Pukkelhoved
Fra : LH

Dato : 09-08-04 22:28

Hej
Kan nogen hjælpe med det latinske navn for pukkelhoved cichlide? Jeg vil
finde ud af lidt mere om denne spøjse og sjove fisk, så et latinsk navn
gør det lidt nemmere at google
Lars

Fra : Jasper Norman

Dato : 10-08-04 00:05

Det er temmelig sikkert Haplochromis Moori du tænker på. Fredelig, men stor,
malawi.

/Jasper

Fra : Jan F.

Dato : 10-08-04 06:41

> [...]
>
> Kan nogen hjælpe med det latinske navn for pukkelhoved cichlide? Jeg vil
> finde ud af lidt mere om denne spøjse og sjove fisk, så et latinsk navn

Steatocranus casuarius

Du kan besøge http://www.danskcichlideselskab.dk under "Artikler". Her vil
du finde Danmarks største og mest omfattende artikelsamling om cichlider
udelukkende på dansk, deriblandt den fisk du søger oplysninger om.
Der er også en artikel "Fyrene med pukkel" du muligvis kan bruge.

--

Jan F.

Fra : LH

Dato : 10-08-04 07:59

Hej Jan
Tak for linket, men det er ikke nogen af dem der er billede af i artklen
"fyrene med pukkel.
Jeg har postet et billede af hannen i alt.binaries.aquaria

Fra : LH

Dato : 10-08-04 08:00

> Hej Jan
> Tak for linket, men det er ikke nogen af dem der er billede af i artklen
> "fyrene med pukkel.
> Jeg har postet et billede af hannen i alt.binaries.aquaria

Glemte lige at sige, at hannen er ca 10 cm lang

Fra : Jan Bøgh

Dato : 10-08-04 11:44

"LH" <NOSPAM@FAKE.dk> wrote in message
> Hej Jan
> Tak for linket, men det er ikke nogen af dem der er billede af i
> artklen "fyrene med pukkel.
> Jeg har postet et billede af hannen i alt.binaries.aquaria

Så bør du nok lave et link til billedet - jeg kunne forestille mig at jeg
ikke er den eneste, der ikke abonnerer på den pågældende gruppe.

vh

--
Jan Bøgh
hp: http://jan.boegh.net

Fra : LH

Dato : 10-08-04 13:25

Det kan du have ret i
Men links til andre grupper har aldrig virket for mig, så jeg har aldrig
fået sat mig ind i, hvordan de laves. FAQ på usenet er nede p.t, så jeg
ved ikke lige hvor jeg finder "opskriften"

Fra : John Jensen

Dato : 10-08-04 14:26

> [...]
> fået sat mig ind i, hvordan de laves. FAQ på usenet er nede p.t, så jeg
> ved ikke lige hvor jeg finder "opskriften"

Fisken på det billede du har postet er ganske rigtig en Stetocranus
Casuarius som en af de tidligere
besvarelser lød på.

Forøvrigt burde du nok kalde den "Humphead" istedet for Humpback, - såvidt
jeg husker så var det
hvad klokkeren fra Notre Dame blev kaldt (Humpback = pukkelryg.) ..... =

/ John

Fra : LH

Dato : 10-08-04 15:27

> Fisken på det billede du har postet er ganske rigtig en Stetocranus
> Casuarius som en af de tidligere
> besvarelser lød på.

Ok, tak for det Navnet stod ganske rigtigt i den nævnte artikel, men
uden billede kunne jeg jo ikke se at det var den.

> Forøvrigt burde du nok kalde den "Humphead" istedet for Humpback, - såvidt
> jeg husker så var det
> hvad klokkeren fra Notre Dame blev kaldt (Humpback = pukkelryg.) ..... =

Det var nu "hunchback" som jeg kaldte den i mangel af bedre, ligesom
klokkeren, men da puklen ikke er på ryggen (hos fisken) er det
selvfølgelig forkert. Så "humphead" er godtaget I øvrigt lidt svært
at udtale, prøv engang