Lommepenge
Fra : Lene & Bjarne

Dato : 07-05-01 22:43

Hej.
Jeg har 3 børn med alderen 11,9 og 2 år.
hvad skal de hver have i lommepenge?
Lige nu får den yngste ingen, da hun ikke har noget at bruge dem til.
9-årig får 10 kr om ugen mod at gå en lille bitte smule til hånde herhjemme.
11-årig får 25 kr om ugen, da han er meget hjælpsom med lige at se efter den
lille når jeg skal væk f.eks. 1½ time.
Udover lommepenge får de penge til fødselsdagsgaver, og ellers is om
sommeren eg helst hver dag. De beklager sig aldrig over lommepengenes
størrelse, men hvad er rimeligt? Nogle børn i deres alder får 100 kr om
ugen!! eller de får lommepenge for at have lavet deres lektier! Jeg er af
den mening, at lektier er noget der SKAL laves og ikke belønnes for. Jeg får
heller ikke løn for at lave mad, vaske op, gøre rent eller vaske tøj. Hvad
synes I om lommepenge til børn?

Lene

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 08-05-01 06:46

jeg så engang i udsendelsen "far, mor og børn" om et pointsystem hvor
hver opgave i hjemmet havde en "pris"..... og de så sparede op og selv
skulle holde styr på det..... den ide kunne jeg personligt godt lide....
og sæfølig var der nogle ting der ikkr hørte under systemet men som bare
_skulle_ laves.....
min søn på 7 får ikke lommepenge endnu... men jeg overvejer at indføre
det system på et tidspunkt.... mere for at lære ham værdien af
penge..... og lære ham at penge altså ikke falder ned fra træerene...

og mht at du ikke får penge for at ordne hus..... det har du ret i...
men dine unger er stadig for små til at gå ud og finde sig et job.....
alternativet er at de får penge for at lave ingenting...... eller at i
fortsætter som nu.... jeg synes ungerne har godt af at lære at man skal
udføre en opgave for at modtage et vist antal kroner..... det er jo
sådan det foregår in the real world......

--
knus sabina

behind every good woman, lies
a trail of men.....*SF*

Fra : Craig David

Dato : 08-05-01 17:44

Jeg så også den udsendelse i tv og mener (ligesom Jesper Juhl) at det er en
aldeles forrykt ide. En familie er ikke et job, eller en virksomhed. I
familien skal man ikke have penge for at hjælpe hinanden.
Jamen jamen jamen hvordan får ungerne så forståelse for at pengene ikke
hænger på træerne og at penge kommer af arbejde??? Det kommer nok af sig
selv når de bliver så gamle at deres lommepenge ikke rækker til nyt tøj, øl
og knallerter og derfor bliver nød til at tage et job efter skoletid. Men
det behøver en 7 - 9 - 11 årig ikke.

Knus min bare
CD

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 08-05-01 18:18

jeg tror det er op til den enkelte familie at komme med deres
løsningsform....
jeg kom såmænd bare med den jeg forventer at ville bruge engang.... hvem
siger ikke at jeg evt skifter mening..... det kan sagtens ske.... men
indtil videre synes jeg at denne ide ville være en udemærket plan for
_min_ familie...
der blev efterlyst forslag.... og det var såmænd det eneste dette
var.... jeg er da ked af at det tilsyneladende træder nogle folk over
tæerne...

Fra : Uffe Holst

Dato : 12-05-01 22:11

In an article of 8 May 2001 Sabina Hertzum wrote:

> [...]
> det system på et tidspunkt.... mere for at lære ham værdien af
> penge..... og lære ham at penge altså ikke falder ned fra træerene...

Det system, synes jeg, er decideret forkert at benytte i en familie. En
familie er ikke en virksomhed, hvor forskellige opgaver har en pris. Alle
opgaver skal udføres, og så er det ligegyldigt, om denne opgave er stor
eller lille.

Et sådant system har nogle meget væsentlige ulemper, som gør systemet
totalt uegnet til brug i en familie efter min mening.

For det første værdisætter systemet opgaverne, hvilket jo så medfører, at
nogle opgaver bliver mere værd end andre opgaver. Hvorfor skulle poderne så
gide bruge tid på opgaver, der er meget lidt værd? Får de kun lidt for en
opgave, så er det måske i virkeligheden sjovere at sætte sig ind på
værelset og læse Anders And end at udføre opgaven. Det vil også betyde, at
børnene helst vil udføre de opgaver, der giver flest point.

Endelig er der problematikken ved opgaver, der ikke er værdisat. Hvem skal
lave dem? "Lille Emil, gider du lige..." "Næh, det får jeg jo ikke noget
for..." eller "Hvad får jeg for dt?" Og vi kan vel nok blive enige om, at
det altså ikke kan lade sig gøre at værdisætte alle opgaver, da der altid
vil opstå opgaver, som falder uden for de hidtige værdisatte opgaver.

Eller: "Moar, jeg vil altså ud at slå græs! Jeg får 20 point for det"
"Jamen, Emil, det kan du ikke, du har 40 i feber" "Jeg vil, jeg vil, jeg
vil..." ...!

Du bestemmer selvfølgelig selv, hvad du vil indføre i din familie, men jeg
vil i hvert fald ikke anbefale dig at indføre et sådant system.

Det er ikke en virksomhed, du driver. En familie er et fællesskab, og i
dette fællesskab er der naturligvis en række opgaver, som skal udføres.
Sådanne opgaver har ingen pris, for selvom ikke alle opgaver er lige store,
så er de lige vigtige, og derfor skal de blot udføres. Jo ældre børnene
bliver, desto mere skal de lære at tage del i disse opgaver. De skal lære,
at de er en del af fællesskabet, og som en del af fællesskabet skal de
lære, at de derfor også har en del af fællesskabets opgaver.

Lommepenge bør efter min mening ikke være en belønning, skønt mange børn
sikkert føler sådan, og mange forældre giver dem sikkert også som sådan.
Som en del af familiefællesskabet får man også del af fællesskabets
"overskud". Holder poderne sig derimod ude af fællesskabet ved ikke at gide
lave de opgaver, som forældrene giver dem, så kan de straffes ved ikke at
få del i overskudet eller få mindre del af overskudet, dvs. ingen
lommepenge eller færre lommepenge den pågældende uge.

Er man for eksempel syg og derfor ude af stand til at udføre opgaver i en
given uge, så vil pointsystemet betyde, at man derfor ikke optjerner nogle
point, og derfor får man ikke nogen lommepenge. Sygdom skal ikke straffes,
for selvom man er syg, så er man stadig en del af familiefællesskabet, og
derfor har man også gjort sig fortjent til lommepenge, selvom man er syg og
ikke har udført nogle opgaver. Man yder efter evne. Eller har pointsystemet
også værdisat sygdom som en opgave, der giver et vist antal point?

Pointsystemet er efter min mening i hvert fald ikke vejen til at lære børn
værdien af penge. Det lærer børn bedst ved at bruge penge. Derfor skal
lommepengene heller ikke være for store. Børn skal lære, at et vist antal
kroner ikke rækker uendeligt. Har man købt tre tyggegummier og én is, så
kan man altså ikke få endnu én is, når man kun havde 10 kr. til at starte
med. Forældrene skal også lære, at de ikke skal give børnene alt, hvad de
peger på. Selvom lommepengene ikke skal være for store, så skal de stadig
være så store, at der både er råd til isen og til at spare op til den store
ting, som de også gerne vil have. Når så børnene bliver større og når op i
en vis alder, så kan lommepengene hæves markant, men så skal børnenes
udgifter også hæves markant, f.eks. ved at lade dem selv skulle købe deres
eget tøj. Som der var en anden, der nævnte, så lærer det dem at ønske sig
bløde pakker til jul og fødselsdag, så de får råd til andet. Og når de er
gamle nok, så skal de også lære, at de kan supplere deres lommepenge ved at
have fritidsarbejde. Og når fritidsarbejdet bliver meget omfangsrigt, så
skal de også lære økonomisk at betale til fællesskabet -- alt for mange
forældre har store børn boende hjemme med store indtægter uden at de
betaler noget for at bo hjemme.

Bla bla bla... jeg må hellere stoppe nu.

--
Uffe Holst

Fra : Birdy

Dato : 08-05-01 08:04

Vores tre knægte (nu 14, 12 og 9) får hver 45 kr. om ugen. De 15 af dem er
kun til udbetaling hvis de får gjort rent på deres værelse om søndagen!
De skal selv holde sig med slik og legesager m.m. for det beløb.
Og de har faktisk været ret gode til at spare sammen til de større og
holdbare legesager.

Den store får desuden selv børnepengene (siden han fyldte 13) og skal holde
sig selv med tøj. Det har også betydet at han er blevet bedre til at ønske
sig bløde pakker til fødselsdag og jul for så kan han jo bruge pengene til
andet selv eller strække dem lidt.

Vi giver det samme ansvar til de andre to når de bliver 13.

Birdy

Fra : Carsten Riis

Dato : 08-05-01 10:34

Lene & Bjarne wrote:

> [...]
> heller ikke løn for at lave mad, vaske op, gøre rent eller vaske tøj. Hvad

Lommepenge er en god ting.

Men så snart ungerne først vil lave noget, når de får penge for det,
så er der et eller andet galt.

Min mor lavede engang følgende trick overfor min storebror:

Min storebror var kommet i den alder, hvor han først ville lavet
noget, hvis der faldt mønter.
Nå tænkte min mor, så må han jo lave en faktura på, hvad han så ville
have for de forskellige ting.
Det skulle ikke bare være en lap papir. Næh, den skulle være fint
udformet og skrevet i den kønneste håndskrift (Pcere havde vi ikke
dengang. Og jeg tror, at det med håndskriften også ville virke bedst).
Nå ja, så gik han da igang på sit værelse med at skrive (tal og
tjenesteydelser kun for eksemplet skyld):
Slå græs, 3 kroner
rydde værelse op, 5 kroner
feje gårdsplads, 10 kroner
rydde ukrudt i køkkenhave, 7 kroner
..
.. I hvert fald en lang liste
..
..

Så ville min storebror så give regningen til min mor. Men så let
skulle han ikke slippe.
Vi andre børn blev tilkaldt og vi satte os alle omkring køkkenbordet.
Min storebror skulle så læse den op. Og det gik da også vældigt.
Regningen blev derefter lagt midt på bordet.

Så tog min mor et ligeså sirlig udfyldt papir op af lommen:

Tøjvask Ingen faktura
Vaske op Ingen faktura
Hente børn Ingen faktura
Bringe børn Ingen faktura
Købe tøj Ingen faktura
Købe mad Ingen faktura
Lave mad Ingen faktura
..
..
.. og alle de andre
.. ting som forældre
.. bare gør hvor
.. der er Ingen faktura
..

Behøvedes jeg at sige, at min storebror bare tog sin faktura og rev
den istykker.

Moralen af historien: Når man lever i en familie, så hjælper man
hinanden uden faktura.

Lad mig sige det sådan: Tricket virker den dag i dag (vi er 29-33 år
). Vi hjælper allesammen hinanden /uden faktura/ (naturligvis betaler
vi de store omkostninger som man måtte have for hjælpe den anden, men
det er jo vist nok også meget naturlig. Men tiden og småbeløb (op til
ca. 100 kroner) man bruger på hjælpen, den er /uden faktura/)

--
Med venlig hilsen Carsten Riis (for email: se godt efter i headeren)
Hvis du i emnelinjen begynder med Sv: så kan ikke alle læse dine

Fra : bo nielsen

Dato : 08-05-01 18:25

"Carsten Riis" <carsten@car_ST_en.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> den istykker.
>
> Moralen af historien: Når man lever i en familie, så hjælper man

Hov den sang kender jeg den hedder ingen regning, og jeg mener det er Peter
Belli der synger. Men det har åbentbart også virket i den virkelige verden.
Hilsen Nina Hald.

Fra : R. Ilsøe

Dato : 09-05-01 05:10

> [...]
Peter
> Belli der synger. Men det har åbentbart også virket i den virkelige

Jo, den er go'' nok, det er Peter Belli der har lavet den... Jeg kom også
til at tænke på den da jeg så historien... I øvrigt en meget herlig
historie!

Rinnie Ilsøe

Fra : Carsten Riis

Dato : 09-05-01 08:43

bo nielsen wrote:

> Hov den sang kender jeg den hedder ingen regning, og jeg mener det er Peter
> Belli der synger.

jeg kender ikke sangen. Og jeg tror heller ikke, at min mor kender
den.

> Men det har åbentbart også virket i den virkelige verden.

Jep.

Fra : Craig David

Dato : 10-05-01 09:05

Tag og hør den sang, for den er simpelthen så lummer at man bliver søsyg af
væmmelse

!"Ingen faktura"

(Ps jeg er sikker på at din mor har hørt den i giro 413 hvor den i flere år
har kæmpet med ravnvalds "kære lille mormor" ...."

Fra : Carsten Riis

Dato : 10-05-01 09:04

Craig David wrote:

> (Ps jeg er sikker på at din mor har hørt den i giro 413 hvor den i flere år
> har kæmpet med ravnvalds "kære lille mormor" ...."

Det er jeg ikke sikker på. Hun kan ikke udstå Giro413

Fra : Lene & Bjarne

Dato : 08-05-01 22:09

Hej igen.
Jeg tror nok jeg blev lidt misforstået i mit første indlæg.
Det jeg mente var, at mine børns lektier er deres "job" som der ikke skal
betales for og ligeledes er husgerningerne mine "job" som der ikke skal
betales for! Men jeg mener stadig at børn i den alder har brug for lidt
lommepenge, og det kan så komme på tale, hvis der bliver lavet noget ud over
lektierne. Det at nogle børn får betaling for at lave deres lektier synes
jeg er helt forkasteligt, da det jo er noget der hører til som noget ganske
naturligt. Jeg har hørt fra andre familier at de også har prøvet at sætte en
pris på diverse husgerninger som børnene udfører med det resultat at f.eks.
køkkengulv bliver vasket 3-4 gange dagligt!!

Lene

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 09-05-01 06:14

IMo har du ganske ret i at lektier ( og at rydde op på værelset) er
naturlige ting som bør laves uden en pris...
men jeg kan ikke se skaden i at sætte en pris på husgeringer som feks at
vaske gulv eller gøre badeværelse rent.... det gør man vel ikke uden
visse retningslinier?? såsom at det max sker en gang om ugen og sådan
feks.... der skal vel også være en øvre grænse for hvor meget der _kan_
indtjenes.... samt retningslinier for hvordan det bør gøres.... så en
gulvvask ikke kan kategoriseres som at køre over gulvet med en karklud
to steder feks.....

vi har jo også som voksne vores job som vi får løn for.... og så er der
alle de ting vi ike får løn for som bare skal gøres... IMO kan det kun
være til gavn for familien at fordele opgaverne og dermed give mor og
far mere tid til ren familiehygge..... om der bliver sat pris på eller
ej må være op til den enkelte familie at afgøre.... men jeg kan ike se
problemet i det medmindre der bliver gjort uden faste rammer så der
vitterligt er muligheden for at vaske gulv i køkkenet 4 gange på en
dag....

en anden ting jeg synes var god ved den løsning denne familie havde
valgt var at ungerne selv skulle bogføre hvad de lavede og dermed kunne
man kontrollere om det blev gjort efter retningslinierne.... og ungerne
lærte noget i processen....

Fra : Winnie Henriksen

Dato : 12-05-01 08:00

Hej Lene

On Tue, 8 May 2001 23:09:00 +0200, "Lene & Bjarne" <lildholdt@pc.dk>
wrote:

>Det jeg mente var, at mine børns lektier er deres "job" som der ikke skal
>betales for og ligeledes er husgerningerne mine "job" som der ikke skal
>betales for!

Lidt uenig, ja børnene skal lave deres lektier uden betaling, men det
er ikke deres "job" og at husgerningerne er dine "job" ? de sviner vel
også og på et tidspungt skal de vel flytte og vide hvordan man gør ?

Hjemme var vi 3 2 brødre der er 1 1/2 år yngre og mig vi havde en
turnus der sagde 2 uger med vaske tøj og 1 uge med køkkentjans,
skrælle kartofler, købe mælk og brød, mor/far handlede stort ind
fredag. Det fik vi ikke lommepenge for, udover det skulle vi hjælpe
med den alm. rengøring heller ikke nogle penge, men vi fik et fast
beløb som vi kunne bruge.
Da jeg mødte min mand kunne han ikke vaske, lave mad m.v men mine
brødre kunne/kan stå for hele husholningen.
Jeg mene at det er en del af det de skal lære.

Nu har jeg 2 piger 13, 9 de skal også hjælpe mig uden at få noget for
det, det er ikke skema lagt endnu, (den store er handikapet). De får
20 kr. om ugen som de kan bruge på hvad de vil.

MVH

Winnie
Med venlig hilsen

Winnie Henriksen