Lyn
Fra : mov

Dato : 01-08-04 21:25

Hej Gruppe
er der nogen der kan give et godt råd til sejlas i tordenvejr.
Jeg har i nogen sejler bøger set at hvis man bliver overasket af torden
vejr, skal man bare koble et kabel til rigen og smide den anden ende i
vandet ?? Vil dette ikke bare tiltrække lynene ?? Hvad gør i når i er ude i
torden vejr

MVH

Morten

Fra : Claus Tersgov

Dato : 01-08-04 15:24

På ejendommeligvis fremsatte mov følgende påstand:

> [...]
> torden vejr, skal man bare koble et kabel til rigen og smide den
> anden ende i vandet ?? Vil dette ikke bare tiltrække lynene ?? Hvad

Sejlads og lyn er noget som deler såvel sejlere og videnskabsfolk i to
lejre.

Med en afledning til vandet er bådens mast pludselig det højeste punkt
med direkte forbindelse til vandet, og det er næppe smart, og med
tanke på, at der sikkert er flere hundrede tusinde ampere og
milllioner af volt i et lyn, så kan en afledning nok være det samme.

Skaderne på riggen og resten af båden bliver alligevel enorme ved et
direkte lynnedslag, så jeg tviler på, at det vil gøre nogen forskel
overhovedet. Måske vil det i bedste fald begrænse skaden en lille
smule...

Claus

Fra : john

Dato : 01-08-04 21:20

"mov" <mov12@webspeed.dk(fjern12)> skrev i en meddelelse

Hvad gør i når i er ude i
> torden vejr

Hej Morten

Det kan udtrykkes meget kort:

Håber og ber.

Hviken guddom det er bedst at be til ved jeg ikke, men for mig at se er det
et spørgsmål om held ikke at blive ramt.

Bliver man ramt, så kan det galt, og det kan gå rigtig galt.

Galt, det er nå alt elektrisk udstyr bliver smadret til atomer, men når
skroget slipper nogenlunde intakt fra lynet

Rigtig galt er når lynet forlader skroget gennem f.eks ekkolodstransduceren
og efterlader et forsvarligt hul i skroget.

Jeg er til nu (7-9-13) ikke blevet ramt ( det er der heldigvis ikke så mange
der er, men jeg er da nogle gange (uforskyldt!!) havnet i tordenvejr på
"åbent hav".

Den værste oplevelse var omkring 1980, i folkebåd uden motor, og dermed uden
mulighed for at undvige et optrækkende tordenvejr nord for Brandsø i
Lillebælt, da det var fuldstændig stille indtil bygen var over os.
Sigbarheden forsvandt på grund af regn og blæst, så vi lå og kredsede
omkring Flækøje prikken for en fok indtil bygen var overstået. Det var meget
lidt sjovt, lynene hamrede ned omkring os, men ramte gudskelov ikke, og
efter ½ time var vi ude på den anden side, og kunne forsætte til Middelfart.

Hilsen John

Fra : Jens

Dato : 02-08-04 07:41

"john" <john_lundsgaard@familie.tdcadsl.dk> wrote in message

> "mov" <mov12@webspeed.dk(fjern12)> skrev i en meddelelse
>

> Hvad gør i når i er ude i
> >

> Hej Morten
>
> Det kan udtrykkes meget kort:
>
> Håber og ber.

Hvis du så tilmed sørger for at få reduceret sejlareal i tide, og er sikker
i navigationen, så går det sjældent helt galt.

I min verden, så er risikoen for lynnedslag marginal - og du kan hverken
gøre fra eller til med lynafledere eller andet 'gøgl'. Et direkte lynnedslag
trækker så stor strøm, at en 'tynd' wire fra vantet ned i vandet ikke gør
den store forskel... men netop den diskussion går til tider heftigt, som
Claus så rigtigt antyder.

Et langt større problem er de besynderlige vindforhold, som tordenvejr ofte
medfører: Meget kraftige vindstød, springende kastevinde og nogen gange
vindpust, som nærmest blæser lodret nedad. For at sikre fuld kontrol under
et tordenvejr er det derfor meget vigtigt, at få reduceret sejlareal, og
evt. have plads i farvandet til at 'løbe stormen af' på en halvvind. Vinden
kan jo også give pludseligt rejsende sø, som kan gøre det
ubehageligt/usikkert at arbejde på fordækket - så igen; få reduceret sejl i
tide, når du opdager en tordenbyge i dit kølvand.

Endelig kan en kraftig tordenbyge reducere sigten til næsten 0 på et
øjeblik. Sikker navigation og et kryds i søkortet er altid alfa og omega; og
tænd evt. navigationslys, så du nemmere bliver set.

Ikke mindst i åbent farvand vil det altid være smart at sikre sig med
livline, ligesom redningsvesten er en selvfølge.

Når dette er gjort, så tager vi det stille og roligt i tordenvejr; holder
koncentrationen og et godt udkig, og nyder så det fantastiske skue, som et
tordenvejr også kan være ,-)

Jens

Fra : CarstenD

Dato : 02-08-04 10:57

Hvad gør i når i er ude i
> torden vejr
>
> MVH
>
> Morten

Er der nogen, der rent faktisk har hørt om sejlere, der er blevet ramt af
lynet (førstehåndskendskab

Mvh

Carsten

Fra : Ukendt

Dato : 02-08-04 10:47

"CarstenD" <cardal@fjernimage.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogen, der rent faktisk har hørt om sejlere, der er blevet ramt af
> lynet (førstehåndskendskab

Ikke førstehåndskendskab, men der har i tidens løb været lidt artikler i
div. sejlerblade om emnet, og jeg ved positivt om et lystfartøj der har
været på værft efter lynnedslag.

John

Fra : Sven Fafner

Dato : 02-08-04 12:52

On Sun, 1 Aug 2004 22:24:51 +0200, "mov" <mov12@webspeed.dk(fjern12)>
wrote:

>Hej Gruppe
>er der nogen der kan give et godt råd til sejlas i tordenvejr.

Risikoen for at blive ramt skulle være lille, til trods for at man er
det højeste punkt på havet og føler sig meget udsat.

Årsagen er at et lyn er "nærsynet". Det "opdager" ikke båden før det
er i en afstand der svarer til ca. mastens højde. Det vil sige at der
er kun en risiko, hvis lynet alligevel havde "tænkt" sig at slå ned
ganske tæt ved båden.

Her er en svensk artikel om emnet:

http://www.hamnen.se/content/article.asp?articleid=158

Det er da også sjældent man møder sejlere der er blevet ramt af lyn,
og endnu sjældnere at man hører om nogen der er døde af det. Men det
er bestemt ikke rart at være til søs i tordenvejr, og sikkert meget
ubehageligt at blive ramt.

> Jeg har i nogen sejler bøger set at hvis man bliver overasket af torden
>vejr, skal man bare koble et kabel til rigen og smide den anden ende i
>vandet ?? Vil dette ikke bare tiltrække lynene ??

Ja, det er der netop delte meninger om. Svenskerne har åbenbart en
del viden om emnet. Hvis man søger på Google med ordene åskskydd
segelbåt får man en del interessante hits med vejledninger i at
lynbeskytte sin båd. Der findes endda en international forskrift: ISO
10134 (2003): Small craft -- Electrical devices --
Lightning-protection systems.

Jeg har ikke selv installeret nogen lynbeskyttelse.

--
Venlig hilsen
Sven Fafner