Ældre hest / westernsadel m.m.
Fra : Rikke Skaar

Dato : 11-08-04 10:51

Jeg er lige blevet den heldig ejer af en 17- årig DV hoppe. Da jeg
aldrig har haft ridehest før, har jeg lige et par spørgsmål:

1. Jeg overvejer at købe en westernsadel, idet jeg har hørt at den er
god for både hest og rytter. Nu har jeg så fået fortalt, at denne
saddel er meget tung og egner sig ikke til en ældre, spinkel hoppe. Er
det korrekt?
Jeg har ingen idé om, hvad hendes kunststofsadel vejer.

2. Nogen siger, at en ældre hest skal rides tit for ikke at blive
stiv. Andre siger at den ikke skal rides for tit. Hvad er korrekt?
Hun har ingen alderssymptomer og er meget ”ungdommelig”

3. Jeg har fundet en masse oplysninger om hoppens stamfædre
far/farfar/morfar, men kan intet finde om mor/mormor/farmor. Hvor kan
jeg finde oplysninger om ”damesiden” ?

Det var hvad jeg havde i denne omgang, der kommer sikkert flere
spørgsmål hen af vejen

Rikke

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 11-08-04 17:54

Rikke Skaar (slet VOXSQ) wrote:

> Jeg er lige blevet den heldig ejer af en 17- årig DV hoppe. Da jeg
> aldrig har haft ridehest før, har jeg lige et par spørgsmål:

skal du have hesten hjemme hos dig selv, eller skal den opstaldes?
Husk at heste er et flok dyr, og trives bedst sammen med andre heste.

> 1. Jeg overvejer at købe en westernsadel, idet jeg har hørt at den er
> god for både hest og rytter. Nu har jeg så fået fortalt, at denne

Prøv den først, og vær sikker på at den passer til både dig og hesten.

> saddel er meget tung og egner sig ikke til en ældre, spinkel hoppe. Er
> det korrekt?

Nej, selv hvis du skulle have annoreksi, så vejer du stadig mere end
sadlen. Naturligvis tæller det alt sammen, men alt efter terræn og
den ridning du foretager kan den sagtens tåle det.

> Jeg har ingen idé om, hvad hendes kunststofsadel vejer.

Et par kilo vel? de er vist ret lette.

> 2. Nogen siger, at en ældre hest skal rides tit for ikke at blive
> stiv. Andre siger at den ikke skal rides for tit. Hvad er korrekt?
> Hun har ingen alderssymptomer og er meget ”ungdommelig”

En ældre hest er nok sværer at få varm, og dermed ikke stiv. Men
det er kun aktuelt hvis du skal ride top dressur. Ellers varmer du
bare lidt mere op, eller rider i skoven osv. Siden du snakkede om
en western saddel tror jeg næppe du vil ride (engelsk) dressur.

JonB

Fra : Anet

Dato : 11-08-04 18:13

"Rikke Skaar (slet VOXSQ)" <risk@VOXSQe-mail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg er lige blevet den heldig ejer af en 17- årig DV hoppe. Da jeg
> aldrig har haft ridehest før, har jeg lige et par spørgsmål:

(klip)

Jamen tillykke med din nye hest.

> [...]
> det korrekt?
> Jeg har ingen idé om, hvad hendes kunststofsadel vejer.

En wintec er en meget let sadel i forhold til en westernsadel. Men hesten
skulle kunne gå med en westernsadel. 17 år er jo ingen alder og der er
sikkert mange gode år i hende endnu.

> [...]
> stiv. Andre siger at den ikke skal rides for tit. Hvad er korrekt?
> Hun har ingen alderssymptomer og er meget "ungdommelig"

Når jeg har en gammel hest så tænker jeg på at varme den lidt langsommere op
end med en mellemårshest. Desuden så skal en ældre hest helst ud hver dag og
gå ture eller blive redet. At gå dagligt på fold er også er rigtig god ting
så hele bevægeapparatet bliver holdt i gang.

> 3. Jeg har fundet en masse oplysninger om hoppens stamfædre
> far/farfar/morfar, men kan intet finde om mor/mormor/farmor. Hvor kan
> jeg finde oplysninger om "damesiden" ?

(klip)
Du skal kigge på morfaren og deraf videre på mormorfaren og så vil de
hingste kunne sige dig noget. Men evt. kan du søge på moren om hun er kåret
eller noget men det burde også stå på en evt. stamtavle hvad hun er kåret i.

--
~ Hilsen
Annette ~>

Fra : Rikke Skaar

Dato : 12-08-04 09:46

Til Jon og Annette..

Hoppen står opstaldet ved naboen sammen med 5 andre heste.

Det er korrekt, det er ikke (engelsk) dressur jeg er interesseret
i. Hoppen har i sine yngre år gået LA, men de sidste 4-5 år har
hun været brugt til distance/terrænridning. Jeg vil bruge hende
til skovtur og begyndende western. Hun er blevet redet med ben og
stemme, ikke meget med tøjlerne og hvad jeg kan læse er det en god
fordel når man vil prøve westernridning.

Jeg har aldrig hørt om Wintec sadel, men vil lige søge efter
oplysninger på den. Jeg har set en Santhos westernsadel hos Tika
rideudstyr og den vejer kun 9 kg. Kender I den ?

Hoppen er fast på fold i sommerperioden og ude hver dag i
vinterperioden. Jeg ser ofte at hun traver fra den ene ende af
folden til den anden for at græsse og samtidig er det hende der
styrer flokken som bl.a. består af en plag og et føl, så der løber
hun også en del rundt. I denne periode hvor der er meget varmt,
rider jeg ikke hver dag, men mon ikke hun får motion nok
alligevel ?

Jeg kan sagtens finde oplysninger om hingstene, både de danske og
tyske som står i hendes stambog, men det er hopperne jeg ikke
rigtig kan finde noget på. Specielt dem på der er kåret i Dansk
Varmblod.
Jeg sad lige (igen) og søgte her til morgen og fandt en hingst på
Dansk Varmblod´s sider, hvis mormor var.... Ja såmænd min hoppe :-
.. Sjovt for jeg har før søgt på hendes navn uden resultat..Så jeg
blev overrasket..

Tusind tak for jeres besvarelser..

Rikke

Fra : Anet

Dato : 12-08-04 10:23

"Rikke Skaar" <risk@e-mail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har aldrig hørt om Wintec sadel, men vil lige søge efter
> oplysninger på den. Jeg har set en Santhos westernsadel hos Tika
> rideudstyr og den vejer kun 9 kg. Kender I den ?

(klip)

Jeg nævnte kun Wintec sadlen fordi det er den mest brugte syntetsadel
herhjemme både til almindelige rideheste og til islændere.

> [...]
> Dansk Varmblod´s sider, hvis mormor var.... Ja såmænd min hoppe :-
> . Sjovt for jeg har før søgt på hendes navn uden resultat..Så jeg

(klip)
Hopperne i stamtavlerne er som regel ikke ret meget omtalte fordi der kigges
meget på hingstelinierne i stamtavlerne. Kan du ikke se hvad din hoppe er
kåret i? Jeg købte på et tidspunkt selv en hoppe der var kåret og ville
gerne have kåringsbeskrivelsen og så ringede jeg ind til landskontoret for
hesteavl og de sendte den til mig.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Rikke Skaar

Dato : 12-08-04 10:50

> [...]
>ikke ret meget omtalte fordi der kigges
>meget på hingstelinierne i
>stamtavlerne. Kan du ikke se hvad din hoppe er

Jo, min hoppe er kåret i Dansk varmblod, hvilket hendes mor,
mormor og mor´s mormor er.
Jeg har kåringsbeskrivelsen på min egen hoppe, men vil gerne have
den på de andre. Måske jeg skulle prøve landskontoret for hesteavl.

Fra : Anet

Dato : 12-08-04 11:33

> [...]
> Jeg har kåringsbeskrivelsen på min egen hoppe, men vil gerne have
> den på de andre. Måske jeg skulle prøve landskontoret for hesteavl.

Jeg har selv lavet på min dengang hoppe et stamtræ som jeg syntes var sjovt
at have og kunne læse om de forskellige forfædres kåringer osv. Min venninde
lavede et stamtræ på min datter ox-araber og det gik meget meget langt
tilbage i tiden. Faktisk kunne han føres helt tilbage til hingstene ude i
ørkenen.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Rikke Skaar

Dato : 16-08-04 09:32

> [...]
>hoppe et stamtræ som jeg syntes var sjovt
>at have og kunne læse om de
>forskellige forfædres kåringer osv. Min venninde

Jeg har haft kontakt med landskontoret for hesteavl og har nu
fundet alle de oplysninger jeg søgte og mere til, så tusind tak
for tippet.
Jeg har fundet helt tilbage til 1900 på min hoppes forfædre

Fra : Anet

Dato : 16-08-04 14:52

> [...]
> for tippet.
> Jeg har fundet helt tilbage til 1900 på min hoppes forfædre

Ja, det er sjovt at lave et stamtræ og komme så lang tilbage som muligt og
læse om de forskellige hingste.

--
~ Hilsen
Annette ~