Import af brugtbåd fra USA ?
Fra : Jens

Dato : 02-08-04 13:13

Hej NG

Foreløbig måske mest tankespind, men alligevel...

En brugt Najad 320 fra midtfirserne i Europa = 82.000 ? ... (ca. kr 620.000)

Tilsvarende båd i USA = 43.500 $ ... (ca. kr 275.000)

Altså umiddelbart mere end 300-tusinde sparet ved at hente den over dammen!!
Det kan jo nemt financiere enkeltrejse til US samt orlov for at sejle skibet
hjem

* Er så stor forskel typisk?
* I givet fald hvorfor?
* Og hvordan er det så med importtold, moms mm.??

Mvh
Jens

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-08-04 16:17

På ejendommeligvis fremsatte Jens følgende påstand:

> [...]
> * Er så stor forskel typisk?
> * I givet fald hvorfor?
> * Og hvordan er det så med importtold, moms mm.??

Både fra tredielande, dvs. uden for EU er altid pålagt 25% dansk moms.
Om der er en toldafgift er jeg ikke sikker på. Men dit største problem
bliver nok CE-mærkningen.

Det er dig,, der skal stå for dette, og det kan sagtens løbe op i
60-70.000! -alt efter bådtype osv.

http://www.sofartsstyrelsen.dk/sw4356.asp

Claus

Fra : N/A

Dato : 03-08-04 07:43

Fra : Martin S?rensen

Dato : 03-08-04 07:43

"Per Olsen" <private@local.dk> wrote in message news:<410e93f7$0$239$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

> Hmm, jeg sejler på en båd fra '58 ... jeg er ret sikker på at den ikke er CE
> mærket. Og hvis jeg nu bygger min egen båd, så skal den vel heller ikke CE
> mærkes. Det kan godt være at der bliver problemer med forsikringen, jeg kan
> ikke se hvordan det kan være ulovligt at sætte indkøbe noget formet
> glasfiber og sætte det i vandet. Uden at være sikker, så virker det som om
> reglerne for CE mærkning kun gælder forhandlere - ikke til privat brug. Som
> sagt, det er jo tilladt at bygge sin egen båd.
>
> - Per

Enhver båd der efter juni 98 tages i brug i EU (medmindre den
tidligere har været i brug i EU svjh) skal CE-godkendes. Undtagelserne
er efter hukommelsen både under 3m, både der kun er beregnet til
konkurrence, vandcykler og hjemmebyggede både medmindre disse sælges
inden 5 år efter ibrugtagning.

Direktivet kan læses her (på engelsk):
http://www.daviscoltd.com/nams/CE%20Mark/COMMENT.htm

/Martin

Fra : Jens

Dato : 03-08-04 08:55

> [...]
> er efter hukommelsen både under 3m, både der kun er beregnet til
> konkurrence, vandcykler og hjemmebyggede både medmindre disse sælges

Vi taler om en brugt båd fra midt-80'erne, så CE-mærkning skulle vist ikke
være et problem - men ellers en god pointe, som jeg faktisk havde overset
,-)

Jens

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-08-04 17:47

> [...]

vist
> ikke være et problem - men ellers en god pointe, som jeg faktisk

Båden skal altså stadig være CE mærket!

Det gælder alle både bygget efter 1954 og som bliver importeret
*efter* den 16. juni 1998..

Da direktivet er fra 1998, så er sandsynligheden for, at den
pågældende båd er mærket meget lille...

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-08-04 17:37

olsen skrev..

Jeg kan ikke se dit oprindelige indlæg, så jeg er nødsaget til at
svare Martins.

Naturligvis er din båd ikke CE mærket, dengang var der ikke noget der
hed EU!

CE mærkningen gælder for alle, uanset hvem der importerer dem. Hvis du
selv vil bygge en båd, så må du ikke sælge den de første fem år, med
mindre den bliver CE godkendt. Og det er i givet fald sælger, der skal
varetage godkendelsen.

Der er ingen vej uden om CE mærkningen. Bemærk, at strafferammen for
at sælge en båd uden CE godkendelse går op til to år fængsel....

Claus

Fra : Lene Jensen

Dato : 03-08-04 19:18

Det var meget intressant at finde ud af om en HR 42 fra 1992 købt i hhv.
Sverige og US adskiller sig så væsentligt at det kun er det ene fartøj der
er CE mærket. Flere bådmodeller der blev bygget før CE mærkningens
indførelse, produceres stadig og jeg antager at såfremt en ny model er CE
mærket vil den gamle enten kunne blive det, eller også "naturligt" være det.
Et andet eks. er Nauticat 38 der stadig produceres og der findes modeller
tilbage fra 79 som gerne må handles indenfor EU, men tilsyneladende ikke
hjemkøbes fra US (protektionisme ?).

Lene

Fra : Martin Sorensen

Dato : 03-08-04 21:33

In article <410fd671$0$188$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, "Lene Jensen"
<no@mail.com> wrote:

> [...]
> tilbage fra 79 som gerne må handles indenfor EU, men tilsyneladende ikke

Ingen af dem vil være CE-mærkede da det ikke var opfundet endnu. Juni 98
er som skrevet andetsteds skæringsdatoen.

Fartøjer taget i brug i EU før skæringsdatoen behøver ikke godkendelse.
Fartøjer der tages (er taget) i brug i EU efter skal godkendes (med
diverse undtagelser). Jeg tror dog ikke at fartøjer der var hjemmehørende
i de nye EU-lande før de blev medlemmer behøver godkendelse.

To fartøjer kan være helt ens, og det ene CE-mærket, det andet ikke. Man
skal nemlig betale til Certificerings-selskabet for hver båd der
certificeres, så det er en ekstra omkostning. Det er også muligt at f.eks.
Nauticatten er lidt forskellig fra US til EU.

Omkostningerne afhænger også meget af hvilken kategori der skal
certificeres i. Klasse C (Coastal, en Wayfarer-jolle er klasse C) er ret
enkel, hvorimod der er væsentlig højere krav både til detaljer,
stabilitetsberegning og dokumentation til klasse A (Ocean).

Jeg ved iøvrigt ikke om der er noget til hinder for at få en båd som kunne
opfylde klasse-A-kravene klasset som C for at spare. Loven er vel opfyldt,
og der er (gudskelov) endnu ingen love der forbyder folk at sejle fra
Skotland til Island i en klasse-C-båd (søg på Frank Dye). Det er ikke
engang mit indtryk at forsikringsselskaberne er synderligt interesserede.

Jeg har faktisk læst det kommenterede direktiv (ok, skimmet) da jeg
overvejede at bygge båd selv, og jeg sad med en fornemmelse af at det er
temmelig begrænset hvad det vil bidrage til at søsikkerhed. Derimod gør
det livet surt for mindre værfter/bådebyggere og gør nye både dyrere. Men
nu er jeg vist på vej OT...

God vind

Martin

Fra : Lars Kristensen

Dato : 03-08-04 22:07

Martin Sorensen wrote:

> [...]
> certificeres, så det er en ekstra omkostning. Det er også muligt at f.eks.
> Nauticatten er lidt forskellig fra US til EU.

Det er producenten selv der certificerer. Evt. betaler producenten nogen
for at gøre det første gang. Efterfølgende er det blot et stykke papir
og en plakette hvor der står den er godkendt.
CE-mærkningen er blot en garanti for at et produkt opfylder en række
krav. Hvis producenten vælger at sætte et CE mærke på sit produkt, skal
producenten kunne gøre rede for at det opfylder kravene. Som
udgangspunkt er der ikke nogen instancer der kontrollerer om produktet
overholder kravene. Men hvis der er nogen problemer relateret til nogle
af de krav der er specidifcret for et given produkt, kan producenten
komme i alvorlige vanskeligheder hvis ikke produktet alligevel opfylder
kravene.
Hver båd bliver ikke testet da nogle af tests der udføres er
destruktive. Når den første er godkendt er de efterfølgende eksemplare
det også hvis ikke der er ændret noget på konstruktionen. Det er den
første der er dyr at godkende.
Det kan være at producenten kører nogle kvalitetskontroller på hver båd.
Men det er mest i egen interesse, så ikke producenten bliver kendt for
at levere noget skidt.

- Lars

Fra : Claus Tersgov

Dato : 04-08-04 02:03

På ejendommeligvis fremsatte Lars Kristensen følgende påstand:

> Det er producenten selv der certificerer. Evt. betaler producenten
> nogen for at gøre det første gang. Efterfølgende er det blot et
> stykke papir og en plakette hvor der står den er godkendt.

Det er jeg ikke sikker på, at du har ret i. På søfartsstyrelsens
hjemmeside er der vistnok en oversigt over personer i danmark, som er
godkendt af EU til at foretager certificeringen. Der er flere former
for CE mærkning, og denne her er ikke kun en overensstemmelseerklæring
som er det mest udbredte, men mere omfattende.

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 03-08-04 22:34

CE mærket har eksisteret siden 96. 98 var tidspunktet hvor det blev et krav.

Bjarke

Fra : Claus Tersgov

Dato : 04-08-04 01:58

På ejendommeligvis fremsatte Lene Jensen følgende påstand:

> [...]
handles
> indenfor EU, men tilsyneladende ikke hjemkøbes fra US

Selve mærkningen er næppe det store problem for tyåebådene, problemet
ligger nok i, at værft eller den EU godkendte skibsingeniør tager sig
betalt for sit arbejde.

Om det er protektionisme eller ej, er vel underordnet. Reglerne er
lavet for at *beskytte* os sejlere mod dårligt fabrikerede både. Og
dem er der dælme nogle stykker af. Se bare på udvalgte eksemplarer af
de små Baylinere....

Enkelte modeller har været direkte livsfarlige...

Claus

Fra : Per Krabbe

Dato : 02-08-04 16:58

"Jens" <sjp.news@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> * Er så stor forskel typisk?
> * I givet fald hvorfor?
> * Og hvordan er det så med importtold, moms mm.??

Tag den hjem via Bremerhaven - den skal fortoldes om momses i den havn den
lander i. Dvs tysk moms. Dvs når du bringer den til DK er det fra EU land og
ikke 3. land. Så er der ingen problemer med CE mærkning etc..

Lad en der har rigtig forstand på det vurdere løsningen - men fra 275000 til
620000 er der jo rigelig spænd til en god advokat.

pkc

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 02-08-04 18:55

Hej Per,

Det tror jeg ikke er rigtigt. Hvis ikke den har CE mærkatet kan man få
problemer (hvis ikke tidligere så i hvert fald når man skal sælge den
igen). - og den mærkat får den jo ikke bare fordi den har været en tur via
Bremerhaven.

Den med momsen er imidlertid god nok.

Bjarke

PS: Med mindre det er en ældre båd, hvor køberen ikke vil forvente at den er
CE mærket....

Fra : Per Krabbe

Dato : 02-08-04 19:39

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:celv58$1rir$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> problemer (hvis ikke tidligere så i hvert fald når man skal sælge den
> igen). - og den mærkat får den jo ikke bare fordi den har været en tur via

Enig.

Det kunne være spændende at høre om der er nogen der er blevet "opbragt" af
Søfartsstyrelsen med begrundet mistanke om manglende CE mærkning.

pkc

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 02-08-04 22:35

Der har lige været en sag med to forhandlere der har fået betragtelige
bøder. Jeg vil gætte på at forhandlere i fremtiden vil blive checket for
både skibe de selv importere/forhandler samt for skibe det har i provision.

Jeg tror ikke privat vil blive checket, men det er også lige meget for bare
det faktum at man ikke kan sælge en båd gennem etablerede forhandlere vil
uværligt reducere handelspriserne.

Bjarke

Fra : Per Krabbe

Dato : 02-08-04 19:41

> [...]
> problemer (hvis ikke tidligere så i hvert fald når man skal sælge den
> igen). - og den mærkat får den jo ikke bare fordi den har været en tur via

Gad vide om der findes en liste over CE godkendte fritidsfartøjer.

pkc

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-08-04 22:44

På ejendommeligvis fremsatte Per Krabbe følgende påstand:

> [...]
> havn den lander i. Dvs tysk moms. Dvs når du bringer den til DK er
> det fra EU land og ikke 3. land. Så er der ingen problemer med CE

Det er direkte forkert!

CE mærkningen er et EU krav og er derfor ens i alle EU lande.

Claus

Fra : Steen

Dato : 03-08-04 14:18

Hej Jens.

Havde netop haft den samme ide , men endte op med en en båd fra
Tyskland.( pga tid)
Fik tilbud fra et US. transport firma. 50.000,-dk for en transport af
34 fods sejlbåd fra NW til Hamburg.

Bådene er ikke EU godkendte , men hvem spørger efter dette. EU
godkendelser er jo blot en mindste fællesnævner , udtænkt af
fabrikanter og lovgiver.

For os private er det jo bedøvende ligegyldigt. Amerikanerne og
Canadierne laver gode både, og de store fimaer har lavet både i mange
år.

Hunter , Irwing,C&C er der mange af , og rigtigt mange penge at spare.
men det kræver jo tid og planlægning. Man skal jo lige over at se
båden ved selvsyn før den tages hjem.

MVH Steen

Fra : Preben og Anette

Dato : 03-08-04 16:28

Hej

Jeg går ud fra den skal forskíkres og når eller hvis en skade sker er der et
problem.
Problemet ligger i at hvis forsikringen skal betale skaden eller en anden
lave skade på båden,
risikerer man at skaden står for ejers regning hvis den ikke er CE mærket
efter EU søfartsregler
En båd skal idag CE mærkes som den båd du vil hente i USA eller et andet
ikke EU land og det er ligegyldigt om båden
er ny eller brugt den tages jo i brug efter 1998.

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-08-04 17:51

På ejendommeligvis fremsatte Steen følgende påstand:

> Bådene er ikke EU godkendte , men hvem spørger efter dette. EU
> godkendelser er jo blot en mindste fællesnævner , udtænkt af
> fabrikanter og lovgiver.

Hvis du skal sælge båden igen, så er det ulovligt og du kan få en
masse ballade ud af det. Se mit andet indlæg.

> For os private er det jo bedøvende ligegyldigt. Amerikanerne og
> Canadierne laver gode både, og de store fimaer har lavet både i
mange
> år.

Det er sådan set sagen uvedkommende, lov er jo lov uanset hvor tåbelig
man synes det er. I øvrigt kan man få gevaldige problemer med sit
forsikringsselskab, hvis man skal have erstatning for skader.

Se evt. det link, jeg har postet tidligere...

Claus

Fra : sailor99

Dato : 03-08-04 18:57

Jeg ville da bare klø på med den besparelse. Få undersøgt alt vedr. båden
til bunds, og hvis det virkelig er "skivet", vil der stadig være penge til
overs, hvis prisangivelserne holder.

Vil det være ønsketænkning at antage, at en Najade rimeligt nemt, evt. med
lidt svensk hjælp, kunne få det berømt/berygtede mærke?

Mvh
Georg

Fra : Claus Tersgov

Dato : 04-08-04 02:05

På ejendommeligvis fremsatte sailor99 følgende påstand:

> Vil det være ønsketænkning at antage, at en Najade rimeligt nemt,
> evt. med lidt svensk hjælp, kunne få det berømt/berygtede mærke?

Jeg tror, at det er forholdsvist nemt, når det gælder en typebåd, der
er veldokumenteret, men jeg tror også, at det koster kassen....

Claus

Fra : Martin S?rensen

Dato : 04-08-04 09:34

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message news:<cepck8$2amb$1@news.cybercity.dk>...
> [...]
>
> Jeg tror, at det er forholdsvist nemt, når det gælder en typebåd, der
> er veldokumenteret, men jeg tror også, at det koster kassen....

Jeg tror også det burde være ret nemt, og hvis prisforskellen er stor
nok kan det sikkert betale sig. Jeg ville skrive til både producenten
og

http://www.ceproof.com/recreational_craft_directive_RCD.htm

for at få et hvalificeret gæt. Desværre er deres prisliste ikke
tilgængelig i øjeblikket, men jeg har før været i kontakt med dem og
de svarer nogenlunde hurtigt. Der står iøvrigt meget godt om emnet på
deres hjemmeside.

/Martin