sikringer - hvad betyder 32v
Fra : John N

Dato : 18-07-04 22:04

Jeg har lige købt nogle 10A sikringer. På sikringerne er der også
noteret 32v.
Hvad betyder de 32v (volt?) for sikringerne?
Er specifikationen ligegyldigt? Hvis ja, hvorfor så skrive det?

--
- Venlig hilsen JohnN

Fra : Preben og Anette

Dato : 18-07-04 22:37

Hvis det er en 32Volt 10 Amp sikring kan der gå 320Watt igennem den
derimod hvis det er en 12 Volt 10 Amp er det 120 Watt.

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : 0cr

Dato : 19-07-04 02:33

"Preben og Anette" <prebenc1@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvis det er en 32Volt 10 Amp sikring kan der gå 320Watt igennem den
> derimod hvis det er en 12 Volt 10 Amp er det 120 Watt.

> [...]
Ved kortslutning kan/vil der opstå en lysbue, hvis den ikke bliver slukket,
vil der stadig løbe en strøm gennem kortslutning. Ved 32volt er længden af
sikring afstemt til at lysbuen meget hurtigt dæmpes. Nogle typer sikringer
er fyldt med meget fint sand, for samme formål.

Mvh

0cr

Fra : bentp

Dato : 20-07-04 23:19

Den er vist ikke helt gangbar. Spænings-angivelsen siger noget om hvor høj
en spænding sikringen kan afbryde når den smelter over. Jo højere afstand
mellem polerne, des højere spænding.
Dette hænger sammen med at der kan dannes en lysbue over sikringen når den
smelter.

Fra : John N

Dato : 19-07-04 04:53

Hm... jeg endnu ikke har fattet betydningen.
Jeg har også et par sikringer, hvorpå der står 10A og intet om v

Min gamle lænsepumpekontakt sikring var på 10A uden v.
Det er den som jeg skal have skiftet.

På pumpen er specificeret en 6A sikring og mine batteriet
er på 12v. Pumpens specifikationer indeholder ikke noget om wat

Kan jeg nu bruge en 10A 32v sikring uden problemer?
eller hvad er det mest korrekte?

--
- Venlig hilsen JohnN

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 20-07-04 20:59

Så er det korrekte en 6A sikring med en V-angivelse på 12 volt eller
derover. Den 10A/32V du sidder med går nok, selvom den er lidt for kraftig

(eller 12 volt, hvis du kører 24 volt i båden)

Bjarke

Fra : Calle.

Dato : 21-07-04 11:53

Bjarke Christensen wrote:
> [...]
> kraftig ....
>
> (eller 12 volt, hvis du kører 24 volt i båden)

Det er Ampere tallet der er det vigtige. Spændingen er bare maks hvad
sikringen er beregnet til af spænding (for at kunne slukke lysbuen iden den
brænder over)

--
Automatik-Mekaniker
Calle

Fra : 0cr

Dato : 21-07-04 13:10

"Calle." <Fake@Fake.Fake> skrev i en meddelelse

> Det er Ampere tallet der er det vigtige. Spændingen er bare maks hvad
> sikringen er beregnet til af spænding (for at kunne slukke lysbuen iden
> [...]
Dårlig svar på sidste indlæg, jeg var osse ved at skrive det samme, men kom
så til at læse hvad der stod.

Da det er en motor der skal afsikres, er 6A for lidt til at klare
startstrømmen, så 10A lyder ret rimeligt, jeg går ud fra standart sikringer,
en 220v sikring er også udemærket og kan fås alle vegne, hvis uheldet er ude

Mvh

0cr

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 21-07-04 16:34

Hvis den er specificeret til 6A sikring, så er der vel taget højde for
startstrømmen ....

Bjarke

Fra : Calle.

Dato : 24-07-04 13:01

0cr wrote:
> [...]
> startstrømmen, så 10A lyder ret rimeligt, jeg går ud fra standart
> sikringer, en 220v sikring er også udemærket og kan fås alle vegne,

startstrømmen er medregnet ved sikringerne

--
Calle.

Fra : John N

Dato : 24-07-04 18:01

Jeg var næsten bange for at stille spørgsmålet for ikke at virke
for dum. Eller hva... jeg forstår det stadig ikke, så måske ....
--
- Venlig hilsen JohnN

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 26-07-04 18:23

Sandsynligvis er sikringen beregnet til anvendelse i elektriske kredse op
til 32v (volt).... Højere spændringer f.eks 230V kræver at de er sandfyldte
for at slukke evt. lysbue (gnist) når den brænder over.

Dem ude fra gruppetavlen herhjemme er tilsvarende mærket med "400V~"

Mvh.
Jakob

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 01-08-04 20:31

Så glem alt om Volt angivelsen. Det er Ampere tallet der er det vigtige ....