Nybegynder spørgsmål
Fra : Per

Dato : 28-07-04 10:14

Jeg overvejer at købe en brugt båd i stil med avi 23, altså en båd man kan
fiske fra, tage solbad i , overnatte i og som har plads til et portalet.

Men hvad "kørekort" skal man have til sådan en kabine motorbåd ?

Hvordan tyverisikrer jeg en båd ?

Er det bedst med indenbords eller udenbordsd motor ?

Jeg skal primært fra kbhs havn til hven og fiske , ca 20-30 km , hvilken
motorstørrelse skal jeg gå efter og er diesel ikke bedre end benzin ?

Mvh Per

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 28-07-04 10:35

"Per" <per@ssss.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg overvejer at købe en brugt båd i stil med avi 23, altså en båd man kan
> fiske fra, tage solbad i , overnatte i og som har plads til et portalet.
>
> Men hvad "kørekort" skal man have til sådan en kabine motorbåd ?

Der er ikke noget krav om "kørekort" eller andet til sådan en båd. Men det
er absolut en god ide at sætte sig ind i søvejsreglerne mv., så du ved, hvad
der er op og ned på afmærkninger, lanterner, dagsignaler, vigeregler og
sikkerhed til søs osv. Tag evt. et duelighedstegn. Læs mere her
www.duelighed.dk

---
Mvh, Peter Ingsø Laursen

Fra : e

Dato : 28-07-04 12:21

> Der er ikke noget krav om "kørekort" eller andet til sådan en båd. Men det

Forsikringen er nogen gange billigere hvis du har bevis. Desuden kræver
mange sejlforeninger (hvor båden skal ligge) at du har et bevis.

Fra : Sverre Stokke

Dato : 29-07-04 04:53

"Per" <per@ssss.dk> skriver:
>Jeg overvejer at købe en brugt båd i stil med avi 23, altså en båd man kan
>fiske fra, tage solbad i , overnatte i og som har plads til et portalet.
Awi 23 er en båd, der nok kommer til at stå dig i mindst 150 - 200.000 kr.
Og det er da en sjat, hvis du ikke er sikker på, at det er noget for dig
på længere sigt.
Prøv at gå en tur i lystbådehavnene i nærheden af, hvor du bor. Få en snak
med folk, der har både i den størrelse og type, du kunne tænke dig.
Lystsejlere elsker at snakke om deres både og det er ikke svært at blive
inviteret på en lille tur

>Men hvad "kørekort" skal man have til sådan en kabine motorbåd ?
For en båd på 23 fod kræves der speedbådskørekort, når der er over ca. 85
Hk - og det er slet ikke aktuelt for en Awi 23.
Hvis du derimod går efter en båd med påhængsmotor, kan båden hurtigt komme
ind under reglerne = bådens længde i meter X bådens længde i meter + 3 -
og så skal det hele ganges med 1,36.
Et speedbådskørekort kan erhverves på ret kort tid. Der stilles større
krav til manøvrering af båden men mindre krav til den teoretiske viden -
man lærer kun det absolut nødvendige.
Duelighedsprøven kræver ofte en hel vinters teoretisk undervisning i en
klub eller på en aftenskole.

>Er det bedst med indenbords eller udenbordsd motor ?
Indenbords diesel er dyr i anskaffelse, men billig i brændstof.
Påhængsmotor (benzin) er billiger i anskaffelse, men dyr i brændstof.
Dielsel er er mere driftsikker, ikke påvirkelig af fugt, mindre brandfare,
lettere at få brændstof i mange havne.
Påhængsmotor er letter at servicere / skifte ud og gør båden meget
lettere at styre ved fx havnemanøvrer.

>Jeg skal primært fra kbhs havn til hven og fiske , ca 20-30 km , hvilken
>motorstørrelse skal jeg gå efter og er diesel ikke bedre end benzin ?
20 - 30 Km med diesel tager omkring 2 - 3 timer. Med en passende stor
påhængsmotor tager mindre end en time.

Nyttigt links:

http://www.smaabaadsklub.dk
http://www.fritidssejler.dk/