Bøgestrømmen og Smålandsfarvandet
Fra : Mads Prahm

Dato : 20-07-04 19:44

Hej NG

Denne sommer (eller hvad man nu skal kalde det) planlægger vi vores første
sommerferie i sejlbåd. Planen er at sejle fra København og ned gennem
bøgestrømmen, for at sejle rundt blandt øerne i Smålandsfarvandet. Turen
skal foregå i vores Bianca 28, og besætningen er undertegnede, min kæreste
og vores lille datter på 3mdr.

Er der nogen gode råd I kan give med på vejen? Noget man skal være opmærksom
på i det farvand - tidevand fx.? Lystbådshavne i kan an- eller afbefale?

Til navigation vil jeg medbringe søkort, kompas og GPS. Båden stikker 1.60
og har ekkolod.

Mads

Fra : Ole Pagh

Dato : 20-07-04 21:24

Mads Prahm wrote:
> [...]
> første sommerferie i sejlbåd. Planen er at sejle fra København og ned
> gennem bøgestrømmen, for at sejle rundt blandt øerne i

Det er en meget køn tur. Kan anbefales

> [...]
>
> Er der nogen gode råd I kan give med på vejen? Noget man skal være
> opmærksom på i det farvand - tidevand fx.? Lystbådshavne i kan an-

Mest om Bøgestrømmen og Ulvsund:
Der er ikke tidevand af betydning i det område. Der kan måske være noget
strøm.
Hvis det er 1. gang I skal sejle den rute, bør I respektere _alle_
sømærkerne, og der er mange...
Da jeg sejlede der 1. gang for 20 år siden (og det var inden navigatorernes
tidsalder), blev jeg anbefalet at nøje krydse af på kortet, hver gang en
bøje passeredes og det råd var jeg glad for.
Jeg sejlede uden for ferietiden og der var ikke andre både, man bare kunne
følge efter.

Pas især på ved Græsøer, der ligger SW for Nyord. De kan være lidt lumske og
består svjh ikke af græs, men sten.

Nå, men I må ikke lade jer skræmme af disse advarsler, for det er en
pragtfuld tur, og har i først været igennem i helst sommervejr, vil i
sikkert huske turen med glæde.

Det er længe siden jeg har været i havnene, men husker især de små havne,
Nyord og Sandvig som primitive men hyggelige. (Sandvig er måske lige
lavvandet nok til jeres båd, men prøv)

> Til navigation vil jeg medbringe søkort, kompas og GPS. Båden stikker
> 1.60 og har ekkolod.

Hvis der er megen bundbevoksning (søgræs), kan ekkoloddet vise 0 meter,
medens der reelt er > 2 m. Det er min erfaring fra mit hjemmefarvand,
Roskilde Fjord og derfor er det som regel aldrig tændt her for så får man
bare dårlige nerver... .

Rigtig god tur og god vind.

--
Hilsen Ole

Fra : Calle.

Dato : 21-07-04 11:50

Ole Pagh wrote:
> [...]
> hjemmefarvand, Roskilde Fjord og derfor er det som regel aldrig tændt
> her for så får man bare dårlige nerver... .

Så har du følsomheden stillet for følsomt, den skal jo ikke melde bund for
den får et "hårdt" signal

--
Calle.

Fra : Ole Pagh

Dato : 21-07-04 15:18

"Calle." <Fake@Fake.Fake> wrote in message

> Så har du følsomheden stillet for følsomt, den skal jo ikke melde bund for
> den får et "hårdt" signal

Nå....
Ekkoloddet er et gammelt Seafarer (det med roterende lysdiode) og et sådant
har jeg haft i 25 år i forskellige udgaver.
Det stilles i gain til der netop kommer en ekko 'prik', og så er det altså
at det kan vise < 1 m lige pludseligt, fordi der er kraftig bevoksning helt
op til bådens bund.

De moderne ekkolod er muligvis mere intelligente og kan skelne, Det vidste
jeg ikke.
Jeg svarede ud fra min erfaring.

--
hilsen Ole

Fra : Per Fogt

Dato : 22-07-04 10:53

On Wed, 21 Jul 2004 12:49:40 +0200, Calle. <Fake@Fake.Fake> wrote:
> Så har du følsomheden stillet for følsomt, den skal jo ikke melde bund
> for den får et "hårdt" signal

Styrken på det signal der returneres afhænger af flere ting. Om det der
returneres fra (mudder,sand,sten,tang,etc) er hårdt eller ej har ikke
nødvendigvis den store betydning - f.eks er luft-bobler(blærer i tang...)
noget nær det bedste til at returnere pulser fra et ekkolod. Specielt hvis
det er et højfrekvens ekkolod - der giver bedre opløsning/højere følsomhed
- men mindre rækkevidde end et lavfrekvens ekkolod.

/Per

Fra : John N

Dato : 20-07-04 21:38

> Til navigation vil jeg medbringe søkort, kompas og GPS. Båden stikker 1.60

En kikkert er god at spotte bøjerne med på afstand og der er som regel
også andre både på samme rute som man kan følge uagtet at man kun
skal stole på sig selv.

Den megen søgræs kan sætte sig på kølevandsindtaget - så vær opmærksom
på motortemperaturen, hvis din motor ikke har varmealarm.
Det skete for mig engang at jeg lige måtte stoppe motoren så søgræsset slap.

--
- Venlig hilsen JohnN