opbygning af hestetransporter
Fra : kenneth sørensen

Dato : 03-08-04 15:43

hej gruppe

vi er ved at kigge lidt på lastbil og har planer om at lave en lastbil igen,
men jeg har hørt at reglerne er blevet lavet omsiden vi lavede den gamle, og
derfor vil jeg gerne have et link eller lignende til steder hvor man kan
læse noget om de regler.
vi vil gerne lave en 6 t lastbil med plads til 2-3 heste og evt lille
sadelrum jeg vil egentlig gerne have hestene til at stå på tværes men så
lille en lastbil tillader det vist ikke, og jeg mener ikke at de må stå på
skrå og så er der jo ikke så mange mulighder tilbage og derfor mangler jeg
et mål for længden. vores gamle lastbil var 245 indvendig men hvor langt kan
vi gå ned. trailerne er jo noget kortere selvom at det er til bommen.

hilsen dorthe

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 03-08-04 16:45

kenneth sørensen wrote:

> [...]
> vi gå ned. trailerne er jo noget kortere selvom at det er til bommen.

Hvorfor er det at du vil have en stor lastbil? Det er ikke særlig tids
økonomisk. De må jo ikke køre særlig hurtigt, hvilket en trailer heller
ikke må.

Den optimale løsning må derfor være en lastbil med en total vægt på 3,5
ton. Den må nemlig køre 130 km/t på udvalgte strækninger, og 110 på
andre. Imod 80 for en trailer, og sikkert det samme for en stor lastbil.
Det giver at for hver gang du kører 2 timer i en 3,5 tons lastbil, så
skal du køre 3 timer i med en trailer/stor lastbil.

Med den rette opbygning tror jeg godt at du lige akkurat kan putte 2
heste ind i en bil på under 3,5 ton. Menneskerne må desværre nok sove
i telt, eller evt. lave en løsning ala den i en camp-let, altså et telt
på siden eller bag på kassen.

Hvis du vælger den rette slags lastbil, så kan du endda spænde en meget
stor trailer bag efter. (reelt set er den eneste på markedet som jeg
kunne finde her forleden, Nissan Cabstar eller Atleon, begge må trække
3,5 tons, alle de andre jeg har kunnet finde har været 2tons, eller
vist nok nogen til 2,7 tons.)

Dette giver flere spændende opbygnings muligheder.

1) køb en nissan cabstar, og KLEM 2 heste, osv. ind under 3,5tons totalvægt.
2) skal du have flere heste med, spænd en trailer bagefter.
3) lav en Nissa Cabstar om til en autocamper, og spænd en stor trailer
bagefter til heste udstyret.

Endelig kunne du også gøre:
4) lav en sættevogns løsning, som nissan selv har beskrevet her:
http://www.nissan.dk/default.aspx?Mode=Nyhed&ID=13259

JonB

Fra : kenneth sørensen

Dato : 03-08-04 17:25

hej jon

jeg har 2 hypper som ikke vil gå i trailer så den går ikke og den lille
lastbil koster meget mere i vægtafgift og forsikring end lastbilen, så
derfor sparer cirka3000-4000 pr år på at have lastbilen. og de små lastbiler
er ikke så gode i højden da de bliver temmelig vilde når man får en ,lidt
urolig hest ind bagi. nogle bekendt har lavet en nissan cabstar som du
omtalte med plads til to ponyer og de har kun haft hest med en gang og vil
ikke gøre det igen, da bilen ikke er til at styre.
så hvis jeg skal have en bil på 35oo kg skal det enten være en iveco 3510 el
3512 da det godt kan gå, men det kniber med vægten mange af dem jeg har set
har en lastevne på omkring 1000 kg og med to hypper og udstyr osv kniber det
altså lidt.
jeg vil også gerne kunne spare noget opstaldning ude til stævner og så er
det dejligt at kunne give dem lidt mere plads når vi er kommet frem.

venlig hilsen dorthe

"

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 03-08-04 18:11

kenneth sørensen wrote:

> [...]
> derfor sparer cirka3000-4000 pr år på at have lastbilen. og de små lastbiler

Hvad så med Nissans sættevogns løsning, de skriver at hvis den
indregistreres korrekt, så er der ingen vægtafgift.

> [...]
> omtalte med plads til to ponyer og de har kun haft hest med en gang og vil
> ikke gøre det igen, da bilen ikke er til at styre.

ja, det kan jeg forestille mig. Uheldigvis kan det kun rettes hvis
ellers at lastbil fabrikanterne laver noget så praktisk som dette

1) lav en let kasse, der samtidig er stærk nok til at være en del af det
bærende. Dvs. kulfiber, med nogle aluminiums spær til at bære.
Kassen skal være stor nok, jeg vil foreslå at der mindst kan stå 2
paller inden i på tværs, og 4-6 i længden, måske 8. En euro palle er
120x80, så indvendigt skal lastbilen være 245 bred, + nogle cm i begge
sider, altså 250 cm bred udvendigt. Det er sikkert over det tilladte, så
drejer vi bare en række paller. 120+80+5 er 205, hvilket kan lade sig gøre.

Bag på denne kasse monteres en anden "kasse" med hjul, motor, og
brændstoftank + evt. andet.
Foran placeres en kasse med forhjul, styr og kabine.

derved kan kassen i midten være meget langt nede ved jorden, og måske
endda sænkes helt ned til jorden, hvis den rette slags støddæmpere
monteres på for og baghjul, som kan pumpes op og ned.

Dette giver dog sidelæns læsning, men det gør da ikke så meget.
Til almindelig last kunne det indvendige gulv i kassen måske komme helt
ned i fortorvshøjde, og derved kan man let komme ind og ud med en
palleløfter.

Jeg vil tro at motor, baghjul, brændstof osv, fylder så lidt at der godt
ville kunne placeres batterier, og en elektromotor til brug i byer for
at begrænse forureningen, men nu kommer vi vel for langt væk fra en
heste transporter. Jeg har dog bare gjort mig nogle tanker om hvad man
kan lave.

_ ____ _ _ ____ _
|K| + |LAST| + |M| = | || || |
O ------ O O ---- O

Kabine + LASTRUM + Motor = smart lastbil

> [...]
> har en lastevne på omkring 1000 kg og med to hypper og udstyr osv kniber det

Det kniber meget, en lille hest vejer 400, en stor hest 600.
Med i lastvægt skal du også lægge rytter og brændstof.

> jeg vil også gerne kunne spare noget opstaldning ude til stævner og så er
> det dejligt at kunne give dem lidt mere plads når vi er kommet frem.

Ej, vil du det, så vil jeg da næsten fortælle om min ide med
sideudvidelser. Jeg har set nogle store lastbiler, og nogle sætte vogne
hvor visse dele af siderne kunne flytte sig ud. Set forfra eller bagfra
er det opbygget sådan her

under kørsel
--------------------
|------- -------|
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
|------- -------|
--------------------

når du er fremme kører du siderne ud.
--------------------
|------- -------|
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
|------- -------|
--------------------

Der har så været en form for indvendigt gulv, ivertfald i den lastbil
fra LO ungdom som jeg så med det på et dyrskue. Jeg har også set DR og
en bogbus med noget tilsvarende, men dem har jeg ikke været inde i.

Det er sikkert dyrt, men det giver meget mere plads. Hvis man laver det
rigtigt kan man vel næsten gøre lastbilen 3 gange så bred? (evt. med
støtteben til at holde de ting der kører ud).

JonB

Fra : kenneth sørensen

Dato : 03-08-04 17:34

hej jon

det viste sæt medtages gerne og det må jeg jo køre med, fedt lige indtil man
ser prisen. det får jeg da aldrig råd til.
så er meget billigere med vores hjemmelavede lastbil.

hilsen dorthe

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 03-08-04 18:13

kenneth sørensen wrote:

> hej jon
>
> det viste sæt medtages gerne og det må jeg jo køre med, fedt lige indtil man
> ser prisen. det får jeg da aldrig råd til.

Det er vel fordi den er ny? Hvad koster en stor lastbil ikke som ny?

> så er meget billigere med vores hjemmelavede lastbil.

Ja hvis man har den i forvejen?
Men omvendt er en gammel lastbil vel også dyrer i løbende udgifter?

JonB