Hul i Jollen
Fra : Jan & Lisbeth

Dato : 26-07-04 10:38

Hej

Jeg har overtaget en jolle jeg ikke kender så meget til.
F.eks er der et hul nederst agten, som jeg har lidt svært ved at
få tæt. Hvordan gøres det nemmest, hvilke problemer vil
en utæthed give ? (Den ser ud til at være det man kalder
en synkfri jolle)
Er der nogen der kender type/mærke/fabrikat af jollen ?

Se fotos på http://www.familien-nielsen.dk/jolle.htm

mvh Jan Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 26-07-04 11:37

"Jan & Lisbeth" skrev i en meddelelse

> Hej
>
> Jeg har overtaget en jolle jeg ikke kender så meget til.
> F.eks er der et hul nederst agten, som jeg har lidt svært ved at
> få tæt. Hvordan gøres det nemmest,

Det ligner en lænse prop ... Og nye peopper til at skrue, kan du købe hos
din lokale bådhandler.

> hvilke problemer vil
> en utæthed give ? (Den ser ud til at være det man kalder
> en synkfri jolle)

Problemet du vil få er at jollen synker så snart du putter den i vandet.
Og når man snakker om "synkefri" joller, betyder det egentligt bare at man
kan fylde jollen med vand og den vil stadig ligge i vandoverfladen, istedet
for at "gå" til bunds, Men som sagt så vil man nok få våde tær .. .
Dette gør sig somregel gældende ved de fleste dobbeltskroget både.

> Er der nogen der kender type/mærke/fabrikat af jollen ?

Kender ikke lige båd typen, Men er der ikke engodkendelses stempel et eller
andet sted på bådens skrog som bla. tilkendegiver hvilken bådtype det er ??

Men kunne godt minde om en eller anden form for Damjolle med "tilbygget"
overdel.

Mvh
Lui

Fra : Jan & Lisbeth

Dato : 26-07-04 12:06

<Lui> skrev i en meddelelse

> Det ligner en lænse prop ... Og nye peopper til at skrue, kan du købe hos
> din lokale bådhandler.
>

> Mvh
> Lui

Nu er det også tætheden omkring selve "indsatsen" til at skrue proppen i
der er problemer med.
Hvilken type fuge/støbemasse er effektiv til at tætne rundt om den ?

Jan

Fra : Per Ravn

Dato : 26-07-04 13:30

Hej

SIKAFLEX må kunne bruges. Det bruges til at tænte omkring søventiler. Men få
lige andre til at uddybe, hvordan du skal gøre det mere præcist.

Per

Fra : Mikael Rasmussen

Dato : 27-07-04 09:27

Hvis der er utæthed omkring (bag) bøsningen til bundproppen, bør det hele
afmonteres og der skal renses ned til glasfiber, ligesom bøsningen renses
helt ned/ skiftes. Der affedtes! Dernæst påføres Sikaflexen på bøsningen og
denne monteres igen. Overskydende Sikaflex tørres af og der glattes ud med
en spytvædet finger.

Mvh.

Mikael Rasmussen

Fra : Jan & Lisbeth

Dato : 27-07-04 13:10

"Mikael Rasmussen" <mikael.rasmussen@skolekom.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
og
> denne monteres igen. Overskydende Sikaflex tørres af og der glattes ud med

Mange tak, jeg vil se hvor jeg kan opdrive noget SIKAFLEX.

mvh Jan

Fra : Jan & Lisbeth

Dato : 27-07-04 13:30

"Per Ravn" <ravn@FJERNget2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> SIKAFLEX må kunne bruges. Det bruges til at tænte omkring søventiler

Jeg har fundet noget der hedder Sikaflex 291 på www.baad-motor.dk
er det det ?

Jan

Fra : Claus Tersgov

Dato : 27-07-04 19:43

På ejendommeligvis fremsatte Jan & Lisbeth følgende påstand:

> Jeg har fundet noget der hedder Sikaflex 291 på www.baad-motor.dk
> er det det ?

Ja, og kun 291, ikke 290, der er beregnet til nådning.

Claus

Fra : Jan & Lisbeth

Dato : 27-07-04 23:15

> Ja, og kun 291, ikke 290, der er beregnet til nådning.

Fint.
Hvad er nådning ?

Jan

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-07-04 11:53

På ejendommeligvis fremsatte Jan & Lisbeth følgende påstand:

> Fint.
> Hvad er nådning ?

Den fuge der er mellem plankerne på et skibsdæk.

Claus