Mine fisk dør.
Fra : Iceage

Dato : 09-08-04 21:38

Hej håber der er nogen der kan hjælpe mig for jeg kan ikke finde ud af hvad
mine fisk fejler, eller om det er min skyld de dør. Selv om jeg passer dem
så godt som jeg kan.
I mit akvarie er der.
Zebra slørhaler (De dør)
Hvid molly (De dør)
Sværdrager rød (står stille nede på bunden i lang tid)
Grøn sværdrager (Virker normale)
Suge malder (virker normale)
Ingen af dem mangler finder eller har hvide pletter.
Håber der er nogen der kan hjælpe mig, har lagt et billed i dk.binar, med et
par døde fisk.
På forhånd tak
Kurt

Fra : Jasper Norman

Dato : 10-08-04 00:09

Det kan være ufatteligt mange ting. Overfodring, stress, bugvattersot (mest
malawi sygdom). Hvis du har "hjemmesamlede" sten i akvariet, skulle du prøve
at tage dem op. Jeg har selv en sur oplevelse med, at det var marksten der
tog livet af ca. 20 malawier, før jeg fandt ud af, hvad problemet var. Efter
jeg fjernede markstenene, og erstattede dem med kalksten, stoppede
dødsfaldene.

/Jasper

Fra : Jan Bøgh

Dato : 10-08-04 11:46

"Jasper Norman" <Ahrensbach@FJERNEStele2adsl.dk> wrote in message
> Det kan være ufatteligt mange ting. Overfodring, stress, bugvattersot
> (mest malawi sygdom).

Såeh - jeg synes da at masser af Tanganyikacichlider er mindst lige så
følsomme.

> Hvis du har "hjemmesamlede" sten i akvariet,
> skulle du prøve at tage dem op.

Vås!
Undskyld udtrykket, men det har intet på sig.

vh
--
Jan Bøgh
hp: http://jan.boegh.net

Fra : Jasper Norman

Dato : 10-08-04 23:45

> Såeh - jeg synes da at masser af Tanganyikacichlider er mindst lige så
> følsomme.

Jeg forsøger ikke at fremsætte en teori om, at malawi er mere "følsomme" end
tanga. Tvært imod er det som bekendt ret hårdføre cichlider. Jeg pointerer
blot at bugvattersot er en ret alm. malawi sygdom. Men det er da muligt at
tanga. er modtagelige overfor denne.

> Vås!
> Undskyld udtrykket, men det har intet på sig.

Tja, jeg kan blot sige at det i så fald må være er et ret så usædvanligt
sammentræf, at efter en periode på 6 mdr. hvor fiskene en efter en stod af,
og jeg prøvede alt mht. medicin osv. at dødsfaldene pludselig med én dags
varsel ophørte efter at jeg tog markstenene op. Jeg påstår på ingen måde at
ALLE marksten er "farlige" for fiskene. Jeg har selv tidligere haft marksten
i et andet akv. Men der er vel forskel på sten. Hvor har de ligget, hvor
meget gift er blevet sprøjtet på dem osv. Selv efter en ordenlig tur med
højtryksrenseren, kan man vel ikke være 100% sikker på, at der ikke er
rester af giftstoffer tilbage?

/Jasper

Fra : Lene Sørensen

Dato : 11-08-04 11:19

"Jasper Norman" <Ahrensbach@FJERNEStele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> meget gift er blevet sprøjtet på dem osv. Selv efter en ordenlig tur med
> højtryksrenseren, kan man vel ikke være 100% sikker på, at der ikke er

Så vidt jeg ved, så er det fisk som let bliver stresset og som samtidig
primært lever af vegetarisk føde der lettest får bugvattersot, det har vel
noget at gøre med at når de bliver stresset så kan det forringe deres
immunforsvar, som ellers normalt ville holde den slags sygdomme i skak, er
det ikke også mest de aggressive typer fisk der får bugvattersot? Det må jo
også stresse fiskene hele tiden at blive jaget af en mere dominant fisk, og
ikke have mulighed for at flygte (hvad vi dog ikke gør ved de stakkels fisk,
når vi kommer dem ned i vores små baljer). For malawierne vil jeg tror at
det primært gælder mbuna typerne, og for Tanganyika'erne mest Tropheus,
Petrochromis typer, men der findes jo rigtig mange andre typer Malawi og
Tanganyika'er, så man kan ikke bare sige at Malawi eller Tanganyika'er let
får bugvattersot, for sådan er det heldigvis ikke.

Med hensyn til marksten, så tror jeg ikke at det er giften der er et
problem, det burde ikke kunne sætte sig så grundigt i stenene at en go gang
skrubning/spuling ikke får det til at forsvinde, jeg tror mere at det kan
være forskellige metaller i stenene som kan udskille sig i vandet, og som
fiskene så ikke kan tåle, så lad være med at bruge sten der har rustpletter
eller glimter smukt

MVH Lene

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 11-08-04 11:25

Lene Sørensen wrote:
<KLIP>

> [...]
> fiskene så ikke kan tåle, så lad være med at bruge sten der har rustpletter

Hvis marksten var vandopløselige ville de vel ikke kunne have holdt så
mange år?

Desuden er glimt som regel feldspat eller lignende; det er også en slags
sten.

--
Steen Suder

Fra : Lasse Nygaard

Dato : 10-08-04 16:22

"Iceage" <Thunder2000@tiscali.dk> wrote in message
> [...]
> Ingen af dem mangler finder eller har hvide pletter.
> Håber der er nogen der kan hjælpe mig, har lagt et billed i dk.binar, med

3, dvs alle, af mine sorte mollyer er også døde. Jeg tror simpelthen det er
varmen? Nogen der ved noget...

Lasse

Fra : Lene Sørensen

Dato : 11-08-04 10:55

"Lasse Nygaard" <someone@microsoft.com> skrev i en meddelelse
> 3, dvs alle, af mine sorte mollyer er også døde. Jeg tror simpelthen det
er
> varmen? Nogen der ved noget...
>
> Lasse

Hvor stort er dit akvarium? Det kan godt være varmen hvis det er et lille
akvarium, så skal der ikke så meget til for at temperaturen stiger, og det
kan så også bevirke at du letter får et større nitrat indhold i vandet, som
fiskene så ikke så godt kan tåle (det er i hver fælde hvad jeg har læst).
Jeg vil foreslå at du giver dem rent vand mindst 2 gange om ugen, og at du
lader være med at tænde for lyset, da det kan være med til at varme akvarium
op. Hvis du kan sætte din pumpe sådan den giver mere bevægelse i
vanoverfladen, så vil det nok også være en go ide, da det vil ilte vandet
mere (noget fisken har godt af) og sådan det måske kan hjælpe lidt på
temperaturen i akvariet, har du ikke et termomenter på så du kan følge med i
hvor varmt vandet er?

MVH Lene

Fra : Jan Bøgh

Dato : 12-08-04 17:08

"Lasse Nygaard" <someone@microsoft.com> wrote in message

> 3, dvs alle, af mine sorte mollyer er også døde. Jeg tror simpelthen
> det er varmen? Nogen der ved noget...

Næppe - sorte mollyer tåler endog meget varme - et godt stykke over 30
grader.

vh

Fra : Jens Jensen

Dato : 11-08-04 14:13

> [...]
> Ingen af dem mangler finder eller har hvide pletter.
> Håber der er nogen der kan hjælpe mig, har lagt et billed i dk.binar, med

Hvad er dine vand-værdier?

Fra : Iceage

Dato : 11-08-04 16:07

"Jens Jensen" <Jens@Jensen.dk> skrev i en meddelelse
> "Iceage" <Thunder2000@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> hvad
> et
>
> Hvad er dine vand-værdier?

Hvordan måler jeg mine vand værdier. Havde vand med ut til fiske handleren
for et stykke tid siden og han sagde dengang at det var fint, skal jeg der
ud igen eller hvad.

Fra : Jens Jensen

Dato : 12-08-04 15:14

> Hvordan måler jeg mine vand værdier.

Man kan købe nogle testkit som kan måle nitrit, ammoniak, hårdhed og pH. Det
er nok ikke hårdheden, men en af de andre værdier kan være årsag til
fiskedøden.

> Havde vand med ut til fiske handleren
> for et stykke tid siden og han sagde dengang at det var fint,

Var det inden fiskene begyndte at dø?

> skal jeg der ud igen eller hvad.

Ja, for at købe dit eget testkit.

Fra : Iceage

Dato : 12-08-04 17:26

> [...]
Det
> er nok ikke hårdheden, men en af de andre værdier kan være årsag til

Ja det var for kort tid siden.

> Ja, for at købe dit eget testkit.
Ham i fiskebutikken sagde at det ikke var nødvendigt at købe et bare man
skiftede vand ca hver 14 dag eller en gang om månedet.

Fra : Jens Jensen

Dato : 13-08-04 12:54

> Ham i fiskebutikken sagde at det ikke var nødvendigt at købe et bare man
> skiftede vand ca hver 14 dag eller en gang om månedet.

Imponerende at han ikke ville sælge dig noget På en måde har han ret,
men hvis du ikke tager dine vandværdier, så kan du ikke udelukke nogle
forskellige ting, selvom visse værdier ikke burde være for høje ved ofte
vandskift. Der er dog ting som ikke ændrer sig ret meget ved vandskift.
Hårdhed og pH. Hårdheden vil næppe gøre det af med fiskene, men kan have
indflydelse på, om man får yngel. pH kan godt gøre det af med fiskene. I
øvrigt ved du ikke, om du skifter vand ofte nok. Måske du kører et par dage
med for høj værdi.