Ryds 535 FC og styreegenskaber
Fra : Preben Holm

Dato : 29-07-04 21:04

Hej alle

Mine forældre har lige investeret i en kabinebåd (planende) af
ovenstående type.
Desværre viser det sig at båden er utrolig svær at styre, hvilket vi har
fået forståelsen af er ret generelt for den bådtype? Er det rigtigt?

Vi har dog ikke mistet modet (endnu) og overveje at købe nogle af de der
Hydrofoils. Jeg har læst at det sætter styreevnen op ved lav fart (og
nedsætter planingshastigheden) - er det rigtigt? Og gir det faktisk
noget? Får man noget "retningsstabilitet" ud af det eller er det det
rene salgsgas - jeg har ikke set mange der har dem.
Det store problem er når vi skal ramme ind mellem pælene ved bådpladsen
- i det hele taget at ramme pladsen når der altid er sidevind kan være
utroligt svært. Der er desuden kun godt 5 cm ekstra hvor båden er
bredest. Er der nogen der har nogle tips med hvordan det kan være smart
at lægge sig for at undgå at blive "slæbt af vinden"?

Mvh / Preben Holm

Fra : Ukendt

Dato : 29-07-04 22:47

Hej Preben

Normalt kan en planende båd være svær at styre ved lav fart, mest pga af den
flade bund ... der er jo ikke rigtig nogen køl på båden som kan "skære"
vejen frem i vandet,

Og den bedste måde at undgå at blive slæbt af vinden er at lægge sig op i
mod den med stævnen. Så har man mere kontrol over det, fordi så er der en
mindre flade som vinden kan "skubbe" på og derudover har du motorkraften til
at få båden til at ligge stille.

Håber det var lidt svar .. men der kommer nok andre med nogle måske bedre
svar ..

Mvh
Lui

Fra : Hans Olsen

Dato : 30-07-04 06:02

"Preben Holm" <64bitNOnoSPAMno@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Desværre viser det sig at båden er utrolig svær at styre, hvilket vi har
> fået forståelsen af er ret generelt for den bådtype? Er det rigtigt?

Hejsa
Ja - det er helt korrekt, kabinebåde er næsten ikke til at styre i
helt lav fart - men øvelse hjælper meget - vind - strøm - kan
give meget forskellig afdrift.
Men i skal bare øve jer meget, (nok helst lidt udenfor havnen, og går det
helt galt, så sigt altid efter den billigste båd
Vi trak altid et tov med ud fra broen og ud til stolpen, så man kan trække
sig
ind på plads, jeg har nu det samme til min lystkutter på 11 T, det er
en god ting.
Men fortvil ikke - det skal nok komme.

> [...]
> noget? Får man noget "retningsstabilitet" ud af det eller er det det
> rene salgsgas - jeg har ikke set mange der har dem.
Jeg har altid haft Hydrofoils på mine kabinebåde, jeg syntes
de virkede efter hensigten.

Hilsen
Hans Olsen