rebgrimer?
Fra : Jonny Jensen

Dato : 19-07-04 17:50

Hej NG!

Er der nogen herinde der ved hvordan man laver en rebgrime selv eller ved
hvor/hvordan man lære det?

Det ville være rat med en tegning af hvordan man binder knuderne

Jeg vil også gerne lære at lave et tov der passer til, men det skal jo
splejses, og det ved jeg heller ikke hvordan jeg gør.

Håber der er nogen som kan hjælpe mig, da jeg gerne vil prøve at lave det
selv

på forhånd tak

Marlene Jensen

Fra : john

Dato : 19-07-04 21:49

"Jonny Jensen" <jonny_jensenNO_SP@Mmail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG!
>
> Er der nogen herinde der ved hvordan man laver en rebgrime selv eller ved
> hvor/hvordan man lære det?
>
> Det ville være rat med en tegning af hvordan man binder knuderne

Hej Marlene

du kan finde en opskrift her:

http://micjen.homepage.dk/grime.htm

Splejsning af flettet tovværk kan du finde her:

http://home.worldonline.dk/sejler/splejs/splejs.htm

Splejsning af treslået tovværk er nemt, men jeg kan desværre ikke lige finde
en hjemmeside!! så find en der kan lære dig det )

Det at binde rebgrimer er forøvrigt en hyggelig beskæftigelse mens man
sidder med benene oppe og alligevel keder sig over TV'et.

God fornøjelse

Hilsen John

Fra : Liz B.

Dato : 20-07-04 07:57

"john" <john_lundsgaard@familie.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

Det at binde rebgrimer er forøvrigt en hyggelig beskæftigelse mens man
sidder med benene oppe og alligevel keder sig over TV'et.

Ja, men det koster adskillelige kopper kaffe og smøger, samt masser af
tålmodighed også. Fjernsyns kiggeriet er udelukket samtidigt.
Er der nogen der ligger ind med hvordan man tilpasser størrelsen helt
nøjagtig - den på micjen er ikke til at finde ud af! Og størrelsen er vist
nok til en fjordhest - den var for stor til araberens hovedet.

Hilsen Liz

Fra : john lundsgaard

Dato : 20-07-04 10:25

"Liz B." <lizb@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
vist
> nok til en fjordhest - den var for stor til araberens hovedet.

Hej liz

Jeg har selv brugt den beskrivelse, og med lidt tålmodighed går det)

Med hensyn til størelse, så bandt jeg den første lidt løs (så den var til at
binde op igen), og da jeg så at den faktisk passede til Malou, så bandt jeg
en til Simone der var lidt mindre i alle mål, og den passede dæl'me også.

Så forsøgte jeg mig med en "følle" grime og den blev sådan rimelig OK, og da
dyret så voksede, så bandt jeg en ny og større.

De viste mål passer altså til en mellemstor hest, og udfra dem har jeg så
lagt lidt til og trukket lidt fra med (rimeligt) held.

Men lad være med at stramme knuderne for meget før du har prøvet den først.

Hilsen John

Fra : Lene Skov Mikkelsen

Dato : 20-07-04 16:37

> du kan finde en opskrift her:
>
> http://micjen.homepage.dk/grime.htm

Desværre er det ikke "den rigtige" opskrift. På hans version er lykken
forneden bare lavet med en knude.

Efter min mening er det både pænere, og grimen sidder mere korrekt/lige,
hvis samlingen er lavet som man kan se på den første røde tegning.

Det er selvfølgelig også en yderligere sværhedsgrad :) Ikke mindst at
finde opskriften...

- Lene
http://piv.nu/

Fra : Hansi

Dato : 28-09-04 20:39

On Tue, 20 Jul 2004 17:36:49 +0200, Lene Skov Mikkelsen
<pivnu@loveletters.dk> wrote:

>Desværre er det ikke "den rigtige" opskrift. På hans version er lykken
>forneden bare lavet med en knude.

Den rigtige knude er på denne model, som jeg selv æige har lavet min
efter, og lavet en rebtøjle til. Min 3. åring synes det er lige så
spændende som jeg at ride med den

http://www.skeifa.dk/junior/artikler/rebgrime/bindgrime.html

MVH Hansi

Fra : Merete Günther

Dato : 10-08-04 22:21

Du kan låne bør om det du behæver ikke at splejses det er nok lidt svært men
når man kan er det let nok men det er ikke bilig at lave det. Husk aldrig at
binde hesten i grimen. hesten kan komme til skade Merete