Klæge og bremser
Fra : Kurt Pedersen

Dato : 02-08-04 20:09

Insektforvirring!!!

Vi har hele sommeren haft "aflange" bidende fluer hos hestene - hvad jeg
normalt vil kalde klæge.

Nu har vi så fået uønsket besøg af nogle humlebi-lignende insekter der
flyger meget tæt på hestene, og virkelig generer dem. De flyger nærmest med
krum ryg hen over hestene, således at der altid er en brodlignende bagende
der er rettet imod hestene. Hestene er selvfølgeligt nærmest bundhysterisk,
og vi har haft dem inde i stalden for at få dem væk fra disse insekter.

Nu er mit spørgsmål så: Hvad er disse humlebi-lignende insekter (nogle har
fortalt mig at der er hestebremser, men iht. de kloge er hestebremser og
klæge de samme fluelignende insekter - og jeg har ikke fundet frem til hvad
de andre så er). Der må da være NOGEN der ved noget.

Jeg er selvfølgelig også interesseret i at høre hvad andre gør for at hjælpe
hestene af med disse væmmelige insekter. Hjortetaksolie?? Hvad gør disse
insekter? Bider? Lægger æg?

Alt i alt HJÆLP!!!!

Mvh
Birgitte

Fra : john

Dato : 02-08-04 21:19

"Kurt Pedersen" <trangetvej@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
hvad
> de andre så er). Der må da være NOGEN der ved noget.

Hej Birgitte

Jeg er ikke i tvivl om, at du har besøg af "mavebremser". De svæver omkring
og lægger æg i hårlaget på hestene. Ægene er nogle små gullige aflange nogen
på ca. 1 mm's længde. Når de klækkes, så kommer der en lille larve, som får
det til at klø, og så slikker hesten sig. Derved kommer larven ned i maven,
hvor den hænger fast og udvikler sig indtil foråret, hvor den slipper, og
kommer ud med afføringen, og så starter balladen forfra.

Ja og vores heste er også hysteriske med de der djævle, selvom de ikke
stikker, men "bare" lægger æg i hårlaget.

Æggene er desværre næsten umulige at fjerne.

Men hvad man gør - jeg ved det ikke, vi giver en kur når hestene kommer på
stald om efteråret, skifter fold regelmæssigt o.s.v men det er ikke noget
der udrydder ondet.

Så lad høre om der er nogle gode råd.

hilsen John

Fra : Malene P

Dato : 03-08-04 12:20

"john" <john_lundsgaard@familie.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Birgitte
>
> Jeg er ikke i tvivl om, at du har besøg af "mavebremser".

Om det er tilfældet, kan Birgitte måske finde ud af ved at kigge her:
http://images.google.dk/images?hl=da&ie=UTF-8&q=Gasterophilus+&spell=1

mvh
Malene P

Fra : Kurt Pedersen

Dato : 04-08-04 10:38

> Om det er tilfældet, kan Birgitte måske finde ud af ved at kigge her:
> http://images.google.dk/images?hl=da&ie=UTF-8&q=Gasterophilus+&spell=1
>
> mvh
> Malene P

Jeg har nu ved selvsyn set de forbistrede æg i hestenes pels, så ja, vi har
haft besøg af mavebremser...

Det er hermed afklaret. Men hvad med beskyttelse imod disse umådelige
irriterende insekter (fluer)? Er der nogle der har erfaring med brug af
Hjortetaksolie på hestene - om end ikke andet skulle myggene vel heller ikke
være glade for det. Har dog også hørt fra nogle der har prøvet at smøre
dette på hestene, at de heller ikke vil have det på sig (stanken fra olien
er åbenbart for meget!!!).

Mvh
Birgitte

Fra : Camilla Fruergaard

Dato : 04-08-04 18:15

Jeg har tidliger brugt det på heste.
Jeg havde især en nordbagge som var meget generet af insekter.
Men hver forsigtig med det brug gummi hansker ved påsmøring, da det virkelig
sætter sig, smør noget på grimen i nakken af den. Det er et meget effektivt
middel.
Og bruger det stadig selv hvis heste er generet af dyr.
Pas på det kan farve

Fra : Marlene

Dato : 03-08-04 13:17

"Kurt Pedersen" <trangetvej@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Insektforvirring!!!
>

> Vi har hele sommeren haft "aflange" bidende fluer hos hestene - hvad jeg
> normalt vil kalde klæge.

Snip

Vi har samme problem og har næsten lige fundet ud af, at det er en
hesteklæge. Vi troede ellers, vi havde hestebremser.

De bider simpelthen - også på os - og vi kan faktisk ikke gå uden tøj, for
så er de der med det samme (kun når det er varmt). Bagefter ligner det, at
vi har fået et myggestik.

Jeg troede faktisk, at hestebremser også stikker - men det gør de åbenbart
ikke.

http://www.bazooka.dk/artikler&omraade=21&id=532

Mvh. Marlene.