-08-04 22:37

Hvorfor det ?? Sejlbådssejlere og motorsejlere ligger da i det samme vand,
når det er faldet over bord...

/Bjarke

Fra : Calle.

Dato : 04-08-04 21:54

Bjarke Christensen wrote:
> Hvorfor det ?? Sejlbådssejlere og motorsejlere ligger da i det samme
> vand, når det er faldet over bord...

Ja men en motorbåd kan hurtigere vende, og få manden op igen
--
Calle.

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 04-08-04 22:52

Du mener inden han suger vand og bliver tungere ?

Beklager, Calle, men jeg synes ikke den argumentation holder vand. Ringen
skal jo bruges til at sætte manden fast oppe i båden (livline) og/eller få
manden op i båden, hvis han ligger (fx bevidstløs) i vandet. I den tid han
ligger og venter på båden kommer tilbage bruger han jo ikke ringen til noget
og det må da i den henseende være ligegyldigt.

/Bjarke

Fra : Calle.

Dato : 05-08-04 20:03

Bjarke Christensen wrote:
> [...]
> vandet. I den tid han ligger og venter på båden kommer tilbage bruger
> han jo ikke ringen til noget og det må da i den henseende være

Læs dog hvad jeg svarer på

--
Calle.

Fra : Lars Kristensen

Dato : 05-08-04 21:48

Bjarke Christensen wrote:
> "Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> wrote in message

> Hvorfor det ?? Sejlbådssejlere og motorsejlere ligger da i det samme
vand,
> når det er faldet over bord...

Fordi jeg ikke har indtrykket af at der er nogen motorbådssejlere der
går på dæk under sejlads i søer hvor der er større fare for at blive
smidt af og man derfor bruger livline. Der er nok ikke mange der gider
at fedte rundt med en livline når de er på dæk i roligt vejr.

I princippet er det ligegyldigt om du binder snoren i en D-ring eller om
du bare lægger den om selve selen hvis du skal hive en person op af
vandet. Der er formentligt ikke nogen der har en dedikeret line til
personoptrækning med karabinhage hvor det er en fordel med en D-ring. Og
kan man finde den i en nødsituation?

Hvis jeg skulle købe vest til brug ombord i en motorbåd ville jeg ikke
gå så højt op i om der er D-ring i den. Mine pririoteter ville være om
den er praktisk, er ordenlig kvalitet, let at tilpasse, er behagelig at
have på både i sammenklappet stand men også oppustet, har fornuftige
reflekser og selvfølgelig en fornuftig pris (dermed ikke sagt den
billigste).

- Lars

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 05-08-04 22:23

Jeg er blevet oplyst, at veste uden "ringen" ikke er konstrueret stærkt nok
til at man kan hive folk op i vestens seler.

Nu er der jo også noget der hedder knob.

Det er muligt jeg mest har erfaring fra mindre hurtiggående
"drenge-speed-både", men jeg føler at risikoen for at falde ud af en
speedbåd er tæt på lige så stor som risikoen for at ryge ned af fordækket på
en sejlbåd. - men det kan selvfølgelig skyldes en ualmindelig "drenget"
anvendelse af speedbåden. I har sikkert ret i det forholder sig anderledes i
en "pensionist-bus"

Anyway, så er jeg godt tilfreds med at have min "ring".

Fra : Peter C.

Dato : 04-08-04 07:09

> Lære at svømme. Det lyder som du er helt panisk for at skulle ombord på en
> båd,

Nej på ingen måde. Jeg har en sund respekt for vandet, men er skam ikke
panisk.
MEN...jeg vil bare ikke ligge i vandet og ærgre mig over jeg sparede det
forkerte sted, da jeg købte redningsvest...derfor ville jeg gerne vide mere
om hvad jeg skal gå efter når jeg skal købe.
At jeg burde lære at svømme (bedre) kan vi godt blive enige om, men derfor
skal jeg vel ha´ en redningsvest alligevel !

det er det værste der kan ske. En alm. godkendt redningsvest, samt sund
> fornuft er alt hvad du behøver.

Den sunde fornuft mener jeg, jeg har....det er redningsvesten jeg mangler

--
MVH Peter C:\
Bil-litteratur til salg/bytte: http://www.pc8.dk/litt-salg.htm

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 03-08-04 22:32

Hvis du ikke kan svømme er en 50N ikke tilstrækkeligt. det er jo en
svømmevest og beregnet til folk der kan svømme

Jeg har en secumar til ca 1000 kr. Jeg synes der er lidt mere
"kvalitetsfølelse" ved den, men formoder at der ikke er den store tekniske
forskel. jeg glæder mig til at høre mere vidende indlæg.

Herness er et must. Resten er gejl.

Bjarke

Fra : Carsten Holck

Dato : 04-08-04 09:59

Bjarke Christensen wrote:
> Hvis du ikke kan svømme er en 50N ikke tilstrækkeligt. det er jo en
> svømmevest og beregnet til folk der kan svømme
I den grad - jeg kiggede på søværns udgaven her i weekenden - og der er
bæreevnen 275N - men de er også beregnet til at fungere som _rednings_veste
der kan vende en bevidstløs på kort tid (husker ikke lige kravet).

Husk iøvrigt at kontrollere at patronen er ubrugt og på plads - i princippet
ved hver sejlads.
Hvis du ikke gør det hver gang kan du ikke huske hvornår du sidst gjorde
det - og så går der hurtigt et halvt år.
Iøvrigt er en kraftig D-ring guld værd hvis andre skal hive dig op af vandet
i bevidstløs tilstand, prøv det en dag i godt vejr - det er _svært_ og
forestil dig så at det er rigtig dårligt vejr.

--
/carsten

Fra : Preben Holm

Dato : 04-08-04 11:03

> Herness er et must. Resten er gejl.

Er der nogen der har et link, så man kan se en Harness?

Btw. hvis trygsejlads kommer forbi en dag var det måske værd at kigge
derud! De er i nyborg i dag og imorgen i havnsø.
Videre sejlplan ses på:
http://www.trygsejlads.dk/Default.asp?ID=544
De demonstrerer selvoppustelige redningsveste og fortæller om diverse
sikkerhedsudstyr. Har selv overvejet at kigge forbi, og håber at det kan
lade sig gøre.

Mvh / Preben Holm

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 04-08-04 20:35

Øhh det er jo lidt svært. Det er jo en indsyet "livsele" med en D-ring og
D-ringen er jo det eneste man rigtigt kan se.

Hvis man søger google for "bodyharness", så får man nogle hit jeg ikke
havde forventet mig. <smile>

Bjarke

Fra : Preben Holm

Dato : 04-08-04 22:09

> Øhh det er jo lidt svært. Det er jo en indsyet "livsele" med en D-ring og
> D-ringen er jo det eneste man rigtigt kan se.

Dvs. det du mener er at der bare skal være D-ring til livline eller har
jeg efterhånden misforstået noget?

Mvh / Preben Holm

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 04-08-04 22:48

Nemlig, men D-ringen skal jo siddet ordentligt fast hvis man skal løfte en
våd mand på 100 kg op i den, så der er nogle ting syet ind i vesten der ikke
findes på veste uden D-ringen.

Fra : Preben Holm

Dato : 04-08-04 22:16

> [...]
> De demonstrerer selvoppustelige redningsveste og fortæller om diverse
> sikkerhedsudstyr. Har selv overvejet at kigge forbi, og håber at det kan

Det var dog skræmmende at se alle dem der ikke havde tjek på deres
sikkerhedsudstyr og havde sejlet i mange år. Ikke mange havde tjek på
"mand-over-bord" og hvordan man klarede noget sådant..
Og hvor mange der endnu ikke havde afprøvet deres selvoppustelige
redningsveste var næsten endnu mere skræmmende. Men jeg hoppede da
gladeligt i havnebassinet med en selvoppustelig redningsvest for at se
effekten af en sådan. Det var da meget sjovt (og gratis).

Jeg vil dertil sige, at måden en Viking vest pakkes på er noget mere
omstændelig end f.eks. Secumar. Jeg synes Secumar'en (som mine forældre
har et par stykker af, modellen til nok en 7-800 kr.) virker noget mere
gennemført og mere praktisk at pakke sammen efter udløsning, hvilket jeg
også ville kigge på i sådan en situation, hvis prisen ca. er den samme.

Mvh / Preben Holm

Fra : Kim Bøndergaard Poul~

Dato : 04-08-04 19:52

> [...]
> Hvad kan være grunden til at den er så billig når alle andre Secumar koster

Jeg er ikke 100% sikker - men Secumars børneveste som også koster 1400 kr er med noget Secumar kalder dobbelt membran. Jeg går ud
fra at de dyrere voksen veste er opbygget efter samme princip.

Dobbelt membranen skulle gøre vesten sikker selv efter stik huller, da de to membraner ved oppustning vil forskubbe sig i forhold
til hvordan de ligger i ikke oppustet tilstand.
I oppustet tilstand presses de to membraner så hårdt sammen, at de nu to forskudte huller bliver "lappet"

mvh Kim

Fra : Peter C:\\>

Dato : 05-08-04 21:00

Jeg har nu....tror jeg...dannet mig en ide om hvad jeg vil ha, og imorgen
vil køre ud og investere i en redningsvest. (hvis de da har tid til at
ekspedere mig :-/ )
Det bliver en Secumar Survival 150 eller 275 med Harness

Et stort tak til alle svarerne.
--
MVH Peter C:\
- - -

Fra : Carsten Holck

Dato : 05-08-04 22:25

> [...]
> tid til at ekspedere mig :-/ )
> Det bliver en Secumar Survival 150 eller 275 med Harness

Lyder fornuftigt, men prøv at komme til at tage den på og se om den virker
behagelig, det er jo trods alt dig der skal bruge den ...