Rullestorsejl
Fra : Steen Andreasen

Dato : 25-07-04 10:38

Hej Alle

Jeg overvejer at anskaffe mig et rullesystem til storsejlet på min Granada
34 (7/8 rig med bagstag). Har surfet lidt på nettet og mener at et rullebom
system er den bedste (eneste?) mulighed til min båd.

Er der nogle der har erfaringer med de rullesystemer der findes på markedet?

mvh Steen

Fra : Steen Andreasen

Dato : 27-07-04 20:43

Hej igen

Er I alle sammen ferie eller har jeg trådt nogen over tæerne? . Det kan
da ikke passe at ingen ved noget om rullestorsejl.......

Jeg har selv undersøgt lidt mere omkring mulighederne for at købe
rullestorsejl til min båd. Resulstaterne er lidt blandede:

SAILTAINER siger at deres system passer perfekt til min båd. Ingen problemer
med rebning, sætning og nedtagning af storsejl. Pris ca 40.000 incl moms

FURLERBOOM kan levere et fint system, men mener at det bliver lidt for dyrt
til min båd da deres systemer er konstrueret til større både.

ELVSTRØM vil gerne levere, men fraråder at benytte rullebom til en Granada
34 da forliget er for langt (12,5 m) og sejlet vil dermed vil være for tungt
at hale ned!! Pris ca 50.000 incl moms

JOHN MAST holder ferie.

Som I kan forstå af ovenstående er der noget forskellige meldinger fra de
enkelte leverandører at rullebomsystemer, og jeg kunne derfor godt bruge
nogle konkrete erfaringer fra nogen af jer andre.

mvh Steen

Fra : Henning

Dato : 28-07-04 10:31

> [...]
> system er den bedste (eneste?) mulighed til min båd.
>
> Er der nogle der har erfaringer med de rullesystemer der findes på

Hej

Jeg har for et halvt år siden erhvervet en mermaid 315 med Sailtainer, vist
en ældre model.
Masten er godt 12 meter.
Sætning af sejl går forholdsvis nemt.
Nedtagningen er lidt mere besværlig. Det er her vigtigt at båden er lige i
vindøjet og faldet slægges løbende med at der trækkes i nedhalerlinen, helst
i glidendende bevægelse. Så det kræver god tid og forberedelse til
nedtagningen.

mvh

Henning

Fra : Steen Andreasen

Dato : 28-07-04 19:56

"Henning" <fjernemail@sysinform.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
helst
> i glidendende bevægelse. Så det kræver god tid og forberedelse til

Hej Henning

Det du beskriver omkring nedtagning af sejlet stemmer fint overens med det
de siger hos Elvstrøm Sails.
Hos Sailtainer (samme system som dit?) siger de til gengæld at storsejlet
"kommer ned af sig selv". Gad vist om det er et nyere og bedre system de i
dag forhandler har hos Sailtainer eller om sælgeren bare er lidt for smart?

mvh Steen