forkortelse af streng
Fra : Morten Nørgaard

Dato : 08-05-01 07:47

Hej,

er der nogen der kender en god kommando til at korte en streng af ved
begyndelsen?

Jeg har en streng... (string)

123testtesttest

.... som jeg gerne vil have til at se sådan ud:

testtesttest

.... men jeg synes jeg mangler en kommando der kan slette fra index til index
i en streng, eller kopiere fra index til index over i en ny streng. Er der
nogen der kan række en hjælpende hånd?

Tak,

Morten.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-05-01 07:59

Morten Nørgaard skrev:

> er der nogen der kender en god kommando til at korte en streng af ved
>begyndelsen?

char    *linje = '123testtesttest',
   *pnt, *nylinje;

pnt = strstr(linje,'test');
// pnt peger på den første forekomst af 'test'.

nylinje = malloc(strlen(pnt)+1);
strcpy(nylinje,pnt);

>... men jeg synes jeg mangler en kommando der kan slette fra index til index
>i en streng, eller kopiere fra index til index over i en ny streng. Er der
>nogen der kan række en hjælpende hånd?

Man må selv sammensætte disse funktioner ud fra strstr() og
strcpy(). Jeg benytter mig også af at et 0 klasket ned på en
bestemt position 'sletter' resten af linjen, men man skal have
styr på hvad der sker med den 'overflødige' hukommelse derved.
Jeg bruger det f.eks. ved en buffer der ødelægges og indlæses med
en ny værdi senere.

--
Bertel

Fra : Igor V. Rafienko

Dato : 08-05-01 13:18

* Morten Nørgaard

[snip]

> er der nogen der kender en god kommando til at korte en streng af
> ved begyndelsen?

definer 'god'.

> Jeg har en streng... (string)

Ah, siden det er string (std::string), da er livet vakkert.

> 123testtesttest
>
> ... som jeg gerne vil have til at se sådan ud:
>
> testtesttest

using std::string

string s = "In the land of foo";
strint t = s.substr( 3 ); // t contains 'the land of foo'

<URL:http://www.dinkum.com/htm_cpl/string2.html#basic_string::substr>

<URL:http://www.dinkum.com/htm_cpl/string2.html#basic_string::erase>

> eller kopiere fra index til index over i en ny streng.

Se over.

> Er der nogen der kan række en hjælpende hånd?

TC++PL3ed eller <URL:http://www.dinkum.com/>.

ivr
--
Documentation is like sex: when it is good, it is very, very good; and
when it is bad, it is better than nothing.

Fra : Morten Nørgaard

Dato : 08-05-01 13:58

> definer 'god'.

Det har du selv lige gjort:

> using std::string
>
> string s = "In the land of foo";
> strint t = s.substr( 3 ); // t contains 'the land of foo'

Tak for hjælpen, begge to. Det var lige dét, jeg manglede.

Morten.