Observationer fra Vomb (Skåne) den 30 juli~
Fra : Ukendt

Dato : 02-08-04 00:19

Forbi Vomb den 30. juni 2004, på vej hjem fra cykeltur i Skåne.

Denne tekst kan også læses på adressen:
www.keld-rasmussen.dk/tur20040730.htm
I denne fil er der indsat fotos fra de besøgte lokaliteter.

Vejr den 30/7:
Temperatur; mindst 25 grader.
Skydække: Spredte kumulusskyer.
Vind: Vindstille.
Sigt: Mange km.

Vombsjön, 12:45. Markvejen langs den sydøstlige søbred:
- Toppet lappedykker.
- Blishøns.
- Diverse måger

Vombs ängar, kl 13 - 14:
De store vandbytter fra i vinter og foråret er udtørret. Pytterne har
givet plads til hvede, raps og græsmarker. De yderste 1,5 m af
hvedemarken, langs grusvejen, så hærget ud. På den hærgede del var der
stukket cirka fem stolper ned i jorden. På hver stolpe var der ophængt
en død fugl, skovduer og én husskade. En landmand fortalte, at de døde
fugle var opsat for at skræmme artsfæller væk, der ellers ville
fortsætte med at hærge marken. Det var nødvendigt af og til at flytte
stolperne, efterhånden som fuglene flyttede til nye dele af marken.
Ifølge landmanden var de døde fugle effektive fugleskræmsler. Det må
være samme trick, som en dambruger, jeg engang så i Nordjylland, der
havde ophængt en død fiskehejre over nettene på sine fiskedamme.

Andre steder på engene var man ved at vende det nyslået hø.

- 2 Hvid stork gik i høbunkerne og ledte efter føde.
- 1 Musvåge.
- 3 Røde glenter.
- 20 Grågæs i flok over engene.
- 1 Rørspurv ved Klingavälsåen.
- 1 Hvid vipstjert.
- 1 Tornirisk

Landmanden og en ældre dame på cykel fortalte, at man to steder i
nærheden Vomb opdrætter storke. Når man slår høet, kan der være op til
15 - 20 storke, der "storker" efter traktoren. En af de mange storke
skulle være vild.

Krankesjön fra Silvåkrafugletårnet, kl 14:00:
- Skarv.
- 40 Svaner, formodentlig alle Knopsvaner.
- Blishøns.
- Gråænder.
- Toppet lappedykker
- 1 Vandrikse (hørt men ikke set).
- 1 Vadefugl, den sagde: djy - djy - djy ------- djy - djy - djy ----
osv. (jeg er ikke stærk i vadefugle).
- 1 Musvit

Efter Silvåkra, til venstre over engene ned mod Krankesjön, kl 14:30:
- 1 Fiskeørn med et lille bytte i den ene klo.

MVH

Keld

Keld Rasmussen

www.keld-rasmussen.dk

Fra : Stig Linander

Dato : 03-08-04 10:53

Sun, 01 Aug 2004 23:19:07 GMT, skrev Keld Rasmussen bl.a. ...

> Denne tekst kan også læses på adressen:
> www.keld-rasmussen.dk/tur20040730.htm
> I denne fil er der indsat fotos fra de besøgte lokaliteter.

Fin beskrivelse.
Og dine fotos - hvordan laver du panoramaerne? Speciel software?

Mange hilsner,

Stig.
--
Stig Linander | Farum - Denmark | http://www.linander.dk/stig/
The Ophiuchan | 55d49'N 12d21'E | mail: "Who am I?" on Home Page

Fra : Ukendt

Dato : 04-08-04 22:27

On Tue, 03 Aug 2004 11:52:30 +0200, Stig Linander <no_reply@040803.dk>
wrote:

> [...]
> Stig Linander | Farum - Denmark | http://www.linander.dk/stig/
> The Ophiuchan | 55d49'N 12d21'E | mail: "Who am I?" on Home Page

Hej Stig,

Mange tak! Jo, jeg bruger speciel software til at lave panoramerne.
Jeg har et Canon digitalkamera, blandt det medfølgende software er der
et program kaldet "PhotoStitch".

Man henter simpelt hen de ønskede billeder ind i PhotoStitch, trykker
på på et par knapper, hvorefter programmet selv hæftet billederne
sammen. Til sidst gemmes det endelige panorama. Det fungerer meget
overbevisende.

Samme funktion findes også i Adobe Photoshop Elements 2.0 (som
indeholder et udvalg af funktioner fra Adobe Photoshop CS til 6000 kr)
her kaldes funktionen "Merge". Adobe Photoshop Elements 2.0 findes
fast på den CD, der følger med magasinet "digitalfoto", som blandt
andet kan købes i kiosken ved Farum station (hunde-dyrt og mange
reklamer). På CD'en findes programmet i en 30-dages prøveudgave,
ellers koster det 800 kr. Mon ikke den samme Merge-funktion også
findes i PaintShop Pro nu version 8, som også koster 800 kr?

Hvis man køber et Canon EOS 300D digitalkamera (spejlrefleks), følger
Adobe Photoshop Elements 2.0 "gratis" med.

Når man optager et billede, der skal indgå i et panorama, skal man
sørge for et passende overlap mellem billederne. 1/3 overlap siges at
være passende.

På nogle digital-kameraer (Canon Digital IXUS, ved jeg) er der lige
frem en optagefunktion, der sørger for ensartet belysning af de
enkelte panoramabilleder, så overgangene mellem billederne bliver
usynlig, eller i det mindste mindre synlig. Denne funktion findes ikke
på Canon EOS 300D, her må man selv eksperimentere med, om tid og
blænde skal indstilles fast eller, om man skal lade kameraets
automatik styre belysningen. Det sidste synes at give det bedste
resultat.

Endelig kan programmerne arbejde med alle billeder uanset oprindelse
(fra et digitalkamera, en scanner eller ....), bare de enkelte
billeder i panoramaet har samme størelse/format, samme antal pixels i
længden og breden.

Og til aller sidst, et panoramabilled kan jo også opnås med et
vidvinkelobjektiv. Mange kompaktdigitalkameraer har en
vidvinkelfunktion, og et spejlreflekskamera har ofte udskiftelig
objektiv. Men alt i alt et PhotoStitch/Merge en god, billig og sjov
måde at opnå samme funktion på.

Ok, denne tekst har ikke noget med ornitologi at gørre, og burde høre
hjemme i en anden nyhedsgruppe.

Mange hilsner

Keld

Keld Rasmussen