Rideskole omkring Aalborg
Fra : Zippie

Dato : 23-07-04 15:19

Hej jer i gruppen!
Nu hvor jeg er blevet voksen skal jeg har lært at ride :) Jeg har kigget på
de gule sider for at finde en rideskole.... men det kan være at I kan hjælpe
mig til den rette...
Jeg er en pige på 24 og er ikke helt lille mht vægt. Jeg har ikke redet
anden et par gange.
Er der stor forskel på hvordan man ridder islænder end "alm heste". Jeg har
prøvet at ride tølt og det var bare herligt....
Nogle råd?? Nogle der har et slag på taske hvad jeg skal forvente af
månedelige udgifter??

Kærlig hilsen
Jette

Fra : Heidi Falch

Dato : 23-07-04 17:55

On Fri, 23 Jul 2004 16:19:20 +0200, "Zippie"
<jette-jochumsen<nospam>@person.dk> wrote:

<snip>

>Er der stor forskel på hvordan man ridder islænder end "alm heste". Jeg har
>prøvet at ride tølt og det var bare herligt....

<snap>

Noget forskel er der i og med islænderen har flere gangarter, men
grundlæggende er det det samme - dressuren skal være på plads før man
rider gangarter

Hvis det er islændersteder du kigger efter, så ligger der et i
Svenstrup, hvor der kører undervisning
(http://www.nordjysk-ridecenter.dk/)

--
Knus

Trolden

Fra : Malene P

Dato : 25-07-04 09:29

"Heidi Falch" <usenet@troldepus.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis det er islændersteder du kigger efter, så ligger der et i
> Svenstrup, hvor der kører undervisning
> (http://www.nordjysk-ridecenter.dk/)

Hvor der vist er 300 på venteliste i øjeblikket.

mvh
Malene P

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 26-07-04 09:02

Heidi Falch wrote:
> Noget forskel er der i og med islænderen har flere gangarter, men
> grundlæggende er det det samme - dressuren skal være på plads før man
> rider gangarter

Og der er (ofte; man skal på ikke at generalisere :) også forskel på
viljen til at gå fremad.

Islænderene avles overvejdene til at ville gå frem selv, så rytteren
skal holde an. Og på trods af min manglende indsigt i
"storheste"-verdnen, kan jeg da se at der ofte drives ret intensivt på
hestene.

-dennis

Fra : Malene P

Dato : 25-07-04 11:09

"Zippie @person.dk>" <jette-jochumsen<nospam> skrev i en meddelelse

> [...]
har
> prøvet at ride tølt og det var bare herligt....

Helt ærligt -bliv bare fornærmet, men jeg siger tingene lige ud! - hvis du
er stærkt overvægtig (som du jo selv lægger op til, at man måske kunne få
fornemmelsen af), burde du måske overveje, hvorvidt det overhovedet er
islændere, du skulle interessere dig for. I den forbindelse ville det
faktisk være spændende at høre jeres mening/erfaring om rytterens vægt i
forhold til hestens vægt/race.

mvh
Malene P

Fra : Zippie

Dato : 25-07-04 13:57

Hej!

> [...]
> islændere, du skulle interessere dig for. I den forbindelse ville det
> faktisk være spændende at høre jeres mening/erfaring om rytterens vægt i

Nu skal der noget mere til at fornærme mig! Men jeg skrev det fordi jeg også
tænker på hesten, det skal jo ikke være helt på dens bekostning. Jeg vejer
en 82kg, hvilket jeg syntes er meget nok fordi jeg er vant til at de små
piger ride... det ville sgu være træls at ødelægge hestens ryg..

Zip

Fra : Malene P

Dato : 25-07-04 14:29

> [...]

> en 82kg, hvilket jeg syntes er meget nok fordi jeg er vant til at de små
> piger ride... det ville sgu være træls at ødelægge hestens ryg..

Ok! Og flot at du tog den på den måde -i stedet for at udbasunere, at jeg
bare havde kaldt dig for en fed kælling . 82kg er jo ikke en ukendt
størrelse, når det gælder mænd -faktisk. Jeg vejer selv i glade stunder 59
og min dejlige kæreste når op i underkanten af 80, og det synes jeg selv er
noget, der ligner grænsen for, hvad man bør byde en islænder, når man
tillægger hjelm, julefrokost og sadel. Men jeg har også hørt, at det sted i
Svenstrup er meget populært blandt politifolk og jægersoldater, der jo ofte
vejer meget mere end mange almindelige mænd. Derfor spurgte jeg også til,
hvad de andre her i gruppen finder rimeligt med hensyn til rytterens vægt i
forhold til hestens (og dens race). Og jeg vil da gerne tilføje, at jeg
savner erfaringer omkring hvor meget sådanne skoleheste egentlig går, nu
hvor efterspørgslen på ridesteder stiger og stiger....

mvh
Malene P

Fra : Heidi Falch

Dato : 25-07-04 18:14

On Sun, 25 Jul 2004 15:29:29 +0200, "Malene P"
<malenekors[UDMEDSPAM]@hotmail.com> wrote:

<snip noget om vægt>

Da jeg startede med at ride islænder vejede jeg også i omegnen af 80
kg, og jeg følte ikke, at jeg var for tung til den dame, der blev mig
tildelt - hun skulle hverken skræve når jeg sad op, eller gav sig
vildt og inderligt, når jeg endelig kom i sadlen (hun var ikke
superhøj - omkring de 130 vil jeg tro - men der var godt nok langt op
de første gange ). Samme hest døde desværre 10 måneder efter, jeg
havde lært hende at kende, dog ikke grundet min vægt

Hos os (www.staldballe.dk) går hestene ikke mere end max 2 timers
undervisning om dagen, og normalen er mere 1 time - tror kun vi har en
eller to dage, hvor vi har to timers undervisning efter hinanden. Der
er mindst en ugentlig fridag for hesten og specielt om foråret og
efteråret, når vejret tillader det, består "undervisningen" i en tur i
skoven i det tempo, rytterne (og hestene) kan holde til.

Ang. undervisningssteder i eller omkring Aalborg, så prøv at kigge på
joras.dk, som nok er det foretrukne islændersted på nettet.
--
Knus

Trolden

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 26-07-04 09:10

Malene P wrote:
> Og jeg vil da gerne tilføje, at jeg
> savner erfaringer omkring hvor meget sådanne skoleheste egentlig går, nu
> hvor efterspørgslen på ridesteder stiger og stiger....

Meget. Det skal jo være rentabelt, for at nogen gider drive det.

Det er en af årsagerne til, at vi ikke driver rideskole.

-dennis

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 26-07-04 18:55

Dennis Thrysøe <dennis@geysirheste.dk.FJERN> wrote:

>Meget. Det skal jo være rentabelt, for at nogen gider drive det.

Meget vel, men det skal også være morsomt...
....det er grunden til at vi har rideskole )

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 27-07-04 08:04

Ole Braad-Sørensen wrote:

> Meget vel, men det skal også være morsomt...
> ...det er grunden til at vi har rideskole )

Og heldigvis udelukker det ene ikke det andet. Min kommentar kunne måske
virke lidt kynisk, men den var ikke sådan ment.

-dennis

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 27-07-04 14:07

Dennis Thrysøe <dennis@geysirheste.dk.FJERN> wrote:

>Og heldigvis udelukker det ene ikke det andet. Min kommentar kunne måske
>virke lidt kynisk, men den var ikke sådan ment.

Det var heller ikke sådan opfattet !!!

I øvrigt tror mange at man spinder guld på at have
rideskole/hestepension. Her sker det mest fordi jeg ikke laver andet,
så for søren må der da være penge i skidtet når han sådan kan blive
ved med at bygge

Nå, men det var jo lidt af en afstikker fra emnet om rideskole nær
Aalborg.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : PiaJ

Dato : 27-07-04 14:13

> I øvrigt tror mange at man spinder guld på at have
> rideskole/hestepension.

Det er da kun fordi de ikke har prøvet at have heste opstaldet hjemme. Hold
da fast hvor bruger man meget tid og gysser bare på to stk.

:Pia

Fra : Malene P

Dato : 28-07-04 03:50

"PiaJ" <ngspam@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Det er da kun fordi de ikke har prøvet at have heste opstaldet hjemme.
Hold
> da fast hvor bruger man meget tid og gysser bare på to stk.

Og det er jo desværre ofte det, som nybagte hesteejere finder ud af, når de
helt uovervejet fiser ud og køber hest -bare fordi de kan. Med efterfølgende
forsømte aleneheste som resultat.

mvh
Malene P

Fra : PiaJ

Dato : 28-07-04 18:37

> [...]
de
> helt uovervejet fiser ud og køber hest -bare fordi de kan. Med

Godt nok er jeg nybagt, men jeg synes nu ikke der er nogen som er forsømte
her...

http://zoo.fantopia.com/images/hest/charlie19.jpg

:Pia

Fra : Malene P

Dato : 28-07-04 18:56

> Godt nok er jeg nybagt, men jeg synes nu ikke der er nogen som er forsømte
> her...
>
> http://zoo.fantopia.com/images/hest/charlie19.jpg

Sødt billede Iøvrigt var det nu ikke dig, jeg hentydede til -men
aleneheste er min yndlingsaversion, som de, der kender mig her i gruppen,
nok har opdaget.

mvh
Malene P

Fra : Anet

Dato : 28-07-04 19:18

"Malene P" <malenekors[UDMEDSPAM]@hotmail.com> skrev i en meddelelse
men
> aleneheste er min yndlingsaversion, som de, der kender mig her i gruppen,
> nok har opdaget.

(klip)

Ja, jeg er mod min vilje i øjeblikket ejer af en sød lille hoppe der går her
som alenehest. Min anden søde lille vallak er nemlig indlagt på
Landbohøjskolen og har været det i 14 dage nu. Vi ved ikke endnu hvornår han
kommer hjem. Jeg kører hende ud 3 gange om ugen til andre heste og forleden
dag ankom 4 heste her på besøg på folden i nogle timer. Jeg håber dog snart
at vi får vores egen lille hest hjem igen.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Malene P

Dato : 28-07-04 19:20

"Anet" <aneteng FJERNDETTEHER@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg håber dog snart
> at vi får vores egen lille hest hjem igen.

Det gør jeg også -held og lykke

mvh
Malene P

Fra : Anet

Dato : 29-07-04 16:51

> "Anet" <aneteng FJERNDETTEHER@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det gør jeg også -held og lykke
>
> mvh
> Malene P

(klip)

Tak men det ser ud til at have lange udsigter desværre fik jeg at vide i dag
af dyrlægen der behandler hesten.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 26-07-04 09:07

Zippie <jette-jochumsen wrote:
> [...]
> en 82kg, hvilket jeg syntes er meget nok fordi jeg er vant til at de små
> piger ride... det ville sgu være træls at ødelægge hestens ryg..

Jaa, bestemt. Men du vil blive *langt fra* den eneste i den vægtklasse
der rider islændere.

-dennis

Fra : Anet

Dato : 25-07-04 22:25

> [...]
> islændere, du skulle interessere dig for. I den forbindelse ville det
> faktisk være spændende at høre jeres mening/erfaring om rytterens vægt i

For at trække små ponyer som en shetlænder frem så skulle de kunne tåle at
gå med en rytter der vejer 100 kg uden problemer.

Islænderen er og bliver jo en af de stærkeste heste der findes. På island
går de op og ned af fjeldene med store granvoksne mænd. Så jeg syntes da at
en islænder ville være et ganske fint valg.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 26-07-04 09:06

Malene P wrote:
> [...]
> islændere, du skulle interessere dig for. I den forbindelse ville det
> faktisk være spændende at høre jeres mening/erfaring om rytterens vægt i

F.eks. 100 kg. skulle ikke være noget større problem, hvis man sørger
for at tilpasse aktivitetsniveauet. Desuden er der faktisk en ret stor
variation i størrelse og styrke, selv inden for islændere.

-dennis

Fra : Anet

Dato : 26-07-04 22:36

"Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk.FJERN> skrev i en meddelelse

> [...]
> for at tilpasse aktivitetsniveauet. Desuden er der faktisk en ret stor
> variation i størrelse og styrke, selv inden for islændere.

Det er tit af uvidenhed at folk ikke har sat sig ind i hvor stærk en hest en
islænder er og at langt de fleste islændere faktisk går med voksne ryttere.
Men mange ser på stangmålet og ved ikke nok om racen.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Merete Günther

Dato : 10-08-04 22:08

Islænder er ikke meget stærker en andre heste det er fordi man på Island
bruger dem til transport men vægten er tordelt man sætter ikke alt vægt et
sted. rid på en stærker hest norsvensk teg ikke fejl af den de kan sagten
bevæge . Merete

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 11-08-04 10:47

Merete Günther wrote:
> Islænder er ikke meget stærker en andre heste det er fordi man på Island
> bruger dem til transport men vægten er tordelt man sætter ikke alt vægt et
> sted.

Men islænderne har dog det særpræg, at de er en af de langsomst-voksende
racer. Dette medfører kraftigere bygning, muskler og knogler i forhold
til øvrig størrelse.

Det er også derfor man typisk tilrider islandske heste som 4-5 års.

-dennis

Fra : Anet

Dato : 11-08-04 18:14

> [...]
> til øvrig størrelse.
>
> Det er også derfor man typisk tilrider islandske heste som 4-5 års.

Ja, det tager tid at lave kvalitet.... *gggg*

--
~ Hilsen
Annette ~