Kompas tæt på køleskab = misvisning
Fra : Rasmus

Dato : 22-07-04 12:24

Jeg har lige installeret et nyt kompas i skottet på min Maxi 77. Køleskabet
(med kompressor) sidder desværre meget tæt på selve kompasset og så vidt jeg
kan se er der en misvisning på helt op imod 20-30 grader (har ikke målt
præcist efter og har ikke lavet deviationstabel).

Er der noget man kan gøre (udover at flytte køleskab eller kompas)?

Kan man sætte en lille magnet eller lignende op i nærheden af kompasset for
at kompensere lidt (der er desværre ikke kompensator på selve kompasset)?

Rasmus

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 23-07-04 13:14

Du skal sikre dig at afstanden fra kompasset til ledninger eller
magnetisk materiale helst er mere end 1 meter.
At prøve at sætte løse kompenseringsmagneter op vil nok ikke give
et tilfredsstillende resultat.
Prøv at sætte kompasset op over nedgangslugen og se om du ikke her
kan få en mere korrekt visning.

Mvh/Harding E. Larsen

--
Harding E. Larsen

Fra : Carsten Holck

Dato : 25-07-04 11:48

Heldigvis fandt Rasmus <baadnyhedsgruppe@page.dk> tastaturet og skrev i
> [...]
>
> Kan man sætte en lille magnet eller lignende op i nærheden af
> kompasset for at kompensere lidt (der er desværre ikke kompensator på

Der er 2 ting der påvirker kompasset - dels metaldelene i dit køleskab -
dels magnetfeltet fra strømkredsene i kompressoren. Derfor er deviationen
ikke konstant - kompressoren tænder og slukker jo styret af termostaten. Og
da den ikke er konstant er det ikke nogen god ide at begynde at rette
kompasset.
Så der er kun en ting der duer - afstand. På alt "seriøst"
elektro/elektronisk marinegrej der kan tænkes anbragt i nærheden af nav grej
står der, enten på apparatet eller i vejledningen, "Safe distance distance
to compass" hvilket er den minimale afstand for at kompasset ikke påvirkes.
Hvis man så bruger et standard hobby/camping køleskab - så er det kun at
prøve sig frem, prøv især om kompasvisningen ændrer sig når kompressoren
tænder og slukker, det er en god indikator.
(zig-zag-kurser ser altså sjusket ud, og man skulle næppe kunne se på
plottet hvor mange pilsnere der er blevet drukket )

/carsten

Fra : Rasmus

Dato : 25-07-04 13:37

Hej Carsten.

Desværre har du jo ret - det ved jeg godt - jeg kan blot hverken flytte
kompas eller køleskab.

Der er tale om et Waeco-køleskab med kompressor og heldigvis kan jeg ikke
konstatere ændringer på kompasset ved tænd og sluk af kompressoren. Jeg har
på fornemmelsen, at misvisningen har mest med selve metalmassen at gøre.

Jeg vil prøve at sejle en tur i havnen i vindstille vejr og se, hvad GPS'en
viser. Det må vel give mig et fingerpeg om, hvor stor misvisningen er - jeg
er klar over, at jeg selvfølgelig bør tage højde for forskellen mellem geo-
og magnetisk nord.

Jeg ville umiddelbart tro, at man ville kunne placere et eller andet (lille
magnet) i modsat side af køleskabet for at kompensere, men det kan man
umiddelbart ikke?

Rasmus

Fra : Carsten Holck

Dato : 25-07-04 15:56

> [...]
>
> Jeg ville umiddelbart tro, at man ville kunne placere et eller andet
> (lille magnet) i modsat side af køleskabet for at kompensere, men det

Hvis du vil rette kompasset så er det noget af et håndværk - det er
beskrevet i "Navigation for skippere", men start med at lave en
deviationstabel hvor du pejler for hver ~15 grader med en pejleskive så har
du en mulighed for at vurdere hvor galt det er og hvad der er for nogle
magneter der skal bruges.
Husk at din gps kun giver retningen når du bevæger dig - og viser kurs over
grunden ( dvs. der skal ikke være strøm)

/carsten

Fra : Carsten Holck

Dato : 25-07-04 16:02

Heldigvis fandt Rasmus <baadnyhedsgruppe@page.dk> tastaturet og skrev i
> Hej Carsten.
>
> Desværre har du jo ret - det ved jeg godt - jeg kan blot hverken
> flytte kompas eller køleskab.

evt kig på http://www.marineplanner.com/bowditch/chapt-06.pdf

/carsten

Fra : Rasmus

Dato : 25-07-04 16:56

Hej Carsten.

Puuuuha...

Jeg må nok indrømme, at det er lidt af en videnskab at justere kompasser -
det var vist min uvidenhed jeg brillierede med, da jeg troede, at man bare
kunne...

I første omgang vil jeg prøve at finde et tidspunkt med ringe strøm og vind
og så bevæge mig lidt rundt med GPS'en for at få en fornemmelse af
misvisningen.

Hvis det viser sig, at misvisningen er under 10 grader, vil jeg lave en
deviationstabel og så må jeg blot bruge den, når jeg sejler.

Tusind tak for dine svar - de har gjort mig en del klogere (jeg har i hvert
fald indset, at jeg er dummere - og det er da en start)...

Fra : Carsten Holck

Dato : 25-07-04 20:11

> [...]
>
> Jeg må nok indrømme, at det er lidt af en videnskab at justere
> kompasser - det var vist min uvidenhed jeg brillierede med, da jeg
Så er det heller ikke sværere (!) man kan enten forstå det ( det kræver nok
lidt fortrolighed med sinusser&cosinusser) eller også kan man gøre det med
bind for ørene og fingeren nede i proceduren - det _kan_ godt lade sig
gøre - men man skal være *meget* omhyggelig for at opnå et godt resultat. På
den gamle MHV trækutter blev kompasset rettet hver gang den havde været på
værft - og vi endte som regel under 3° i deviation, men ham der gjorde det
havde også prøvet det før, det var før gyrokompasser og gps var opfundet, så
det var med solpejlinger og stopur.

> I første omgang vil jeg prøve at finde et tidspunkt med ringe strøm
> og vind og så bevæge mig lidt rundt med GPS'en for at få en
> fornemmelse af misvisningen.

Fornuftigt, evt suppler med en pejleskive

> Hvis det viser sig, at misvisningen er under 10 grader, vil jeg lave
> en deviationstabel og så må jeg blot bruge den, når jeg sejler.

Også fornuftigt, til en start. man kan klare sig ganske godt når man bare
ved hvad kompasset viser forkert. Det er værre hvis man tror det viser
rigtigt - uden det gør det, så er det næsten værre end ingenting.
Du kan jo vende tilbage når du har lavet din deviationstabel, det kan være
det er muligt at sige noget udfra tallene

Fra : Claus Tersgov

Dato : 25-07-04 16:55

På ejendommeligvis fremsatte Rasmus følgende påstand:

> Jeg ville umiddelbart tro, at man ville kunne placere et eller andet
> (lille magnet) i modsat side af køleskabet for at kompensere, men
det
> kan man umiddelbart ikke?

Så nemt er det ikke, fordi din misvisning sikkert ikke er ens på alle
kurser. Din magnet vil blot skabe yderligere misvisning på en given
kurs.

Claus

Fra : Rasmus

Dato : 25-07-04 16:58

Hej Claus.

Det er nok sandsynligt, så jeg må nok bare leve med en deviationstabel der
har lidt "voldsomme" udsving...

Tak for svaret!

Rasmus

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 25-07-04 19:01

Den vinkel, som den misvisende N-S linie danner med den retvisende
N-S linie, kaldes misvisningen.
Misvisningen findes på søkortet og korrigeres derefter.
Når et kompas er opstillet ombord i et fartøj, er det ikke alene
påvirket af jordmagnetismen men også af de jerndele som befinder
sig ombord. Denne form for magnetisme kaldes skibsmagnetisme. Den
giver i reglen anledning til fejlvisning på kompasset. Denne fejl
kaldes deviation.
Kompasset er et relativt følsomt instrument som er ophængt og godt
afballanceret. Derfor er en tvungen indflydelse af en "kraftig"
magnet for at kompensere for en "kraftig" magnet som der sidder i
en jævnstrømsmotor i kompressoren ikke at anbefale.
Når du ikke kan flytte dit kompas må du nøjes med at lave en
devistionstabel. Den og kompasset vil kun komme i anvendelse når
din GPS evt. ikke virker. Anvendelsen af GPS med fornøden back-
upbatterier giver dig en rimelig sikkerhed for positionen. Fører
du bestik med rimelige intervaller hvor der er rimelig god sigt
løber du nok ikke ind i de store problemer i danske farvande.
Husk altid at føre skibet under betryggende forhold under
hensyntagen til anvendelse af alle de til rådighed værende
hjælpemidler.
Mvh/Harding

--
Harding E. Larsen

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 26-07-04 10:11

Hej Rasmus,

For at give dig yderligere indsigt i deviationsproblemer har jeg
yderligere et par bemærkninger.
Kompasset som du har monteret i skottet sidder ikke i skrogets
langskibs centerlinie. Tillige er placeringen i det buede skot
heller ikke vinkelret på centerlinien.
Det giver nogle graders fejl.
Når du laver din deviationstabel med opret båd på stille vand får
du en række deviationstal som kun gælder når båden ligger opret.
Så snart du har hældning af båden som jo forekommer under sejl
optræder der nye magnetiske påvirkninger af kompasset,
da "problemet" køleskabet, flytter sig ud til siden i forhold til
den lodrette aksel der går gennem kompasset. Det vil give ganske
store afvigelser fra deviationstabellen lavet på fladt vand.
Jeg ved godt at det ikke er muligt at placere kompasset over
nedgangslugen, som en permanent placering, på grund af spillet og
aflastere. For at kunne anvende kompasset til andet end pynt burde
du overveje om det ikke var muligt at finde en bedre placering.
Hvad med at lave et beslag og placere kompasset på bagkanten af
masten. Afstanden fra cockpit til mast er ikke så stor at det ikke
er muligt at foretage en rimelig aflæsning.
Mvh/Harding

Fra : Ivar Holm

Dato : 26-07-04 11:56

Der er sagt mange rigtige ting i denne tråd.

Jeg har rettet kompasser på Bornholm i mange år. Asymmetrisk beliggende
jern - som dit køleskab nok er - kan være vanskeligt at kompensere for. Det
er ikke tilrådeligt selv at rode med dette.

Jeg tror, at du skal klappe hesten. Måske er tale om flygtig magnetisme som
klinger noget ud med tiden. På samme måde som når både med jernkøl kan have
problemer straks efter søsætningen om foråret. Når skibet har sejlet rundt
et stykke tid og styret forskellige kurser, så bliver problemet mindre -
måske forsvinder det helt.

Prøv at lave dig en deviationstabel, og kontroller denne hver gang du sejler
i en fyrlinie. Man kan jo også måle med en tommestok der mangler et stykke,
hvis blot man ved, hvor meget der mangler.

Selvfølgelig skal kompassets indeksplan være parallel med bådens
diametralplan.

Ivar Holm

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 26-07-04 17:29

Hej Ivar,
Selvom du maner til besindighed kan jeg forestille mig at
magnetismen fra kølekabet først bliver flygtig når køleskabet
flyttes væk fra dets nuværende position, alternativt at kompasset
flyttes til et område som ikke bliver påvirket af den permanente
magnet i køleskabets kompressor. Det er en relativ kraftig magnet
som nok vil holde sin magnetisme hele køleskabets levetid.
For magnetisme gælder den lov, at feltstyrken omkring den magnet
er omvendt proportional med kvadratet på afstanden til den
frembringende pol. Det vil i praksis sige, at jo nærmere vi
placerer en magnet ved et kompas, desto kraftigere vil
påvirkningen blive.
Den påvirkning som temporert forekommer fra jernkøle er meget
mindre og vil, som du skriver, ofte aftage efter nogen tid,
hvorimod påvirkningen fra motorens magnet vil forblive lige
kraftig, desværre.

Mvh/Harding

--
Harding E. Larsen

Fra : Rasmus

Dato : 31-07-04 23:26

Tak for svaret....

Jeg vil slå lidt koldt saltvand i blodet og se tiden lidt an. Umiddelbart
virker det ikke som om misvisningen er helt så stor længere.

Jeg tror en væsentlig del af misvisningen skyldes magnetlisten på
køleskabet...

Rasmus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 01-08-04 15:19

På ejendommeligvis fremsatte Rasmus følgende påstand:

> Jeg tror en væsentlig del af misvisningen skyldes magnetlisten på
> køleskabet...

Det er da hurtigt klaret. En ny gummiliste og to overfaldsbeslag.

Claus

Fra : Niels Larsen

Dato : 21-08-04 19:52