H: Lidt oplysninger
Fra : Preben og Anette

Dato : 26-07-04 19:06

Hej

Jeg mangler lige lidt oplysninger
Min båd på 25" skal ligge i havn og jeg ved godt man skal bruge fjdrende
fortøjninger men hvor
tykt skal rebet så være??
Skal en båd der ikke sejler når det er mørkt have lanterner?
Hvor stort (kilo) et anker er det nok at bruge til den størrelse båd?
Det var vist det hele

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : john

Dato : 26-07-04 21:22

"Preben og Anette" <prebenc1@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Jeg mangler lige lidt oplysninger
> Min båd på 25" skal ligge i havn og jeg ved godt man skal bruge fjdrende
> fortøjninger men hvor
> tykt skal rebet så være??

Hej Preben

Afhængig af uroen i havnen (men var det ikke Haderslev) vil jeg sige 12-14
mm, og så et gummikødben.

> Skal en båd der ikke sejler når det er mørkt have lanterner?

Ikke helt forstået?

Hvis den ligger på sin plads i havnen så nej.

Hvis den ligger for anker så ja = ankerlanterne = hvidt lys der er synligt
hele horisonten rundt.

> Hvor stort (kilo) et anker er det nok at bruge til den størrelse båd?

Det afhænger meget af typen, ankre er en jungle!!

Et billigt anker (paraplyanker) holder gennemgående ikke så godt, og skal
derfor være væsentligt tungere end et godt (og desværre også dyrt).

Til frokost ankring = ankring nogle timer midt på dagen, hvor der hele tiden
er folk ombord (og vågne) og hvor vejret er godt kan klares med meget mindre
anker end den der blæsende nat på den ikke helt rolige ankerplads, hvor man
bare har behov for at sove.

Så afhængig af ambitionerne ville jeg nok vælge et Bruce eller CQR anker på
omkring 8 -10 kg og med adskillige meter kæde eller ankertov med indlagt
bly. Husk, at et anker holder mindst dobbelt så godt, når der kommer et
ordenligt stykke kæde til at give et vandret træk.

Der findes derudover en meget lang række af andre (letvægtsankre) men dem
har jeg ikke personlig erfaring med.

> Det var vist det hele

Mon dog )))

Men du er altid velkommen

Hilsen John

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 26-07-04 21:32

"Preben og Anette" <prebenc1@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg mangler lige lidt oplysninger
> Min båd på 25" skal ligge i havn og jeg ved godt man skal bruge fjdrende
> fortøjninger men hvor
> tykt skal rebet så være??

Du kan også angribe dine fortøjninger som jeg har gjort med mine:

Forfortøjningerne er almindelige i 12 mm splejset (fast) udgave.

De agter fortøjninger er lavet af:

1) 2 stk. pælefundamentsblokke (1 til styr- og bagbord) hvor jeg har lavet
et øje på beslagjernene.

2) 2 stk. rustfri taljer med lukket øje.

3) 2 stk. afpassede fortøjninger i 12 mm med splejset øjer.

Fundamentsblokkene hænger frit i vandet (så de ikke på noget tidspunkt kan
nå bunden) og virker som lodder (de vejer 75 kg stykket).

Tovene går gennem taljerne til båden agter klyds.

Denne fortøjningsmetode gør at båden ligger helt stille uanset vinden og
tidevandet (den hugger ikke).

Fortøjningen gør også, jeg selv problemfrit kan lægge til, da jeg blot ved
hjælp af motoren på tomgang kan sætte forfortøjningerne på. Når gassen tages
fra, lægger båden sig lige så fint på plads midt i fortøjningsområdet.

Eneste ulempe.... skidtet skal sættes op om foråret og pilles ned ved
sæsonens afslutning.

Hr. Bjørn

Fra : Preben og Anette

Dato : 26-07-04 23:08

Hej

Tak for svarene jeg må nok hellere få monteret lanterner på den for en
sikkerhedsskyld

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : Preben og Anette

Dato : 26-07-04 23:10

Hej Igen

Det blev så tirsdag den 10 august hun kommer til marine syd i Kolding og
bliver sat i vandet
så må vi håbe det finde vejr er der så jeg kan "tøffe" til Haderslev for
egen motorkraft
Hun bliver hentet klokken 8.00 i Mariager så det er nok omkring middagstid
vi er i Kolding

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 27-07-04 10:39

> [...]
> Jeg mangler lige lidt oplysninger
> Min båd på 25" skal ligge i havn og jeg ved godt man skal bruge fjdrende

Det er jeg sikker på, dit forsikringsselskab har en mening om, men 12 mm
treslået tovværk burde gøre det.

---
Mvh, Peter Ingsø Laursen