Opstalding
Fra : Tine Jensen

Dato : 14-07-04 20:58

Hej gruppe,

Jeg søger lidt info for en veninde, som pt. er bosiddende i Island. Hun har
planer om at vende snuden mod DK efter mange år deroppe og skal i den
forbindelse have et sted til sin islandske hest. Hun skal i første omgang bo
på Møn og vil derefter søge efter et hjem i Kbh's omegn, men det kan jo godt
tage noget tid
Well, mit spørgsmål er om der er nogen af jer herinde, som kan hjælpe med
nogle forslag til opstaldningsmuligheder? Hun vil gerne et sted hen, hvor
man evt. deles om at fodre hestene på skift og hvor der er gode folde (gerne
løsdrift). Desuden er det vigtigt, at de offentlige transportmuligheder er
gode. Både forslag på Møn og i storkøbenhavn er meget, meget velkomne, da vi
lige nu er i en fase, hvor alle muligheder både i nær fremtid og på sigt
står for at blive undersøgt.
Jeg håber meget I kan hjælpe - evt. med links til hjemmesider eller lign.

Mange hilsener,

Tine

Fra : Malene P

Dato : 14-07-04 21:07

"Tine Jensen" <tyj@nospam.post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Well, mit spørgsmål er om der er nogen af jer herinde, som kan hjælpe med
> nogle forslag til opstaldningsmuligheder?

Hej, Tine.

Her: http://www.islandshest.dk/ er der links til ridesteder og avlere og
mange har også mulighed for opstaldning.

mvh
Malene P

Fra : Tine Jensen

Dato : 15-07-04 10:47

Hej Malene.

"Malene P" <mallekors(VAEK)@hotmail.com> skrev i en meddelelse >

Her: http://www.islandshest.dk/ er der links til ridesteder og avlere og
> mange har også mulighed for opstaldning.
>
> mvh
> Malene

Tusind tak for hjælpen. Det ser rigtig godt ud.

Kh. Tine.

Fra : Malene P

Dato : 15-07-04 12:30

"Tine Jensen" <tyj@nospam.post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Her: http://www.islandshest.dk/ er der links til ridesteder og avlere og

> Tusind tak for hjælpen. Det ser rigtig godt ud.

Udover de obligatoriske krav til gode forhold for hesten, bør i måske også
forhøre jer lidt om stedets erfaringer med sommereksem, da den jo skal
importeres fra Island.

mvh
Malene P

Fra : Tine Jensen

Dato : 21-07-04 12:44

Hej igen,

"Malene P" skrev i en meddelelse >

Udover de obligatoriske krav til gode forhold for hesten, bør i måske også
> forhøre jer lidt om stedets erfaringer med sommereksem, da den jo skal
> [...]

Jamen det vil jeg da også sige videre. Går ud fra at min veninde ved hvad
sommereksem er - så er det bare mig der er uvidende Tak for rådet.

Kh. Tine.

Fra : Anet

Dato : 21-07-04 23:10

"Tine Jensen" <tyj@nospam.post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Udover de obligatoriske krav til gode forhold for hesten, bør i måske
også

(klip)

Ja nogle områder er jo mere mitteplaget end andre områder. Men det er jo
ikke alle islændere der har eksem fordi de er importeret. Vi har f.eks en
der fra Island og han er eksemfri.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 26-07-04 09:00

Anet wrote:
> Ja nogle områder er jo mere mitteplaget end andre områder. Men det er jo
> ikke alle islændere der har eksem fordi de er importeret. Vi har f.eks en
> der fra Island og han er eksemfri.

Det er helt rigtigt. Men jeg mener at have hørt at omkring 30% af de
importerede islændere har sommereksem mod ca. 3% ved danskavlede.

Præcis hvordan det skulle være udregnet ved jeg ikke, for hestene viser
ikke altid eksemen med det samme ved import, men måske først en del år
efter.

Men ihvertfald er der en solid overræpresentation ved islandsk-avlede
heste. Så meget så vi ikke vil købe "almindelige" heste fra island, pga.
risikoen.

-dennis