Hjælp til valg af jolle?
Fra : Magnus

Dato : 26-07-04 19:04

Da jeg bor ud til Roskilde fjord vil jeg gerne kunne sejle mig en tur på
fjorden. Jeg har som barn sejlet optimistjolle og vil nu gerne have en
sejljolle som passer bedre nu da jeg er næsten 30 år.
Jeg kender intet til de mange typer joller som findes derfor dette
spørgsmål.

Mine krav til sejljolle:
- Let at betjene/sejle af en person.
- Skal kunen klargøres før og efter sejlads af en person.
- Plads til min. to personer (gerne tre men ikke et krav)
- Det skal ikke være til sports og kapsejlads blot til tursejlads.
- Egnet til sejlads i fjorden hvor der er lavvandet mange steder.
- Pris: maks ca. 8000,- gerne brugt. (Hvis det det er muligt)

Er der nogle som kan anbefale en bådtype jeg kan gå på jagt efter?

/Magnus

Fra : john

Dato : 26-07-04 21:11

"Magnus" <arnason_fjern_@email.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogle som kan anbefale en bådtype jeg kan gå på jagt efter?

Hej Magnus

Det er et af de rigtig store spørgsmål du stiller der, men OK lad mig "vove
det ene øje"

Er man til "moderne" joller, så er
Pirat
Snipe
Wayfarer
Columbus 15
alle muligheder. Fælles er, at de er rimeligt sødygtige, ikke for "racede"
og udstyret med både fok og storsejl, men samtidig er de ikke større end at
de kan sejles af en person (sejlede selv meget pirat alene i forrige
århundrede)

En anden og meget charmerende mulighed er de "gammeldags joller" = smakke
joller, hvor den moderne Megin jolle efter min mening rummer nogle meget
spændende muligheder, men fat i DBA, og kig efter sejljoller, se hvad der
findes i den prisklasse.

Når du finder noget der prismæssigt passer, så prøv evt. at spørge konkret
på typer der er tilbudt, så skal du nok få kommentarer her.

Hilsen John

Fra : Magnus

Dato : 27-07-04 17:07

> [...]
at
> de kan sejles af en person (sejlede selv meget pirat alene i forrige

Er der noget sted på nettet hvor man kan se billeder og tekniske faktaer for
de enkelte jolle typer?

Hvad med en flipper jolle dem har jeg set til ca. 4500,- men den er ikke
nævnt ?

/Magnus

Fra : john

Dato : 27-07-04 21:16

> Hvad med en flipper jolle dem har jeg set til ca. 4500,- men den er ikke
> nævnt ?

Hej Magnus

Nu bliver jeg nok upopulær, men jeg synes at en flipper er noget
"skralderværk", den er skæg og sjov for et par unge mennesker der sejler
kapsejlads mod ligesindede, men til tur/hygge sejlads vil jeg ikke anbefale
den.

Faconen er underlig, og den er meget "våd" at sejle i.

Jeg fandt selv en gammel Snipe for et år siden (2900 kr med ophalervogn), en
vinters indsats, og så har vi faktisk en rigtig god jolle til ungerne.

Men sig til hvad du ellers finder hvis du vil høre min og andres mening.

Hilsen John

Fra : john

Dato : 27-07-04 21:40

Hej igen Magnus

Var lige på DBA, og der er godt nok ikke så meget at kigge efter, men der
var dog et par piratjoller i træ (5 og 6 K) - hvis du har mod på lidt
vedligehold.

Men mon ikke der kommer noget når sejlersæsonen går på hæld, så plejer
priserne også at falde lidt!!!

Hilsen John

Fra : Magnus

Dato : 28-07-04 15:15

> Faconen er underlig, og den er meget "våd" at sejle i.

Kan du uddybe dette vil det sige at man bliver våd hvis det blæser lidt. Jeg
ville gerne kunne sejle den uden at blive helt gennemblødt.

Den skulle gerne være af plast og ikke kræve den store vedligeholdelse da
jeg blot vil kunne sejle en tur på fjorden som var det en optimistjolle.

/Magnus

Fra : john

Dato : 28-07-04 17:28

> [...]

Jeg
> ville gerne kunne sejle den uden at blive helt gennemblødt.

Hvis du ser et billede af den (der er et billede på DBA ved en af dem) så
vil du se, at den er meget lav og flad i snuden.

Det betyder groft sagt at den megt hurtigt "skovler" vand op over sig og
besætningen og man der for bliver "våd" af at sejle i den. Det er skideskægt
hvis man er ung, atletisk og iført tørdragt, meeeeen!

Den er samtidig meget let, og har rimeligt meget sejl, så den er krævende at
sejle.

Det jeg mener du skal kigge efter er en rimelig tung og ikke alt for hidsig
jolle (= meget sejl, svær at holde oprejst). Da du samtidig gerne vil have
glasfiber, så er udvalget i din ønske prisklasse desværre ikke så stort.

Igen vil Megin jollen være en rigtig god jolle til det du ønsker, men prisen
er jo nok desværre i overkanten.

Hilsen John

Fra : Lars Kristensen

Dato : 28-07-04 15:49

john wrote:

> [...]
> den.
>
> Faconen er underlig, og den er meget "våd" at sejle i.

Det kan en wayfare også være Jeg var for et par år siden ude og
redde nogen der var kæntret i en sådan og som ikke kunne vende den om igen.

Så hermed også en opfordring til Magnus om, at du og konen tager ud
iført redningsvest og badetøj en stille sommerdag uden kaffekopper og
andet happengut og prøver at kæntre jollen og rejse den op igen både ved
fælles hjælp, men også alene.

Gør det i sikkert farvand og så tæt på kysten som muligt så i evt. kan
svømme i land hvis ikke i kan få andre til at ligge i nærheden og give
en hånd hvis i har problemer med at rejse den op. Det skal være et sted
med tilstrækkelig vanddybde til at masten ikke sidder fast i bunden.
En stor og tung jolle kan godt være svær at få på ret køl igen og det er
vigtigt man kan gøre det - helst også alene hvis gasten eller skipper er
slået bevidstløs.

- Lars

Fra : Morten Grouleff

Dato : 29-07-04 21:57

Lars Kristensen <spam@acdc.dk> writes:

[...]

> [...]
> En stor og tung jolle kan godt være svær at få på ret køl igen og det er
> vigtigt man kan gøre det - helst også alene hvis gasten eller skipper er

Fornuftig anbefaling! Gad vide hvor mange, der faktisk har udført det i
praksis?

Kan man forhindre jollen i at vende helt om inden uheldet er ude? Hvad
med noget nogenlunde kraftig opdrift fastgjort i toppen af masten, så
den "kun" lægger sig på siden?

Mvh.
--
Morten Grouleff.

Fra : Lars Kristensen

Dato : 29-07-04 22:34

Morten Grouleff wrote:

> Kan man forhindre jollen i at vende helt om inden uheldet er ude? Hvad
> med noget nogenlunde kraftig opdrift fastgjort i toppen af masten, så
> den "kun" lægger sig på siden?

Det kan da forsøges. De joller jeg har erfaring med (Laser, europe
o.lign) skal der egentlig ikke så meget til at holde mastetoppen i
vandskorpen. Måske en fender er nok?

Og lige en anden ting, men det burde Magnus vide: Man kravler op i
jollen fra hækken, ellers risikerer man den tilter igen (afhængig af
bådtype og personstr.).

- Lars

Fra : Martin S?rensen

Dato : 30-07-04 09:34

Lars Kristensen <spam@acdc.dk> wrote in message news:<cebqg7$1lpb$1@news.cybercity.dk>...

> Det kan da forsøges. De joller jeg har erfaring med (Laser, europe
> o.lign) skal der egentlig ikke så meget til at holde mastetoppen i
> vandskorpen. Måske en fender er nok?

På Wayfarer er det helt normalt at man på tursejl har en opdriftlomme
i toppen af sejlet; vores er fyldt med 3 stykker klippet fra et
liggeunderlag. Der er endda regler for det, læs mere på
www.wayfarer.dk -> teknik

> Og lige en anden ting, men det burde Magnus vide: Man kravler op i
> jollen fra hækken, ellers risikerer man den tilter igen (afhængig af
> bådtype og personstr.).
>
> - Lars

Kommer an på - i både Europe, Laser og Trapez mindes jeg at jeg
kravlede op i vindsiden. De er alle stabile nok til det, og der er
ikke så højt op på den måde. I Optimisten var det så vidt jeg husker
anderledes.

Bortset fra det, så var et af de oprindelige krav at den skulle kunne
håndteres på land af en mand. Jeg ved ikke med jer andre, men jeg
(85kg) kan ikke hale en Wayfarer ud af vandet alene og ved håndkraft -
selv om jeg havde kræfter tror jeg ikke jeg ville stå godt nok fast.
Som regel er der jo også nogen man kan bede om hjælp.

mvh

Martin

Fra : Lars Kristensen

Dato : 30-07-04 11:07

Martin S?rensen wrote:

> [...]
> i toppen af sejlet; vores er fyldt med 3 stykker klippet fra et
> liggeunderlag. Der er endda regler for det, læs mere på

Men det er ikke noget krav at det skal være der. Men en god idé ja.

> [...]
> kravlede op i vindsiden. De er alle stabile nok til det, og der er
> ikke så højt op på den måde. I Optimisten var det så vidt jeg husker

Jep, man kan godt. Det er bare godt at vide, at hvis det ikke lykkedes
at kravle op uden den kæntre igen, så er det om i hækken.

I øvrigt, hvofor snakker vi om at komme op i båden igen? Man er
naturligvis omme og stå på sværdet med det samme. Det er meget hurtigere
og man bliver ikke våd.

> [...]
> selv om jeg havde kræfter tror jeg ikke jeg ville stå godt nok fast.
> Som regel er der jo også nogen man kan bede om hjælp.

Pjat med dig. Du skal bare spytte lidt i næverne

og sætte traileren på jydekrogen.

- Lars

Fra : Martin Sorensen

Dato : 27-07-04 09:38

In article <ce3h38$umj$1@news.cybercity.dk>, "Magnus"
<arnason_fjern_@email.dk> wrote:

> [...]
> - Pris: maks ca. 8000,- gerne brugt. (Hvis det det er muligt)
>
> Er der nogle som kan anbefale en bådtype jeg kan gå på jagt efter?

Ud over Johns kommentarer kan du også overveje en Mirror hvis du kan finde
en - de er billige (du kan måske få en sejlklar for dit budget) og den kan
håndteres på land af en person. Den er lille, der kan være 2 i den, men
absolut ikke mere.

Vi har en Wayfarer, der er en fremragende turbåd. Men den er f*ndens tung
(ca 200kg med alt) og koster vel fra omkring 20000. Det samme gælder mere
eller mindre for Pirat. Til gengæld er det ikke et problem at være 3.

mvh

Martin

Fra : Sverre Stokke

Dato : 28-07-04 08:05

"Magnus" <arnason_fjern_@email.dk> skriver:
>Er der noget sted på nettet hvor man kan se billeder og tekniske faktaer
>for
>de enkelte jolle typer?
Prøv:

http://www.yachtdatabase.com/