Elektroniske søkort - hvad kan anbefales..~
Fra : Keld Rosenberg

Dato : 27-07-04 21:06

Hej ng...

Jeg har kigget på to muligheder, Det Levende Søkort og Offshore
Navigator....

Der er nok flere muligheder...

Men hvilke og hvad kan anbefales til sejlads i hjemlige farvande....??

Mvh Keld

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 28-07-04 08:58

--
Hej Keld,
Det kommer noget an på dit ambitionsniveau.
Lad os først slå fast DLS er ikke noget navigationsprogram, det er
et oplevelses- og planlægningsredskab. Desuden er kortene lavet i
et af KMS udviklet format og kortene kan ikke overføres til andre
programmer.
Der findes mange navigationsprogrammer på markedet nogle er gratis
at downloade som f.eks Seaclear til meget avancerede og dyre
programmer med et utal af funktioner med bl.a. overlappende
funktioner med søkort, radar informationer, 3-D dybdekort og on-
line tilslutning til internettet for indhentning af informationer
om vejr, strøm, vandstand m.m. som direkte vises på kortet med tal
og pile.
Du skal også overveje om du vil køre med vektoriserede kort eller
scannede kort. De scannede kort fylder væsentligt mere på
harddisken men de er tro kopier af almindelige søkort.
Offshore navigator er et godt program som accepterer de fleste
scannede formater af kort som findes på markedet. Det har mange
indstillingsmuligheder og kan i kantrammen gengive mange
informationer fra tilsluttede instrumenter.
Har du mulighed for at skaffe et andet navigationsprogram som
hedder Mariner, kan du få hele baduljen på dansk med danske søkort
og informationer. Fabrikatet kom på markedet i 1995 og sælges ikke
længere desværre. Det har en rigtig god brugerflade.
Med et navigationsprogram på din PC ombord bliver
navigationsarbejdet meget nemt ombord, du sejler med stor
nøjagtighed, og kan bruge mere tid på at trimme sejl, hvis det er
en sejlbåd du har, og ellers bruge tiden på udkik og nyde
sejladsen.
Jeg har installeret Seaclear, Offshore, Mariner ombord, og har
tidligere haft endnu flere og meget avancerede programmer
installeret. Også DLS har jeg, men det er nu mest for alle
oplevelsesinformationerne og havneinformationer.
Desuden tilslutning til internettet her hentes vejr og Navtex
informationerne fra.
Da vi blev beskudt af Hjemmeværnet ud for Mandehoved 11. aug. 2002
kunne min registreringsdatabase vise vores position. Den blev
fremlagt for politiet og forsvaret som bevis for vores position.
Hermed var enhver tvivl om Hjemmeværnets manglende behørige udkik
bevist.
Mvh/Harding

Fra : Keld Rosenberg

Dato : 30-07-04 00:00

<snip>
Tak for svaret Harding...

Jeg har hørt den der med DLS før... I mine øjne må det da nærme sig et
navigationsprogram, da man kan tilslutte sin navigator der giver
positionsangivelsen i kortet.... Jeg ved ikke hvor meget mere der skal
til....??

Men du har da ret i programmet indeholder ret meget tillægsinformation...

Jeg har endnu ikke prøvet at anvende min egen pc på mit "eget" skib, og vil
da nok i første omgang satse på Offshore, bl.a. fordi dette program ikke
kræver CD-en isat når man anvender programmet...

Jeg sejler iøvrigt af og til rundt i et gråmalet fartøj af ældre årgang som
der står MHV90 på siden af...

Keld

Fra : jetp

Dato : 30-07-04 00:32

"Keld Rosenberg" <keld.rosenberg@mæil.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> da nok i første omgang satse på Offshore, bl.a. fordi dette program ikke
> kræver CD-en isat når man anvender programmet...

DLS kræver ikke cd'en isat for at køre, og hvis du kigger her:

http://www.rj85.dk/artikler/dlsk/dlsk2.htm

kan du se, hvordan det også lader sig gøre at omgås 8-dages opdateringen ved
DLS2

Mvh Jens, Randers

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 30-07-04 08:40

Hej Keld,

>Jeg har hørt den der med DLS før... I
> [...]

Jeg har det såmænd fra KMS selv i en mail.
Deres udgivelse skulle ikke være et et navigationsprogram men et
oplevelses og planlægningsværktøj.
De har også bestemt at programmet skulle udformes således at
skærmopløsningen ikke kunne være under 800 x 600. Det undrede jeg
meg noget over. For på det tidspunkt DLS udkom var de mest
amindelige bærbare på 640 x 480 i opløsning og jeg fremhævede det
og spurgte direkte om det ikke var muligt med en lavere opløsning
så programmet kunne anvendes ombord i en gængs bærbar PC.
Når du installerer Offshore og begynder indstillingsprocessen ser
du allerede her den store forskel og når du ser i manualen ( der
er på over 300 sider) er der også mange instruktioner i anvendelse
som et navigationsprogram med alle de funktioner som anvendes til
proffesionel navigation.
Det vil tage meget plads her at redegøre for de mange detaljer som
gør forskellen.
KMS har også lavet deres kort i et specielt format fordi de ikke
ønsker at det skal "stjæles" og bare kunne sættes i en vilkårigt
program. Det vil kunne medføre sagsanlæg mod dem. Ansvaret for
navigationen ligger på skibsføreren. Selv på deres papirkort er
påført opmålingstidspunkter, hvorfor opståede forhindringer ikke
kan lægges KMS til last.
Når du har fået installeret Offshore må du meget gerne kontakte
mig om evt. problemer m.m.

Ja jeg ved godt at du sejler i de gråmalede. I gør en rigtig god
indsats for søredning og overvågning, tak for det. I har også et
stort kendskab til farer ved skydning over vand. Det har de
landbaserede ikke og jeg konstaterede sammen med FKS at der var
mange problemer som der ikke var tager højde for i forhold til det
urbaniserede samfund som eksisterer i dag.

Når de farlige skydebaner som hjemmeværnet anvender og tillige de
mange skydebaner som temporert anvendes af private foreninger
bliver registreret og indtegnet på søkort, vil vi have endnu bedre
søkort med endnu flere informationer som skibsføreren skal tage
med i sin planlægning af sejladsen.

Hermed er vi tilbage til opdatering og anvendelse af de rigtige
søkort og navigationsprogrammer. Hermed har vi paradokserne. KMS
laver og udgiver søkortene også DLS først når andre udbydere af
søkort får deres opdateret kommer skydebanerne med o.s.v.,
Derfor er papirsøkortet fra KMS det mest opdaterede og det er så
op til den enkelte som anvender rigtige navigationsprogrammer at
tilføje rettelserne på de elektroniske søkort. Heri ligger en af
de store forskelle på programmerne.
KMS har foretrukket en hyldevare med det hele og gjort den billig
og undladt navigations delen.
Jeg tror at KMS med tiden vil indføre mange forbedringer men der
er langt fra den hobbyprægede brugerflade til et rigtigt
navigationsprogram med registrering af alle skibets parametre.
Mvh/Harding

Fra : jetp

Dato : 30-07-04 00:28

"Harding E. Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Lad os først slå fast DLS er ikke noget navigationsprogram, det er
> et oplevelses- og planlægningsredskab. Desuden er kortene lavet i

Kan du uddybe det. Hvornår er et program så et navigationsprogram?

Mvh Jens, Randers

Fra : Svend Brandt Jensen

Dato : 30-07-04 07:55

> Kan du uddybe det. Hvornår er et program så et navigationsprogram?

Undertegnedes definations på et navigationsprogram, er:

Når et software (navigationsprogram) er udviklet til professionelt brug og
sammen med kortmaterielet er godkendt af en anerkendt "prøvnings"institut
som US Coastguard eller tilsvarende europæiske institutter til brug i
kommecielle fartøjer - så er det for mig et stykke værktøj der kan bruges
sammen med papirkort til navigering på søen.

/Svend

Fra : Kemster

Dato : 30-07-04 09:11

> Kan du uddybe det. Hvornår er et program så et navigationsprogram?

Det skal du ikke være ked af........ jeg fatter det heller ikke helt,
ihvertfald ikke når vi bare futter rundt her i lille danmark..
Selv har jeg lige været på samsø, og for at ramme ø'en brugte jeg da DLS....
jeg sys da at det er fint bare at skulle følge en streg...... og går det
HELT galt med et eller andet strøm/computer/program...... ja så er det da
bare at holde kursens efter kompasset. Sejler jeg (imellem samsø og jylland)
og sejler stik W så skal jeg da nok finde jylland igen ..... så må man
jo bare ta den lidt med ro
Jeg bruger ihvertfald DLS som navigation på min lille lystbåd

Kemster

P.S. Turen var alt iorden, vi ramte samsø som vi skulle, og ligeså da vi
skulle hjem igen.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 30-07-04 10:24

Hej Kemster,

Kemster <kemster@cs-wuzz.com> skrev:

>Det skal du ikke være ked af........
>jeg fatter det heller ikke helt,

I mit første indlæg startede jeg med at skrive at det afhang af
ambitionsniveauet.

Svend Brandt Jensen skriver ganske rigtigt de væsentlige
grundlæggende forskelle.

Er du tilfreds med din navigationsform under de forudsætninger og
med de hjælpemidler som du ønsker at sejle under skal du da bare
være tilfreds. Du anvender alle de til rådighed værende
hjælpemidler.

Keld spurgte om forskelle i anvendelsen af DLS og Offshore.
Hvis du skiftede til Offshore ville du opleve den store forskel,
hvis du udnytter de mange muligheder der ligger i programmet, og
for den sags skyld alle andre navigationsprogrammer.
MEN anvender du Offshore på samme måde som du anvender DLS vil du
ikke mærke den store forskel.

Mvh/Harding

Fra : Kemster

Dato : 30-07-04 11:00

> [...]
> med de hjælpemidler som du ønsker at sejle under skal du da bare
> være tilfreds. Du anvender alle de til rådighed værende

Det er jeg så sandelig også......
Ville bare gøre folk opmærksomme på at man sagtens kan bruge DLS til at
sejle efter, selv om "mange" siger at det er IKKE et naigations program.
Jeg tror også at de fleste her i den gruppe er lystsejlere, og sagtens kan
"nøjes" med DLS.

MVH
Kemster

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 30-07-04 11:52

Kemster <kemster@cs-wuzz.com> skrev:

> [...]

Det er da yderst tilfredsstillende.
Så vi jeg da gøre opmærksom på at det er ganske unødvendigt at
tilslutte en GPS til PC´en når man anvender DLS. Det giver mange
gode oplevelser.
Havde KMS ikke tilføjet den lille finesse at kunne tilslutte en
GPS, og hvad deraf følger, var produktet nok kun blevet solgt i
meget få eksemplarer. Det at det ikke er et navigationsprogram
kommer fra KMS selv. Hvordan produktet anvendes af køberne blander
de sig nok ikke i.
At blande ordet lystsejler ind er vel lidt uheldigt, for vi skal
alle sejle under hensyntagen til os selv og vores omgivelser
i.h.t. søvejsreglerne.
Mvh/Harding

Fra : Rasmus

Dato : 30-07-04 11:39

Jeg har selv Offshore Navigator med de tyske søkort. Jeg synes programmet er
langt bedre end Det Levende Søkort. Dog har DLS meget mere ekstramateriale
med og skal man have hele Danmark med på Offshore Navigator, bliver prisen
også langt højere end prisen på DLS.

Det jeg godt kan lide ved de tyske søkort er, at man har opdaterede
papirkort og præcist samme kortmateriale på computeren. Det gørdet lidt
lettere at finde rundt mellem papirkort og pc.

Min holdning er klar: Papirkort bruger man til navigation og Offshore
Navigator bruger man til planlægning af rejsen. Alligevel er det meget sjovt
at kunne følge med på computeren, mens man sejler, men det er nu bare for
sjov... Og der ER sjov...

Så vidt jeg ved, skal man op på anseelige summer for et system der kan
erstatte søkort og det er nok ikke interessant for alm. sejlere...

Jeg styrer mest efter GPS, men jeg sørger for løbende at kontrollere om
positionen ser sandsynlig ud og sætter jævnligt koordinaterne fra GPS'en ind
på papirkortet, så jeg altid nogenlunde ved, hvor jeg er, hvis f.eks. GPS'en
bryder sammen...

Rasmus

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 30-07-04 12:06

Hej Rasmus,
Du har helt ret Offshore er ikke sammenligneligt med DLS, men at
have begge to på sin PC er ikke dårligt, DLS giver mange
informationer som mere er grundinformationer og
oplevelsesinformationer.

Det er også rigtigt at der prismæssigt ikke er den store
sammenligning.

Køber du en ny DLS hver gang en ny udkommer får du også de sidst
udgivne søkort. Her står systemerne lige m.h.t. kortmateriale
selvom der nok er en større detailjeringsgrad på de danske kort.

Jeg synes blot det er synd at du ikke udnytter de mange muligheder
som Offshore giver; men det kan jo bero på hvor meget andet udstyr
du har ombord og om det kan tilsluttes.

Vi har jo mange forskellige forudsætninger og baggrunde for vores
valg af udstyr til vores både.
Når vi skriver mangler vi ofte det lille personlige islæt fra
kropssproget. Det kunne være helt godt med et videokamera
tilsluttet, det ville nok lukke luften ud af de ofte bastante
tilkendegivelser som vi har set her på siden over tiden.

Mvh/Harding

Fra : Keld Rosenberg

Dato : 31-07-04 15:53

<snip en hel masse..>

Og hvordan med opdatering af kortene ?

Downloader I opdateringer eller ?

Og hvor dyrt er det ?

Og er de tyske kort opdateret lige så hurtigt som de danske (går ud fra de
anvender samme grunddatamateriale som KMS kortene)..

Mvh Keld

Fra : Rasmus

Dato : 31-07-04 23:24

Jeg mener, at de tyske kort opdateres én gang om året og man kan købe et
opdateringssæt med dele man klistrer ind på kortene. Jeg ved ikke, hvordan
det foregår med den elektroniske del.

Man kan jo altid gå ind på "efterretninger for søfarende" og ajourføre
løbende. På de digitale kort kan man evt. indsætte kommentarer, hvor der er
rettelser...

Rasmus

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 01-08-04 09:34

Hej,

Har man Proff. udgaven kan man hos Maptech købe Update service:
Maptech´s ChartKit Proffesional, den fås enten som online
opdateringer eller som CD med opdatering, en gang hver uge.
Det koster kassen og er ikke en service som vi kan benytte os af i
danske farvande.
De danske kort opdateres efter behov. Informationerne kommer fra
Farvandsdirektoratet og KMS er udførende.
Servicen er kun beregnet på den proffesionelle skibsfart og vi kan
som lystsejlere købe kortene.
De små søsportskort eller de firedelte kort laves ikke mere. KMS
drives som en virksomhed, der skal give overskud på de enkelte
produkter.
KMS er meget sure over at der i Tyskland laves "kopier" af de
danske kort der er kun få afvigelser fra de danske.
De tyske sælges sammen med papirkort i formater som kan anvendes i
de fleste navigationsprogrammer, men dette kortmateriale er ikke
authoriseret til proff. brug.
Om de tyske kort opdateres og udgives hvert år har ikke så stor
betydning hvis kildematerialet som kommer fra Danmark ikke er
ændret.
Kortmaterialet på DLS indeholder de opdateringer som eksisterede
på tidspunkt hvor materialet til CD produktionen var færdigt.
KMS giver ikke nogen garanti til proff. skibsfarten eller
lystsejlerne for produktets anvendelse til navigation. Det er kun
et planlægnings- og oplevelsesværktøj.
Havde KMS haft økonomisk mulighed for at tilføre produktet et
rigtigt navigationsprogram havde det været fantastisk godt.

Der findes navigationsprogrammer som har en "værktøjs del" hvormed
man selv kan "tegne" tillægsinformationer ind på kortene.

Når man sejler med elektroniske kort er det for den sag ligegyldig
om de faste bøjer bliver inddraget. De har ikke den store
betydning for navigationen. Ruterne indlægges mere direkte uden
hensyn til disse bøjer.
Dem som sejler efter bøjerne vil opleve at de er alene på havet
styrende mod en bestemt bøje, når man nærmer sig bøjen kommer der
både fra alle kanter hen til bøjen for derefter af forsvinde ud i
alle retninger.
Er der nogen i disse både som forlader sig på autopilot m.m. og
ikke holder fornødent udkik, er der stor chance for sammenstød ved
bøjerne.
Farvandsvæsenet inddrager i disse år mange bøjer, da driften er
dyr, og betydningen er aftagende. bøjerne er kun til for proff.
skibsfarten og hvis lystsejlerne vil have nogle bøjer udlagt
f.eks. ved lystbådehavne eller sejlløb som kun benyttes af
lystfartøjer skal der ske separat afregning med de berørte, og det
er ikke gratis, selv med de mere billige bøjer.

Det er vigtigt for os alle at hente alle tilgængelige
informationer for at vi kan være opdaterede. Det er ikke nok at
forlade sig på søkort alene. Efterretninger, private optegnelser,
som f.eks. Krysserklubbens informationer og kort, hvis man sejler
i Sverige, Skydeadvarsler og megen anden information er det der
bør ligge i grunden for enhver vellykket sejlads.

Mvh/Harding