Erfaring med montering af transducer
Fra : Preben og Anette

Dato : 29-07-04 20:21

Hej

Er der nogen her der har erfaring med montering af en transducer i en
træbåd?
her tænker jeg på indvendig i båden uden ar skulle bore et hul i den?
Hvad har i gjort? Virker det tilstrækkeligt?

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : Per Ravn

Dato : 29-07-04 21:33

Hej...

Transduceren kan placeres i en beholder med olie. Det kan være ganske
almindeligt spiseolie i eksempelvis en plasticbeholder der monteres i
Sikaflex. Signalerne skulle herefter ganske udmærket kunne gå igennem
bunden.

Per

Fra : Preben og Anette

Dato : 29-07-04 21:32

Hej Per

Er det noget du har erfaring med??

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : Per Ravn

Dato : 30-07-04 14:16

Hej Preben

Nej, jeg har ikke erfaring med installering i olie. Jeg har selv tidligere
installeret en transducer udelukkende i Sikaflex, altså indenbords. Det
fungerede fotrineligt. Sidst havde jeg en installeret i sikaflex i en
plywoodbåd med glasfiber det fungerede også ganske udmærket. Det
altafgørende er at der ikke er luft mellem bund og transducer. Jeg vil også
helst undgå alt for mange huller i min båd.

Men jeg tænker i forhold til en ren træbåd ville jeg installere den i en
beholder som jeg nævnte. Jeg vil mene at signalerne sagtens kan gå i gennem
bunden
på træbåden og mener ikke at skroget vil komme til at genere nævneværdigt.
Men prøv dig frem som Steffen foreslog med en pose med vand først og
fremmest så laver du ikke en installation som du skal bøvle med at lave om
bagefter.

Jeg har tidligere læst om installering af en transducer i olie her i
nyhedsgruppen. Jeg har prøvet at søge på google for at finde det tidligere
spørgsmål men har ikke haft held med det. Måske du selv kan have held med
det eller andre kan hjælpe. Jeg kan ikke huske, hvor og på hvad man skal
søge. Jeg tror det kunne være inde for de sidste par måneder.

Held og lykke med det.

Sejlerhilsen fra

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 29-07-04 22:33

"Per Ravn" <ravn@FJERNget2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> almindeligt spiseolie i eksempelvis en plasticbeholder der monteres i
> Sikaflex. Signalerne skulle herefter ganske udmærket kunne gå igennem

Såvidt jeg har forstået må der absolut ikke være luft mellem transducer og
vandet, så jeg tvivler på at en træbåd kan have en transducer monteret
indvendigt. Men er der nogen derude der har noget erfaring med det ?

/Ole

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 29-07-04 22:52

"Ole Rasmussen" <ole@(removethis)vandborgnet.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Men er der nogen derude der har noget erfaring med det ?

Jeg ville mene, når udbyderne af diverse anerkendte mærker indenfor ekkolod
anbefaler en gennemgående montage i bronze, denne erfaring måtte være nok.

Men bevares, det koster vel kun en transducer og diverse montagetingeltangel
at tage fejl.

Hr. Bjørn

Fra : Preben og Anette

Dato : 30-07-04 01:52

Bjørn skrev:
>Jeg ville mene, når udbyderne af diverse anerkendte mærker indenfor ekkolod
> anbefaler en gennemgående montage i bronze, denne erfaring måtte være nok.

Hej
Grunden til at jeg spørger om man kan undgå at bore hul i båden er,
at der er nogen der snakker om at de har monteret transduceren i f.eks
sikaflex eller lignende,
men det ar vist glasfiberbåde og så kunne det være rart at vide om folk har
prøvet dette i en
træbåd, så jeg undgik at bore dette hul.
Bjørn er det transduceren man så montere i
den bronce gennemføring eller hvordan gør man det har du et evt link eller
billede der
illustrere det??

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 30-07-04 15:18

"Preben og Anette" <prebenc1@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

Hallehøj.

> Grunden til at jeg spørger om man kan undgå at bore hul i båden er,
> at der er nogen der snakker om at de har monteret transduceren i f.eks
> sikaflex eller lignende,

Jeg kan godt forstå, du helst ikke vil bore hul i båden.

> men det ar vist glasfiberbåde og så kunne det være rart at vide om folk
har
> prøvet dette i en
> træbåd, så jeg undgik at bore dette hul.

En transduser der "kigger" gennem skroget anvendes i utolig mange
glasfiberbåde. Det er som regel enkeltskrogs.

Min egen er en dobbelskrogs, kulfiberforstærket båd. Her virker en indvendig
transducer som vinden blæser. Jeg kunne heldigvis montere en transducer på
bagenden. Det virker 100%, men jeg har heller ikke fast skrueaksel......

http://www.navman.com/assets/marine/MN000170B%20Inhull%20and%20throughhull%20transducer_En_Fr_Spa_Por.pdf

alternativt

http://makeashorterlink.com/?L23366FE8

Hr. Bjørn

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 30-07-04 15:44

"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]

Jeg glemte at skrive:

Du kan evt. vælge en transducer som *både* kan monteres i en indvendig
holder eller i en bronzegennemføring.

Så kan du prøve dig frem om det virker gennem dit træskrog eller ej. Jeg har
dog lidt betænkeligheder, da et træskrog indeholder mere "lufthuller" end et
(ordentligt) enkelskrogs glasfiber.

Samtidig er din båd jo heller ikke lavet af tynd 4 - 6 mm krydsfiner...

Hr. Bjørn

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 02-08-04 16:14

Den siger jo det hele:

"They are not suitable for wooden, metal or sandwich hulls" (se side 8)

- hvilket også stemmer godt med kravet om at der ikke må være luft under
transduceren. Træ består jo hovedsageligt af luft.

Bor hullet og monter den "efter bogen". Man skal også passe på med ikke at
være for bange for hullerne. Der findes tusindvis af både med mange huller
og det giver stort set aldrig problemer, hvis det er lavet ordentligt

mvh
Bjarke

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 02-08-04 16:16

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:cellmr$1he8$1@news.cybercity.dk...

KLIP

> [...]
> være for bange for hullerne. Der findes tusindvis af både med mange huller
> og det giver stort set aldrig problemer, hvis det er lavet ordentligt

Det er i princippet det, jeg har gjort opmærksom på samt anbefalet helt fra
starten, men her er jo så mange erfarne
glasfiberetskrogsudenluftboblersejlere her..

Hr. Bjørn

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 02-08-04 16:25

Ja, selv er jeg jo en af disse glasfiberetskrogsudenluftboblersejlere, så
har alligevel valgt at lave det efter bogen med et korrekt placeret hul.

Jeg synes det er OK ikke ville lave båden om til en switzer-ost, men jeg
synes forskrækkelsen er gået noget over gevind. - specielt når man tænker
på, at de samme sejlere gerne "skyder løs" med boremaskinen og stiksaven
over vandlinien. Et 3-4 år gammelt hul fra en uskyldig lille 2-3 mm skrue i
et sandwichdæk laver (efter min mening) meget større skade end en korrekt
udført 40 mm gennemføring i bunden. Og hvad folk ikke laver at frygtelige
huller til frølår, gps'er, log'er og vindinstrumenter.....

Det under vandlinien kan pænt og sikkert lukkes igen og forringer ikke båden
værdi

Det er bare min mening, som jeg fik mentalt behov for at udgyde. Jeg
misforstod dig bestemt ikke, Bjørn. Jeg tror vi er meget enige.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 02-08-04 16:28

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:celmd9$1i59$1@news.cybercity.dk...

KLIP

> Det er bare min mening, som jeg fik mentalt behov for at udgyde.

Det har jeg fuld forståelse for.

> Jeg
> misforstod dig bestemt ikke, Bjørn.

Det er jeg glad for at høre.

> Jeg tror vi er meget enige.

Det er jeg sikker på, vi er.

Hr. Bjørn

Fra : Steffen Skov

Dato : 30-07-04 07:22

> [...]
> her tænker jeg på indvendig i båden uden ar skulle bore et hul i den?
> Hvad har i gjort? Virker det tilstrækkeligt?

I en træbåd skal transduceren monteres udvendigt da der kan være luft og
andet i træet som forvirrer transduceren. Prøvede selv i en Pd med
sandwichskrog, her viste displayet adskillige bunde og dybden passede slet
ikke.
Men du kan prøve dig frem ved at fylde en lille pose med vand, ligge den på
skroget og transduceren ovenpå.
Hilsen
Steffen