Kan man teste for søgemaskiner?
Fra : kikki

Dato : 07-05-01 22:33

Er der en nem måde at teste, om det er en søgemaskine som er inde på ens site? Efterlader de nogle spor?

Hvis ja, hvordan gør jeg?

Kikki

http://www.kandu.dk/

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 07-05-01 23:57

kikki wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> Hvis ja, hvordan gør jeg?

I langt de fleste tilfælde efterlader de sig et browsertag hvor du kan udlede at det er en robot - enten
direkte ved at der indgår ord som "spider", "robot" eller "crawler" - eller måske navnet på selve søgesitet
- eks. "Google".

Du finder browsertag'et sådan her i ASP:
Request.Servervariables("HTTP_USER_AGENT")

Derefter kan du skrive dig selv en fiks lille funktion, som analyserer tag'et og derved bestemmer om det er
en robot eller et menneske. Du kan måske finde inspiration i dette script, som på samme måde skelner mellem
browsere og netscape 4 - princippet er det samme:
http://www.html.dk/scripts/asp/00001/

Mvh
Jonas

Fra : Dennis T.

Dato : 08-05-01 10:03

Jonas Astrup - html.dk wrote:
> Du
> kan måske finde inspiration i dette script, som på samme måde skelner
> mellem browsere og netscape 4 - princippet er det samme:
> http://www.html.dk/scripts/asp/00001/

netscape er måske ikke en browser? :)

/Dennis

Fra : Claus O

Dato : 08-05-01 11:21

"Dennis T." <viol8r@REMOVEtechnologist.com> wrote

> netscape er måske ikke en browser? :)

Helt klart nej. Ihvertilfælde ikke 4`erne.
Browsere er sådan nogle der viser alle html koder mm. grafisk.
Claus

Fra : Dennis T.

Dato : 08-05-01 14:49

Claus O wrote:

> "Dennis T." <viol8r@REMOVEtechnologist.com> wrote
> Helt klart nej. Ihvertilfælde ikke 4`erne.
> Browsere er sådan nogle der viser alle html koder mm. grafisk.
> Claus

Du må være en svagkoder.... :)

/Dennis

XFUT: dk.edb.internet.software.browser

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 08-05-01 15:29

Dennis T. wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> netscape er måske ikke en browser? :)

He he - det var nu helt bevidst at jeg formulerede mig på den måde

Netscape 6 er en browser - 4'eren derimod.....

Mvh
Jonas

Fra : Dennis T.

Dato : 08-05-01 21:42

Jonas Astrup - html.dk wrote on Tuesday 08 May 2001 16:29 in
<9d8vrs$com$1@sunsite.dk>:

> He he - det var nu helt bevidst at jeg formulerede mig på den måde
> Netscape 6 er en browser - 4'eren derimod.....

Hvad så med lynx? :) det er da nok den eneste rigtige browser, der
findes :)))

/Dennis

Fra : Jakob Andersen

Dato : 08-05-01 00:04

"kikki" <kikki.news@kandu.dk> wrote in message
> Er der en nem måde at teste, om det er en søgemaskine som er inde på ens
site? Efterlader de nogle spor?

Du kan vel lave noget ala dette:

<eksempel>
Browser = Request.ServerVariables( 'HTTP_USER_AGENT' )

If inStr(Browser, "Mozilla") Or inStr(Browser, "Opera") Then

' Dette er vist bare en almindelig bruger

Else

'Dette kunne vist godt være en spider/søgemaskine

End if

</eksempel>

Men jeg vil ikke ligge hovedet på blokken på at nogen søgemaskine udgiver
sig for browsere... Og derudover er der sikkert browsere der hverken har
Mozilla eller Opera i deres header.

--
Jakob Andersen
FAQ for webdesign gruppen på