Danboat 28
Fra : Tommy Mortensen

Dato : 26-07-04 19:52

Hejsa Jeg har en ven der har erhvervet en Danboat 28 fra starten af
halvfjerdserne og den er udstyret med en 4 Cylindret Universal benzinmotor
med havvands køling , problemet er at den er tæret op og er død .
Er der nogle der har nogle råd ang evt Rep eller ilægning af anden motor i
denne båd
Mvh
Tommy Mortensen

Fra : john

Dato : 26-07-04 21:34

"Tommy Mortensen" <Mulles43@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Er der nogle der har nogle råd ang evt Rep eller ilægning af anden motor i
> denne båd
> Mvh
> Tommy Mortensen

Hej Tommy

Motoren er

- gammel
- tæret
- benzindrevet

Der er kun en løsning - ud med L....

Danboaten er en god gammel konstruktion, langkølet og solid, MEN der er ikke
meget plads omkring motoren!!

Så det udtales BØVL

Der findes i dag vel max 5 eller 6 mariniserede dieselmotorer der kan komme
på tale.

En af dem i passende størrelse (ca. 16-20 hk) koster alt for meget (40 K).

Mit bedste råd er at finde den model der passer pengepung, motor fundament
og stævnrør bedst.

Hvis du er heldig, så kan fundamentet genbruges, med lidt modificeringer i
form af en stålramme eller lignende.

Hvis ikke, så er det den store vinkelsliber, og måske lidt skotter og
lignende der skal fjernes for at komme til, og så kræver der rengøring,
afslibning og varme, for så skal der støbes nye fundamenter. Realistisk set
vil et ophold i opvarmede lokaler en del af vinteren være langt at
foretrække, men det kan gøre med megen omhu, og en omhyggelig isolering af
skroget udvendigt, og så varme på indvendigt.

Go' fornøjelse - sagde manden der selv omhyggeligt holder liv i en 25 HK
Volvo MD2 af samme årgang for ikke at kommei samme situation!!!!!

Hilsen John

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 27-07-04 08:46

> [...]
> med havvands køling , problemet er at den er tæret op og er død .
> Er der nogle der har nogle råd ang evt Rep eller ilægning af anden motor i

Hvis en MD2B kan ligge i båden, så har jeg da en stående .

/Ole